Utebliven mens?
Jag skriver ett inlägg åt min vän som vill vara anonym. Hoppas det är okej.
Min kompis fick sin mens på höstlovet under ettan på gymnasiet, 16 år gammal alltså. Sedan dess har hon haft mens till och från, alltid väldigt oregelbunden. Men hon har trivts och tyckt att det har varit skönt att slippa den. När den väl kom så varar den i ungefär mer eller mindre 7 dagar. I höst fyller hon 18 år och kan inte minnas när hon hade mens sist. Hon tror det var i vintras någon gång. Hon har aldrig haft sex och ingen annan har tillfredställt henne sexuellt.
Hon har börjat överväga att eventuellt kanske besöka en ungdomsmottagning, men där vi bor är den "dålig" (hittar inget bättre ordval nu) och hon känner sig inte trygg med det. Så tills vidare söker hon lite tankar från er.
Kan det vara något som är fel? Har läst på flera ställen att det kan ta upp emot 5 år innan mensen har "stadgat" sig och att mensen kan hoppa över. Men bör hon vara orolig?
Spontant så tänker jag att hon behöver nog inte vara orolig om hon i övrigt känner sig frisk?
Eftersom jag själv har PCOS så går mina tankar också lite åt det hållet. Har man det så har man ofta oregelbunden eller ingen mens. Då kan man bland annat göra ett ultraljud och titta på äggstockarna och se om hon har "normala" äggblåsor eller om de är väldigt många, som vid PCOS.
Funderar på andra möjligheter.. jo det kan ju vara så som du säger, att det tar ett tag innan det har stabiliserat sig. För mig var det också oregelbundet i början och av den anledningen började jag med p-piller trots att jag inte hade sex, jag ville bara få regelbunden mens.
Försök att leta upp någon privat gynekolog eller gå via landstinget gynekologer? Så kan hon ringa och prata med dem åtminstone.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland