Hur vet man?
Har en liten undran. Jag har använt p-spruta i många år och när man kommer in i klimakteriet så får man ju första förvarningen av att mensen inte kommer längre. Men jag får ju ingen mens pga p-sprutan. Hur vet man då?
Anledningen till att jag undrar är att jag har otroliga svettningar, men det är också en biverkan på mediciner jag äter. Men fastän jag sänkt min dos så svettas jag fortfarande.
Är "bara" 43 år, skulle behöva ta reda på om det är tabletterna eller om jag helt plötsligt blivit gammal här och missat det.
Känns ju ganska onödigt att fortsätta med p-sprutan isåfall för den enda anledningen jag tar den är för att jag ska slippa mensen då jag får otroliga migränanfall då.
Ulrika att mensen uteblir är inte alltid första tecknet utan vad som är första tecknet kan skilja från person till person.
För min del så började det med att jag bara blev lite varmare stundvis. Alltså inte svettningar utan bara lite varmare. Sen blev mensen lite oregelbunden. Sen kom svettningar sen upphörde mensen. Nu har jag visserligen fått tillbaka mensen eftersom jag nu går på hormontabletter för att ta bort svettningarna som blev för jobbiga.
Nu vet jag inte om det går att utläsa på prover eftersom du tar p-spruta. Men hör med din vårdcentral för det går vanligtvis att via blodprov kolla hormonnivån och se om man kommit in i klimakteriet. Men osäker som sagt då du tar p-spruta.
Men mycket möjligt att du kommit in i klimakteriet. Själv var jag alldeles i början på 40 års åldern och nästa år blir jag 50.
Så även om du kommit in i klimakteriet så inte säkert att din mens slutat än. Så du kan få fortsätta med p-spruta eller kanske få andra hormontabletter framöver.

Tack för snabbt svar:)
Skulle ju vara bra att bena ut varför jag svettas så fruktansvärt. Jag sänkte ju som sagt min tablettdos men svettas ändå. Är det inte tablettrelaterat så kan jag ju lika gärna höja igen och ta itu med det på annat vis.
Har bara inte ens tänkt tanken förrän idag faktiskt att det kunde bero på någonting annat.
Ska ta och kolla upp det ordentligt.
Ja kolla med VC om det kan synas på blodprov fast du tar spruta. Sen ska jag inte säga säkert, men har för mig att sköldkörtelproblem kan ge svettningar såsom klimateriet så be dom kolla det samtidigt.
När man blir "gammal" så får man börja tänka i nya banor. 

#3 Har tydligen missat att tiden sprungit iväg. Kunde svurit på att jag inte var en dag över 25.
Ja tiden springer verkligen iväg utan att man märker det. När nån frågar hur gammal jag är så måste jag tänka efter, fast det kanske har med att tiden "sprungit iväg".