Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 14397 ggr
artdesiu
0

Konstant mens (?)

Har sedan flera månader tillbaka blödit i princip konstant.
Jag började äta p-piller sommaren 2008 (neovletta) med lite sämre hy och viss viktuppgång som biverkningar, som dock gett med sig nu. Har inte haft några besvär över huvud taget utöver detta förrän i somras/höstas (2010).

Jag började få något som liknande mellanblödningar väldigt regelbundet, och dessa har därefter ökat i intensitet.
Har haft kontakt med ungdomsmottagning som föreslog byte av p-piller (trots att jag tvivlar på att det är där problemet ligger då jag åt neovletta i 2 år utan minsta antydan till mellanblödningar).
Sedan ca 2 månader tillbaka äter jag nu Cilest, och blödningarna är nu konstanta. Från början när blödningarna startade verkade det vara brunaktiga, blodblandade flytningar som kom i princip dagligen men då och då gjorde uppehåll i någon dag eller två, nu är det som "riktig" mens (annan konsistens och färg helt enkelt) konstant varje dag. Vet inte om detta är relevant eller inte, men har även de senaste månaderna fått krampaktig smärta (som mensvärk ungefär) till och från samt i samband med orgasm.

Har som sagt varit i kontakt med UM och ska även dit imorgon igen, men undrar om det är någon här som har någon gissning vad problemet kan vara. Verkar så underligt att det helt plötsligt ska slå om, från att aldrig ha haft en mellanblödning till konstant blödning… Är tacksam för alla spekulationer och gissningar!

hus-musen
0

Allt med hormoner kan ju knasa till kroppen så kanske är p-pillrena? mellanblödningar är ju inte ovanligt med cilest som det verkar.

Qui dormit, non peccat

ettlitetalias
0

Hormonella p-medel har aldrig fungerat för mig. Allt från att blöda konstant till att bli självmordsbenägen av hormonerna. Svänger beroende på märke, och beroende på när kroppen blivit "immun" mot pillren.

artdesiu
0

Men det är just därför det känns så konstigt att det ändå ska vara p-piller som är "problemet". Åt ju i två år utan att ha humörsvängningar (och har inte nu heller), hade inte en enda mellanblödning etc.
Allt har med andra ord funkar utmärkt fram tills i somras/höstas typ. Och nu går det ju inte ens att klassa som mellanblödningar längre då det är precis hela tiden, och kan tänka mig att mina slemhinnor och dylikt tycker att det är sådär kul att behöva ha tampong eller trosskydd jämt..
Får hur som helst försöka ta upp problemet lite ordentligare hos UM imorgon och hoppas att de gör en grundligare utredning (vilket skulle göras om p-piller bytet inte var framgångsrikt)

ettlitetalias
0

Tycker absolut att du ska be om en grundligare utredning.

Men jag har som sagt haft samma problem. Piller som verkat fungera bra i början har sedan slutat fungera helt och slagit bakut. För mig så har spiral varit lösningen.

artdesiu
0

Jo, det ska jag definitivt göra. Jobbigt med blödningar hela tiden, sabbar ju både balansen "där nere" och till viss del samlivet med pojkvännen. För att inte tala om att det bara drar ner humöret och så på det stora hela att känna sig hjälplös över att det aldrig slutar.

Knasigt det låter, att bara bli immun sådär. Vill egentligen inte byta då jag trivts bra med p-piller fram tills i höstas typ. Tycker att det är skönt att kunna ha mens mer sällan (typ fyra gånger per år istället för tolv) etc. Spiral har varit en tanke, men har hört att man känner den, liksom om man känner efter med fingrarna att man känner två små "snören" sticka ut, låter obehagligt..

ettlitetalias
0

Min är ny än så länge, och jo, snörena känns lite, men de mjuknar sa hon och viker upp sig runt livmodertappen så att de inte är ivägen. Känns i övrigt inget alls förutom lite mensvärk när jag satte in den :)

artdesiu
0

Kanske blir till att överväga det som alternativ om det är p-pillrena som ställer till det..
Fortfarande lite avogt inställt till det pga att det förmodligen kommer innebära mens en gång i månaden, knappast nåt att se fram emot. Med tanke på hur länge jag blödit nu tycker jag att jag borde få slippa ett par år framöver.. :P

ettlitetalias
0

Finns ju hormonspiral också om man vågar sig på hormonerna, och då kan man bli blödningsfri :)

artdesiu
0

Jo, det är klart.. Har ju inte haft några direkta problem med just hormonerna. Gick upp tio kilo när jag började äta p-piller och fick dålig hy den första tiden. Hyn blev bättre och jag hade ändå behövt några extrakilon då. Vill bara inte behöva upprepa proceduren, men då jag är van vid hormonerna bör det inte bli en till sån period. Och minskad mens och goda chanser att slippa blöda helt är ju lockande.. Då är det bara dom där små snörena jag måste vänja mig vid tanken på :P

Chestnut
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har sedan ett bra tag tillbaka haft problem med min mens. När det var som värst blödde jag stora mängder, dagligen. Nu knaprar jag Provera 10 mg (progesteron) dagligen och cyklokapron vid behov (blödningshämmande). Visst, jag blöder inte varje dag längre men jag blöder fortfarande 12-20 dagar i månaden.. Och har dagligen "mensvärk".

Alla kombinerade p-piller (Neovletta med flera) gjorde det mycket värre för mig.

Med vänliga hälsningar
Chess

artdesiu
0

Vad har du fått för "förklaring" på problemet när du pratat med gyn eller liknande?

Har varit på ungdomsmottagningen nu och fick först rådet att fortsätta ytterligare tre månader med cilest och hålla koll på att jag inte äter ihop kartor (=hoppar över mensblödningen). Men jag vill inte avvakta längre, väntar jag tre månader har detta pågått i nästan ett år. Så vi kom fram till att jag ska sluta äta p-piller helt och hållet, förhoppningsvis få min mens, och sen vara blödningsfri och därefter sätta i en hormonspiral istället. Håller tummar och tår för att det kommer lösa problemen..

Chestnut
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#11 Alla möjliga! Ett tag misstänkte de endometrios, sen visste de inte alls, sen PCOS och nu vet de inte alls… Men det lutar mest åt endometrios/adenomyos eller att det hör ihop med min grundsjukdom (EDS).

Med vänliga hälsningar
Chess

artdesiu
0

Oj vad rörigt! Jag hoppas verkligen det ordnar sig så att du slipper allt det här…

artdesiu
0

dubbelpost

Sigrun
1

Jag fick konstanta blödningar av p-spruta som jag provade..

Blödde konstant i 1 år sen slutade jag med den och blödde fortfarande konstant efteråt så då åt jag p-piller ett litet tag…

Men ärligt gillar inte de där hormonpreparaten alls ör ju inge bra för kroppen så som jag ser det..