Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 24265 ggr
Exxozzie
0

Blödningar av spiral

Jag satte in en kopparspiral i början av april. Det fungerar jättebra och jag mår mycket bättre utan alla hormoner, har mycket skönare sex också =)

Jag har blödningar mer eller mindre varje dag sen jag satte in den. Ibland kan det komma mycket, typ som i slutet av mensen, och ibland pyttelite.

Hur länge är det normalt att ha blödningar efter ett inlägg?

artdesiu
0

Jag satte in en spiral i slutet av april. Då sa dom att jag skulle räkna med blödningar i ungefär 3 månader framöver.

Hoppas det är till någon hjälp :)

Exxozzie
0

#1 Ja, skönt att inte vara ensam i alla fall. =)

Men sa de att det kan ta längre tid än 3 månader? För man brukar väll ge ett nytt preventivmedel 1-3 månader innan kroppen vänjer sig?

artdesiu
0

Precis, blödningar är inget vidare. :/

Nej dom sa ingenting om det, men ja, när man har bytt preventivmedel brukar man säga att man ska ge det tre månader. Men folk är olika.
Men om du blöder efter att tre månader har gått kan du ju kontakta ungdomsmottagning eller liknande och fråga dem om råd.

ettlitetalias
0

Jag satte också in min i samma sväng haha! För mig så är det så att jag blöder längre istället nu.. Mensen varar liksom ett par tre veckor istället för en…

Däremot så får killen ont jämt när vi har sex, vilket inte är något vidare {#emotions_dlg.undecided}

Exxozzie
0

#3 Ja, jag får ringa gyn om det fortsätter längre. Men ja, blödningar är inte kul speciellt inte om man inte får ha tampong så mycket. =/

#4 Välkommen till klubben =) Jobbigt med lång mens. Du får väll lite pauser i alla fall. =P
Samma här. Min kille säger att han känner spiralen och att det känns obehagligt ibland. det är verkligen inte kul att höra när man har krånglat in den där mojängen! Jag vet hur det känns och det kan verkligen inte vara kul om han får ont till och med. =(

artdesiu
0

#3 Precis! Och det kommer helt oväntat (eller konstant..), jag hatar att ha bindor eller trosskydd :(

Hm, min pojkvän har inte upplevt att han känt av spiralen åtminstone, tack och lov. Däremot får jag fortfarande ont av den då och då, lite som mensvärk liksom. Hoppas det går över, SNART!

HannaVastervik
0

Sex månader sa dom till mig att det kunde blöda.

Rustibus
0

Jag har haft kopparspiral i två omgångar, och varje gång har jag blött i ca sex månader efter isättningen. Inte alls kul Rynkar på näsan

HannaVastervik
0

Jag har provat både kopparspiral och hormonspiral. Båda gånger gick åt skogen, så aldrig mer spiral för mig, uscha.

Exxozzie
0

#6 Har du ont fortfarande? Jag skulle nog kolla upp det ganska fort, för de sa till mig att om jag fick ont (förutom dygnet jag satte in den) måste jag ringa till dem, för den kan sitta snett/fel.

Aah, vad jobbigt med sex månader! Jag vill verkligen inte blöda så länge. =S

Åsa S
0

Om man blöder mycket och länge kan det ju vara myom i livmodern med. Min gyn kollade min livmoder jättenoga när jag pratade om spiral. Han hittade ett litet myom och sade att han sätter inte in spiral på nån som har minsta myom, man brukar bara få problem med blödningar då. Men han sa att andra satte ibland in spiral ändå trots risken för blödningar (och en del tror  inte jag kollar så jättenoga som han på livmodern innan de sätter in spiral).

artdesiu
0

#10. Alltså, första dygnet eller så gjorde det ordentligt ont! Nu känns det nån gång då och då som lite menskramper typ. Det kanske kommer ett par gånger i veckan, och blir färre och färre hela tiden. Har funderat på att höra av mig och kolla upp det, men avvaktar lite till då det känns som det avtar mer och mer.

Exxozzie
0

#11 Myom? - Är det samma som cellförändringar, fast godartat? Jag har faktiskt haft det men jag tror att det gick över eller vad man nu gör åt det. Jag har gått regelbundet till cellprov sen jag var 17 år. Men jag vet inte om hon kollade något sådant innan hon satte in den… Jag fick antibiotika innan, men det var för att jag hade lite baktriell vaginos.

#12 Ja första dygnet är det normal. Jag hade också jätteont. Ja, jag är inte jättesäker på om det är "farligt" eller inte om man har ont efter det… Jag skulle ha ringt i alla fall.

artdesiu
0

Nej jag vet att det var normalt för första dygnet. Känns bara som att det är två olika sorters smärta typ. Men jag ska fundera på det, kanske borde rigna och kolla, för säkerhets skull :)

Exxozzie
0

Ja, det tycker jag att du ska =)