Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 23038 ggr
Miowi
0

Penicillin + p-piller

Har åkt på en infektion i örat och fick igår kåvepenin (penicillin i tablettform) som jag ska ta i 10 dagar. Hade oskyddat sex igår, efter att ha tagit två doser, en morgon och en kväll. Sedan slog det mig att jag inte kollat upp hur penicillin påverkar p-pillret och fick lite smått panik när det stod "kan påverka p-pillrens verkan".

Är inne på mitten av andra raden, har kört utan uppehåll denna månad då jag var och campade. Försökte söka runt på internet samtidigt vet man aldrig.. Skulle ringa ungdomsmottagningen, som var stängd.

Någon som har någon aning om hur stor risken blir att p-pillret slås ut av penicillinet, borde jag ta akut p-piller (om det är möjligt när man tar p-piller)?

Ratlings
0

Åt själv kåvepenin för infektion i halsen för någon vecka sedan. Den slog ut ppillerna helt och hållet, fick mens och allt det där. 
Men då jag varit genom det - penicilin + ppiller - förut och blev då gravid (fick sedan missfall) så vet jag att jag inte ska ha oskyddat sex under den tiden.

Jag vet inte mycket om akut ppiller, men om det slår ut ppillrena borde det väl göra det med dom akuta också…? Jag vet inte, hoppas någon annan kan svara på det!

// Lise
When nothing goes right, go left!

Karmatarerskanise
0

Vid ätande av penicillin bör man använda kondom under sex, då penicillin många gånger tar ut P-pillerna.

Föreslår att du frågar apotek eller sjukvårdsupplysningen om dagen efter piller.

Miowi
0

#2 Åh ajdå, känns ju lagom kul att åka på graviditet..

Karmatarerskanise
0

#3 Är ju inte säkert att du gör det. Så ring sjukvårdsupplysningen imorgon.

Chestnut
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vid just Kåvepenin är risken minimal men det förekommer ju givetvis…

Med vänliga hälsningar
Chess

Miowi
0

#5 Läste också det men jag brukar alltid så sådan otur med saker och ting. Har svårt att prata med ungdomsmottagningen då jag oftast rukar få höra att det bara är att vänta och se hur det blir med mensen, får väl kolla med sjukupplysningen imorgon!

Karmatarerskanise
0

#6 Eller så kan du som sagt fråga på ett apotek om dagen efter piller.

Chestnut
0

#6 Fördelen med sjukvårdsrådgivningen är att du kan ringa dygnet runt. Glad 1177 är numret.

Med vänliga hälsningar
Chess

Karmatarerskanise
0

#8 Visst ja, det hade jag glömt :P Bra där!

[Tassy]
0

hände samma sak för mig när jag åt kåvepenin. Fick cerazetten utslagen direkt, och det tog månader innan det blev hyffsat igen.

Ratlings
0

#3 Nej verkligen inte Obestämd

// Lise
When nothing goes right, go left!

Miowi
1

Var på ungdomsmottagningen igår, barnmorskan sa att risken att kåvepenin slår ut ppillret är minimal. Men risken finns ju och har ju tydligen hänt för några av er, så jag valde att ta akut ppiller ändå och blev mycket irriterad när hon småskrattade och sa "tar du akut ppiller är det som att ta hängslen till byxor som redan har skärp", väldigt respektlöst med tanke på att hon på min lapp med info om tidigare besök kunde läsa att jag varit med om oönskad graviditet..

Karmatarerskanise
0

#12 Dåligt av henne att säga så! MAn får aldrig förlöjliga en patient!

[pixa3]
0

Men alltså, en liten fråga bara, när du fick kåvepenin utskrivet, frågade inte din läkare då om du åt några andra mediciner, såsom exempelvis p-piller? Det har dom skyldighet till att fråga, och därefter upplysa dig om vad som kan hända om du "blandar"

Fy så dåligt gjort av barnmorskan att säga sådär! Rynkar på näsan

Miowi
0

#14 Nej inte ett ord, vet inte hur mycket han vet eftersom han lät mig välja mellan två helt olika mediciner och med pappa i samma rum var det lite svårt att fråga! ;)

Miowi
0

En liten fråga till er som fick era ppiller utslagna av penicillin, hur märkte ni att ppillret sluta verka? Eller var allt som vanligt tills ni insåg att ni var gravida?

[Tassy]
0

jag blev aldrig gravid, men märkte av hormonrubbningar, bland annat så började jag blöda en hel del och fick tillbaka mina besvär jag hade när jag började med cerazette. Det blev ju som att börja om på sätt och vis. Jag läste också bipacksedeln innan och visste därför att jag skulle undvika sex. Så ingen graviditet tack och lov, även om jag var orolig ett tag.

Miowi
0

#17 Okej så man lär märka det med andra ord? Inte för att jag ska chansa utan kondom men akut ppiller funkade inte sist för mig så vore lugnande ändå att veta att ppillrena troligen funkar fortfarande.

[Tassy]
0

ja, jag märkte det direkt i princip, men så är jag jättekänslig också, och cerazette som försvagas ger symptom väldigt fort, då det är ett piller som är väldigt viktigt att ta reglebundet. P-piller är ju "tåligare" på det sättet.

Miowi
0

#19 Måste bara fråga så jag förstår de rätt, menar du att ppiller är tåligare som i att de inte påverkas lika lätt av kåvepenin? Har inte så stor koll på hur vissa preventinmedel skiljer sig åt..

[Tassy]
1

nej, jag menar att tar man inte cerazette väldigt exakt i tid så märker man fort att man har missat, så jag drog slutsatsen att man även snabbt märker om pillret är försvagat. P-piller generellt sätt ger inte symptom så fort om man glömmer, så då bore det itne heller visa sig lika fort om/när det försvagas.

Bara en teori jag har.

[swiss]
0

Jag åt pencillin i våras, inte kåvepenin, men någon sort som började på s… tror jag. Märkte inget konstigt alls och jag frågade även läkaren och hon sa att det inte var någon fara.

[Tassy]
0

selexid? det påverkar isåfall inte om jag minns rätt. Det är bara vissa sorter som gör det Glad

Miowi
0

#23 Kollade på fass och där stod det, precis som för kåvepenin, "Effekten av P-piller kan påverkas av behandling med Selexid."

[Tassy]
0

#24 oki, jag bara gissade. Glad har själv ätit dem och kan inte minnas att jag fick besvär den gången.

[swiss]
0

#23 Ja, det kan ha varit det. Hade dem mot urinvägsinfektion iaf.

Miowi
0

Nu har jag tagit sista tabletten och har inte fått blödning i alla fall så hoppas ppillrena ännu verkar!