Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 6263 ggr
Exxozzie
0

Hårvård för långt hår!

Jag vill ha bra tips på när man ska låta håret växa. Mitt hår når knappt ner till halva ryggen nu och målet är att det ska vara till svanken åtminstone.

Hur ska jag göra för att hålla det så friskt som möjligt? Bra huskurer?

Jag vet inte vilket schampo jag ska köpa för jag har ingen koll alls på vilka som innehåller silikon och inte. Jag har TRESemmé nu men borde antagligen ha något bättre.

Vilka märken är bra att köra på? Vilka produkter behöver jag? Vad ska /ska inte finns i schampot?

Om jag blåser håret så blåser jag kallt men försöker göra det så lite som möjligt. Plattång använder jag aldrig.

Mitt hår:
Rakt, tunnt - svårt att få volym utan en fön.
Blir lätt fettigt i botten - jag måste tvätta det varje dag (beror antagligen på mitt B-schampo)
Sandblond
VÄLDIGT slitet i nacken (och i topparna men jag klipper mig 1gr/år, så det är mitt eget fel)

Chestnut
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är dålig på sånt här men ett tips är att försöka hålla håret flätat, främst på natten i en lös, vanlig fläta. Det motverkar slitage.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
0

Jag har alltid haft tjockt fint hår tills jag blev sjuk, nu är det tunt och blä. Förr kunde jag göra precis vad som helst men nu är det känsligt. Men det har blivit bättre, mest för att jag har lagt om vanorna. Tvättar håret varannan dag ungefär, beroende på vad jag har gjort. Man ser ju när det blir smutsigt.

Först skit i schampoo. Det torkar ut och gör håret skörare, plus att det förstör hårbotten så det bir fetare fortare.
Skaffa dig en bra inpackning och ett bra balsam, alla funkar olika på olika hår men jag har ett från swartskopf gul flaska som jag gillar. Har en honungsinpackning från bodyshop som är ok och en inpackning från Aussie som luktar jättegott. Bryr mig inte om vad som är i utan jag går på resultat enbart. Annars kan du googla på balsammetoden, och få tips på speciella balsam och sånt.

Sen om Chestnut säger så fläta håret när du ska sova, då slits det mindre. När du duschat så låt håret självtorka, använd inte hårfön eller plattång för det sliter mycket. Borsta inte håret när det är blött. Färga inte håret och om du ska göra de använd skyddande inpackningar.

Mitt bästa tips är Arganolja! Det har gjort mirakel för mitt hår, det blir mjukt och lätthanterligt och doftar gott. plus att bra olja funkar även som kroppsvårdGlad

Qui dormit, non peccat

Birke
0

Cazzos
0

Testa balsammetoden.

Jag har också tunnt hår, jag har inte direkt spikrakt hår, det är väldigt få vågor i håret men jag klassar det som rakt hår iallafal.

Och mitt hår blir väldigt fett lätt, som dig, och det blir liksom värre när jag tvättar det med schampo.

Jag har använt mig av balsammetoden i typ en vecka, lite mer kanske. Och jag har redan märkt att mitt hår är en aning starkare, det har blivit lite grövre (min mamma är från asien och hon har väldigt grovt hår), och lättare. Alltså, det är inte lika tungt, det är lätt och glansigt.

Jag dricker mycket mjölk, har gjort det ända sen jag var liten, och mitt hår växer ca upp till 5 cm per år, kanske mer, jag vet inte.

Det växer snabbt iallafall. Du kan testa att massera hårbotten lite då och då, jag har hört att det ökar blodcirkulationen och får håret att växa Glad

Men det tar förstås inte en vecka..

Exxozzie
0

#1. Det är ju jätteobekvämt att sova med fläta! XD Ja, men jag får försöka ändå.

#2 Jag får i mig ganska mycket vitamin B vilket jag har för mig är bra för håret, så jag kan ju tipsa tillbaka till dig =)
Jag har testat balsammetoden men mitt hår ser smutsigt ut dagen efter och sen blir håret tungt. Men jag ska kolla upp ett bra balsam för den metoden och testa i alla fall.
Hur gör man med arganolja? Som inpackning under en hel dag eller? Vart får man tag på den?

