Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 3912 ggr
[postmortum91]
0

Svampinfektion - huskurer

Hej, inatt hade jag den värsta klådan jag någonsin haft, detta var runt blygdläpparna och en bit in i slidöppningen (där kliade det mest). Jag har aldrig tidigare haft sådan extrem klåda, jag höll seriöst på att bli tokig, ni kan inte tänka er hur mkt de kliade. Det kom "kliattacker" och då ville jag bara skrika högt som faan för det gjorde mig galen.

En kär vän till mig kollade upp att jag kunde doppa en tampong i yoghurt (fil hade jag inte) och sedan kleta med runt om och egentligen även köra upp den, vilket jag inte gjorde. Jag tror detta hjälpte för det slutade klia som värst iallafall.

Egentligen borde jag till läkaren och få recept och grejer men jag har verkligen inte råd med detta nu. Om jag sänker pH värdet igen (vilket är orsaken till svampen tror jag) kommer svampen försvinna av sig själv då? För isåfall går jag gärna och köper på mig citron och hela affären av sura saker :P

Det kan även bero på värmen för iförrgår gick jag HELA dagen och fick värmeutslag/bölder runt bikinilinjen som ömmade som faan pga värmen så det kan bero på det också.

Finns bra huskurer som tar bort det utan läkemedel eller som jag iallafall kan använda tills jag har råd vilket inte kommer bli på en månad

Crazzysazza
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns kurer på apoteket tror inte de kosta så himmla mycket.. jag vet vad du menar.. hade sån klåda i slutet av mitt p-rings användande.. det kom och gick.. Det rådet jag kan ge dig är att smörj in med typ helosan.. håll det tort där nere.. alltså trosor får ej bli blöta, torka dig noga när du vart på toa eller duschat.

[postmortum91]
0

okej tack för tipset :)

Emelie-E
0

Fast man ska inte behandla med receptfria medel mot Svamp om man inte är 100% säker på att det är Svamp man har.

hus-musen
0

Yougurt eller fil kan funka tillfälligt någon dag, men det är inget bot i längden! Och synnerligen inte i värme, surnad yougurt/fil är inte skoj.

Gå till läkaren och ta det på avbetalning istället, eller låna pengar.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

Man ska alltid gå till läkare så man är säker på att det är Svamp. ALdrig bra att behandla saker om det skulle råka vara något annat.

Ett läkarbesök kostar 200kr, medicinen är inte dyr.

[postmortum91]
0

mjo men just denna månaden har jag verkligen inte dem pengarna, så isåfall får de vänta :P

Ladydragon
0

om du går till läkaren så borde du kunna få en faktura så du kan betala besöket senare

jag instämmer det vore det bästa att du uppsökte läkaren

[FruStein]
0

Använd olivolja att smörja med, det hjälper.

Forgetful
0

Jag fick köpa receptfritt på apoteket bara för att jag kollat upp symtomen på internet xD annars kan man dra "Jag har haft det innan" så att man verkar mer säker :P jag va väldigt säker då jag köpte första gången men sa bara att jag läst om det och att det stämde in på hur jag hade det x) Babyolja använde jag de första dagarna innan jag köpte behandlingen x)

//Forgetful