Vilken färg?
Sitter här lite irriterad efter ett samtal över telefon med min pojkvän om något rätt onödigt, men ändå något jag måste ha bekräftat.
Vi kom in på ögonfärg av någon konstig anledning och jag sa att jag har ju gröna ögon.. "Nej det har du inte, de ser bara gröna ut i solsken (eller något liknande)" säger min pojkvän. "Du har en blandning mellan blå och grön".
Sedan nämnde han något om att det var omöjligt för två föräldrar med blåa ögon att få ett barn med gröna. Vad stämmer? Kan inte genetik..
Visar två oredigerade bilder på mina ögon. Vad har jag för färg enligt er?
Bilden nedan är tagen med mobilkamera.
/ Emma
Hm jag har läst genetik faktiskt men det var tio år sedan xD så minns inte riktigt hur det där var.
Jag tycker dina ögon ser gröna ut! Möjligen blå-grön-melerade men grönt säger jag spontant 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Jag tycker dina ögon ser gröna ut, men kan samtidigt förstå din pojkvän om han säger att de ser ut att ha en annan färg i ett annat ljus.
Jag har brun-gröna, eller grön-bruna ögon. Allt beror på vilken färg ljuset tar fram. Ibland ser jag nästan grön-ögd ut och ibland brun-ögd :)
#2 Synd!
Ja, jag ser nu själv på den andra bilden om man tittar riktigt noga, att där finns pyttelite blått. Inget jag lagt märke till förut
Jag som alltid har definierat mina ögon som rent olivgröna.. Men mer åt det gröna hållet är de ju allt, det håller jag med om.
#3 Jo, han kanske inte har såå fel ändå som jag tyckte. Jag kan ju inte se mig själv överallt när man är ute och så t.ex. Men ändå, de är ju fortfarande gröna för det.
Låter fina! och lite kul med variation haha :)
/ Emma
jo, han har nog rätt, du har melerade ögon, som den blå-gröna färgen kallas.
Jag tycker det är tydligt att dom är blå-gröna
#5 o #6 Nu blev ju detta pinsamt
Har alltid sagt att jag har olivgröna ögon och nu visar det sig att jag inte har det.. Jag måste fått ännu sämre syn än vad jag redan har. Jag uppfattar mina ögon som gröna..
/ Emma
dom har väldigt mycket grönt, ja. Men inte enbart 
Det räknas nog som blåa, men visst är dom rätt gröna för att vara blåa
. Kul så olika ögonfärg kan vara! Din färg är nog inte supervanlig (och fin är den) så det är väl bar att vara glad o nöjd.
Jo,det stämmer två föräldrar med blåa ögon inte kan få barn med bruna eller gröna ögon därför att brun och grön dominerar så om nån av dina föräldrar hade haft en sådan gen då hade den också haft bruna eller gröna ögon. Har man blåa ögon då har man bara blå-ögon-gener och kan inte ärva vidare annat än det till sina barn heller.
#9 Fast det är inte helt rätt det heller, genetik är mer komplicerat än så. Speciellt när det kommer till ögonfärg.
Två blåögda föräldrar kan visst få brun-ögda barn, men det är inte vanligt alls. Dels pga mutation, men satt och läste lite om genetiken bakom ögonfärg efter detta inlägget (biologiskadad som man är) och det ligger en hel vetenskap bakom ögonfärg. Mer komplicerat än man tror.
Vad jag kom fram till så var det inte bara pga mutation utan även beroende på melering och liknande. Men sen är det lite som i denna tråden, färgerna syns inte alltid, förutom i visst ljus och liknande…
Jag håller iallafall med de ovanstående som sagt att du har fin färg på dina ögon! Vad folk kallar färgen är kanske mindre viktigt, det är ju bara ord
Vad som är viktigt är väl vad de utstrålar. Fast jag står fast vid att på bilderna ser de gröna ut för mig 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#10 Visst är det mycket mer komplicerat (har också läst genetik) men om man bortser från sällsynta undantag då är det så som jag beskrev. Ett exempel på att et kan bli anorlunda: Min före detta har blåa ögon, hans fru har bruna, deras dotter har ett brunt och ett blått öga!
Sen är det frågan vad som är grönt o inte. Det finns blåa (recessivt gen) som kan vara åt det gröna hållet, men det man bruker kalla gröna ögon är en dominant gen.
TS; oavsett hur man ser din färg så är din ögonfärg fin :)
Tack för komplimangerna! 
Slutsatsen blir alltså att jag har "blåa" ögon med väldigt mycket grönt i (blå-grön melerade) och att mina framtida barn antagligen kommer att få blåa ögon om min man har blåa?
Jag vet att det här är en struntsak egentligen, men var bara tvungen att få lite bekräftelse haha. Jag är som jag är!
/ Emma
#12 Fast om du var väl medveten om det så känns det ju ännu mer konstigt att du skrev något som du vet inte stämde?
Aja, spelar mindre roll nu.
Till TS, väldigt fin ögonfärg har du, oavsett vilken färg de har eller visar upp i olika ljus :)
Jag tycker dom är ljusgröna med brun-gula stänk i, så jag tror absolut att de kan se lite blå/gröna ut i annat ljus. Men melerade tycker jag dom är.
#15 Nej, jag har alltid tyckt att jag har helgröna ögon. Men tittade nogrannare på bilderna nu och märkte lite blått. :)
#16 Okej :)
/ Emma

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror i genetiken att grön är en sådan färg som bara kan dyka upp, det behövs alltså ingen grönögd förälder.
Jag tycker det är svår utifrån bilder, men jag är beredd att hålla med de andra om att de är blå/grön melerade. Fast mer gröna än blåa.
Jag själv har en ganska ljus blå färg men om du sparar min ögonbild och jämför med din så vågar du nog hålla dig till att du åtminstone är mer grön än blå! 
Mvh Ellenfyrkant
Om inte dedär är gröna ögon så vad är då? 
Jag har också melerade ögon och har man det kan man inte säga annat än melerade. Är det ljust är mina ögon gröna eller grönbruna, är det mörkt är de bruna eller brungröna. Hur ska jag eller någon kunna avgöra vilken färg de egentligen ha?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar