Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 33578 ggr
LitenPyssling
0

Ont i äggstocken!?

Jag är så efter när det gäller den kvinnliga kroppen att jag inte vet var mina äggstockar är och blir lika förvånad och förvirrad varje gång min syster säger att hon har ont i äggstockarna eller att ena är svullen eller så. Hur sjutton vet hon de, tänker jag.

Men min kompis visade mig för ett tag sedan så nu är jag hyffsat säker på var de ligger men inte om det är senor jag känner eller om det är de. Ingen aning!

Dock har jag idag haft väldigt ont i det jag tror är vänster äggstock, sätter jag mig ner så känns det som om att det är något i min kropp på vänster sida i nedre delen (där min kompis sa och visade att de ligger) som skjuter till. Det är en uthärdlig men stor smärta som jag känner.

Sitter jag still eller går/står så känns det lite men inte alls mycket, men sätter jag mig ner så känns det som om det ska vara en hård pinne där som petar till och orsakar smärtan. När man sätter en tampong fel så känns ju den väldigt mycket när man sätter sig ner, det känns verkligen att den är fel och det påminner om att det skulle kunna vara en hård pinne som liksom knuffar till och gör ont.

Vet inte hur fladdrigt det blev nu, men jag är väldigt säker på att det är min vänstra äggstock som gör ont och smärtan kommer skjutande och försvinner väldigt fort just när jag sätter mig. Annars gör det bara lite ont men knappt kännbart. Känns även när jag gungar åt sidorna med överkroppen. Gör även ont när jag känner och om jag känner rätt så ska den vara lite svullen (bara jätte lite för jag är väldigt osäker om den ens är det)?

Är det äggstocken?
Varför gör den ont i sådana fall?

Jag har mens just nu efter att jag testade att ta ett piller men eftersom att jag blev enormt illamående även denna gång så blev det ju en blödningsvecka till. Haft totalt 3 blödningar under en månad nu, en riktigt mens men jag blev illamående av pillren när jag skulle börja igen och slutade efter 4 dagar och fick då blödning igen, var utan en vecka och tog sedan ett men slutade direkt och efter 2-3 dagar fick jag ny blödning. Nu är det knappt något blod som kommer så det var en väldigt kort vecka på bara 2 dagar.
Har aldrig tidigare fått denna smärta så är lite väck i vad det kan vara. Kan mina blödningar ha något med saken att göra?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

ettlitetalias
0

Jag tror nog att det är gaser i magen jag! Jag får samma skjutande smärta om jag sätter mig ner när jag har gaser som inte lyckats passera. Då får du även en svullen mage/bit av tarm. Ibland kan det ta dagar för mig att få rätsida på det, speciellt under mensen, för då är min mage generellt i obalans.

När äggstocken ömmar så känns det mer som en molande smärta, iaf för mig. Jag har spiral, och ibland så har det kännts som att ena armen lirkats in i äggstocken, och den smärtan är riktigt obehaglig och molande, ungefär som om någon skulle försöka föra in en stor pinne i näsan eller halsen.

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Trodde det var gaser först men var inte det heller, men nedre delen av magen var svullen och jag hade otroligt ont på vänster sida. Senare på kvällen efter att jag skrev dett igår så kunde jag inte ens ligga i sängen. Inte på något sätt.
Fick ta djupa och stora andetag för att det skulle minska lite, pojkvännen blev väldigt rädd och jag skämtade om att jag skulle föda (är inte gravid).

Förut när jag varit gasig (och då väääldigt gasig) så har jag aldrig upplevt detta tidigare och jag har då även haft problem med att jag är gasig. Men aldrig så här.

Dock är det lugnt idag men är fortfarande lite svullen på samma ställe.
Så kanske var gaser iaf?

ettlitetalias
2

Det låter som jag brukar få ibland. Ibland har det varit så illa att jag inte ens kunnat sitta/ligga/stå. Det har kännts som att någon kör upp knivar i buken när jag rört på mig. Men det har alltid visat sig att tarmarna lagt sig i ett olyckligt läge och en bubbla fastnat helt.

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Okej, men då måste det vara det då! =P
Blev lite orolig där ett tag.