Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 6918 ggr
Fridaaaa
0

Bästa p-medel?

Jag har neoveletta 28 just nu, p-piller. Men trivs inte med dem längre, har haft dem i ca 3 ½ år, men har på senaste börjat glömma bort att ta ibland (kommer dock alltid på det inom 12 timmar efter att jag skulle ha tagit dem så ingen fara så), men tror att min viktuppgång (gått upp ca 5-6kg på 3 år) har med dem att göra, likså humörsvängningar och minskad sexlust.

Vilket är annars bra alternativ?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

P-ring tycker jag är jättebra.

Fridaaaa
0

#1 Hur fungerar en sån?

Karmatarerskanise
0

Det är en plast/siliconring som man stoppar upp som en tampong. Du har den sedan i 3 veckor. Sen tar man ut den en vecka och har sin mens.

Min menssmärta är nästan helt försvunnen, kommer bara vissa av gångerna och mitt humör dalar inte lika mycket vid mens längre heller.

Det finns en funktion på P-ringens hemsida där man kan ställa in så man får ett sms den dagen man ska ta ut ringen och ett sms den dagen man ska stopp ain en ny. Jättebra om man är glömsk som jag.

Fridaaaa
0

#3 Aha smart! Ska prata med gyn med och fråga vad dem tycker. men det verkar väldig praktiskt!

Karmatarerskanise
0

Glad

Minicole
0

Jag hade p-stav i tre år och för mig fungerade det hur bra som helst! Men sen försvann helt och jag i stort sett helt symtomfri. Så det kan jag rekomendera. Efter tre år började jag med p-piller igen (Neovletta) för i NOrge som jag bor nu får man ingen p-stav men det funkade inte alls då jag nu är gravid i 8:e månaden :P

Jag har också provat p-ring men det fungerade tyvärr inte alls. Fick den aldrigt på plats ordentligt utan kände av den hela tiden och den åkte iblan ut vid sex, pinsamt…

Karmatarerskanise
1

#6 Ja, det gäller ju att man får in den på rätt plats.
Jag har bara haft den fel en gång, och det var första.

Den ska långt upp, och som du skriver är det inte alla som lyckas.

Fridaaaa
0

#6 Oj haha säg inte så Flört Vill inte bli gravid nu, ska plugga,jobba osv först:)

Kebab-Eme
0

Har för mig att det bästa när man sätter in en p-ring är när man redan fött ett barn. Så det bästa utöver det är väl p-stav :)

KöttbulleKorv

Kebab-Eme
0

Ursäkta mig, jag menade på en spiral när jag tänkte på ringen. Så det blev helt fel där Skäms

KöttbulleKorv

Karmatarerskanise
0

#10 Tänkte väl :P

viktoria91
0

Hade p-stav ett tag, första månaden gick jättebra! Sedan blödde jag konstant i 3 månader då åkte skiten ur.

Bytade till p-ringen och blödningarna upphörde på någon timme! Har haft det ca 2 veckor nu och är jättenöjd, jag tar ut den vid sex vilket man kan i högst 3 timmar.=)

Salladshataren
0

Jag äter cerazette, funkar utmärkt. Ingen mens, var längesen jag hade det Flört

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Fridaaaa
0

#13 Okej låter ju bra:)

#12 Nja jag vill helst ha piller eller då något man slipper ta in och ut när man ska ha sex osv :)

viktoria91
0

#24 Man måste inte ta ut p-ringen men vill inte ha den där.=P

Cerazette är minipiller vad jag vet och dem måste man ta exakt samma tid varje dag så dte är ju inte det bästa om du lätt glömmer piller.

Pringen byter man bara 1 gång i månaden.

Sen finns alltid p-spruta också men rekommenderas inte till unga personer då risken för benskörhet finns.

Fridaaaa
0

#15 Okej, nej då är inte det så bra.
Nej p-spruta är uteslutet då jag är livrädd för sprutor ^^.

viktoria91
0

#16 Och jag som sitter fascinerad och glor när jag får sprutor eller dem tar blodprov! XD

Fridaaaa
0

#17 haha jag kan se när dem gör det på andra eller på djur, kan själv göra det på djur, och se t.ex kattkastrering men inte på mig själv xD

viktoria91
0

#18 Haha! Så länge du själv slipper typ?=P

Kmr ihåg när min ponny fick näsblod av att sonden hamnade fel,, fullkomligt pissade blod, min pappa höll på att svimma medens jag inte brydde mig ett dugg och fick torka blod från boxväggarna sen.=P

Fridaaaa
0

#19 precis hehe :)

Nej sånt bryr jag mig inte heller hehe

Karmatarerskanise
0

Jag har också P-ring, men har aldrig tagit ut den för sex. Varför gör du det viktoria? Skulel aldrig orka hålla på och ta ut och in den.

