Mens som förändrats
Halloj
Visste inte om jag skulle lägga den här tråden under Menstruationscykeln eller preventivmedel men…aja… ^^
Någon här som upplevt att hormonerna och menscykeln förändrats efter användande av hormonspiral(Mirena)?
Jag har nyligt tagit ut min och det är alldeles uppåt väggarna. Tog ut den eftersom jag fick alla graviditetssymptom som är möjligt. Jag var inte gravid utan det var bara någonting som pågick från ägglossning till mensen.
Nu har jag mängder med knölar i brösten, illamående, vätskeansamling, trötthet, svullnad och ont i magen m.m. Har kvar symptomen som var anledningen till att jag tog ut spiralen och det var nu snart 2 månader sen jag tog ut den.
Anledning att jag valde hormonspiral var att det var min sista möjlighet till kombinerat preventivmedel och något som kunde minska mina blödningar. Har fått järn-sprutor flera ggr och haft enoooormt problem med det där. Fanns liksom inget mer att prova så det sög ju att hormonspiralen inte fungerade.
men men.
Det intressanta är att jag blöder äääännu mer nu. Det är helt och hållet fullkomligt gräsligt hysteriskt mycket vad jag blöder nu. Jag använder de här största tampongerna, och byter nu minst, MINST, en gång i timmen p.g.a. att jag blöder igenom. det är helt vansinnigt. Jag sätter mig på dass för att byta tampong och det är som att jag kissar nästan. Det bara rinner ner i toan. Haha.
Jaja. Jag har tranexamsyra hemma för att minska blödningarna men det är ändå 12 stycken enorma tabletter att ta varje dag och jag får bara äta dom ett fåtal dagar under mensen, vilket inte hjälper sådär värstans mycket ändå, om jag kommer ihåg att ta alla tabletter och lyckas svälja dom utan att spy.
Kan det finnas något mer än tranexamsyra som man kan göra för att minska mensen?
Ha en bra dag! // Pernilla
Hm, läste nu att det kallas Menorragi och att man har det om man blöder mer än 80 ml / månad. Hur vet man hur mycket man blöder i ml? ;) Sitta med en tillbringare mellan benen…..
En menskopp ger ju ett hum om hur mycket man blöder, då de brukar vara angivna i ml mått
Det skulle bli mycket mer kostnadseffektivt för dig med en kopp också.
Ja jag har övervägt det faktiskt. =)
Så svårt bara att veta vilken storlek man ska ha. Men för mig som blöder så mycket och har fött barn så är det väl största antar jag… ?! :P
#3 Japp, det låter troligt.