Är ju det som är sönt med P-ringen att man tar ut den efter 3 veckor och sedan sätter man in en ny efter en vecka.

P-ringen har gjort mitt humör jämnare jämfört med P-piller och jag har mindre menssmärtor.

viktoria91
0

#21 För att man kan. ;) Jag tror det skulle kännas väldigt skumt att ha den i samtidigt som man har sex, att den är i vägen helt enkelt. Tar ju bara nån sekund att ta in och ut den. Tar längre tid för mig att ta vatten i ett glas, trycka ut pillret ur kartan och svälja skiten. Så det tar kortare tid än att knapra piller.

Karmatarerskanise
0

#22 Jag har då aldrig känt den, inte exet heller. MAn kan ju prova innan man dömmer ut :P FAst om det är så snabbt och lätt gjort för dig så är det kanske skit samma.

Men var försiktig, dom kan gå sönder om man klämmer för mycket på dom.

viktoria91
0

#23 Jag bollar inte gris med den direkt.;) Hade varit en speciell syn om man gjort det! XD

Karmatarerskanise
0

#24 Bollar gris?

viktoria91
0

#25 Har du aldrig bollat gris?=O

Man kastar en boll, eller annat föremål, mellan några personer den som missar att fånga föremålet får bokstaven "g", nästa gång man missar får man "r" tills det blir "gris". Den som blir gris först förlorar! =)

Karmatarerskanise
0

Aha, nej, att du inte bollar gris med din P ring förstår nog alla. Det är det jag menar om du håller på att ta ut och stoppa in den ofta, så trycker du ju ihop den var gång. Och då är det ju stärre risk att den går sönder. Dom är ju inte billiga direkt.

Fridaaaa
0

Skulle ringt gyn idag men glömde det såklart! Så får ringa på måndag.
Men som sagt, vill helst ha något jag slipper tänka på att jag har eller då andra p-piller :)

viktoria91
0

#27 Jag har inget fast förhållande och min kk jag brukar träffa en gång i veckan är bortrest nu så ofta blir det inte. Helt sjukt att dem inte är rabbaterade till de under 21! Tycket också drm kostar en hel del.

Karmatarerskanise
0

#29 Jag är 27, jag får ingen rabatt jag heller.

Salladshataren
0

"En annan fördel är den så kallade glömskemarginalen. Med glömskemarginal menas den försening ett p-piller kan tas utan att risken för oönskade graviditeter ökar. Cerazette har samma glömskemarginal som kombinerade p-piller, det vill säga 12 timmar. Minipiller däremot har en glömskemarginal på tre till sex timmar. Det betyder att för minipiller får det inte gå mer än 27-30 timmar mellan två tabletter. Med Cerazette får det inte gå mer än 36 timmar mellan två tabletter. Om kvinnan glömmer att ta sitt p-piller i tid behövs ett kompletterande skydd, exempelvis kondom under den närmaste veckan."

Taget ifrån http://schering-plough.se/pressrum/faktablad-och-dokument/bakgrundsinformation-om-cerazette/

Så det är inte jätte noga att man ska ta den vid samma tid varje dag, jag brukar ta den tidigt på morgonen eller lite senare på förrmiddagen.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

viktoria91
0

#30 Man får aldrig rabatt om man är över 21? Jag blir 20 så mig påverkar det. Vad jag vet är allt annat gratis/rabbaterat så det är lite skumt.

Fridaaaa
0

Är man under 20 år får man p-piller gratis, det år man fyller 21 får man inte det längre.

Karmatarerskanise
0

#32 JAg vet inte om det någon annanstans i Sverige finns rabatterade p- ringar, men jag har alltid fått betala fullpris på dom.

Namiko
0

Jag måste lägga in ett tips om hormonspiral, man kan blir av med mensen helt men även om man inte blir det så minskar den tillsammans med pms och värk och man behöver bara tänka på den var femte år (men kan såklart ta ut den tidigare om man vill). Den har förändrat mitt liv till det bättre och trots att jag inte behöver preventivmedel längre så kommer jag att fortsätta med spiral just för att livet blir så mycket enklare utan mens.

Det är inte heller något krav på att man ska ha fött barn för att få ha spiral, det är bara en gammal myt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Karmatarerskanise
0

#35 Inget krav, men sanningen är den att många inte vill sätta in spiral på folk som inte fött barn. Jag har träffat två gynekologer som bara gör det som sista utväg. Anledningen är att man många gånger är väldigt liten om man inte fött barn och det gör mer ont. Finns en del som inte kan ha en heller för att dom inte får plats.