Exxozzie
0

#4 Mjölk? -Ja det lär ju vara bra vitaminer i det =) Men 5 cm tycker jag verkar lite… Jag tror att håret växer ungefär 1,2 cm per månad.

Cazzos
0

#5 Mitt hår är fortfarande fett när jag använder mig av balsammetoden, det blir fett dagen efter (jag tvättar håret varje kväll nu med BM).

Men det är mindre fett och med schampo så kommer mitt hår bara bli torrt, risigt och bli ännu fetare (hårbotten alltså).

Kolla på internet när det gäller det här med arganolja, har inte testat, men kolla också om man kan köpa det online om det är något för dig! Glad

Exxozzie
0

Okej, balsam, olja och inpackning… Ska man ha något annat? Solskydd, silkesdroppar?

Det finns ju hur mycket som helst när jag kollar i olika internetbutiker! Förvånad Vad behöver man egentligen? Herre gud, detta är ju en hel vetenskap känns det som…

Exxozzie
0

#7 Okej. Det balsamet jag körde med när jag använde BM var för torrt hår, använder du för fett hår?

Cazzos
0

#9 Nej, jag använder New Spa balsam. Det är ett balsam för normalt hår tror jag. Läs på lockig.se, där finns all information om balsammetoden!

New Spa kostar 10 kr på City Gross Flört 500 ml dessutom.

Jag måste åka och köpa en till flaska för att jag har inget vårdande balsam, använder New Spa som tvättbalsam och sen så ska man ha ett vårdande balsam som är lite starkare och vårdar håret på djupet.

Och jag måste köpa en till flaska för att jag använder tvättbalsamet som vårdande balsam också men jag behöver ett vårdande balsam till mitt tunna hår så ja.. du fattar. Flört

Mitt hår är inte supertunnt, lite mittemellan.

Exxozzie
0

#10 Hm, men är det inte mycket silikoner i sånt balsam?

Birke
0

#11 Det kan du inte säga utan att se INCI-listan;) Använder också New Spa som tvätt och den är godkänd.

Exxozzie
0

#12 Jo det kan jag faktiskt, jag gör mina skönhetsprodukter själv och vet vad de vanligaste heter. Men okej, jag vet inte vad New Spa är för något balsam. Jag trodde att i princip alla billiga balsam var dåliga. My bad.

hus-musen
0

#5 Okii B-vitamin alltså =) zink och d-vitamin är oxå bra för skelett, hår mm
Jag använder en arganolja från israel, beställer på ebay! Men om du vill prova lite närmre ifrån så finns denna, luktar mycket först men doften minskar till behaglig nivå efter en stund och håller sig kvar länge!

Du tar ett par droppar och drar fingrarna genom håret eller i topparna, du känner skillnad på en gång.

Mjölk tror jag inte på, jag har aldrig druckit mjölk alls nästan sen när jag var liten och mitt hår växer ändå som ogräs!

Det är inte så krångligt, jag tvättar håret med balsam varannan dag ca, 1 gång i veckan har jag inpackning, om jag inte har tvättat med schampoo för då inpackar jag håret oxå. Du kan göra en inpackning på bara topparna om du vill det oxå. När jag duschat (eller vill fräscha upp håret) så tar jag i arganolja så torkar det snabbare och ser fräsht ut.

Om håret blir fett snabbt så byt balsam, då passar det helt enkelt inte. Jag har haft lätt 30 olika sorter, provar nya lite då och då för att se om jag gillar någon ny. Både billiga och dyra balsam och hårinpackningar Glad Som sagt, jag går inte på någon speciell metod utan jag provar mig fram till det som jag tycker ger resultat.

Qui dormit, non peccat

Birke
0

#12 Du vet lika mycket hur en kaka innehåller utan att kolla på ingredienserna som ett balsam utan att kolla på INCI-listan ;) Många dyra produkter innehåller också icke-balsammetoden-godkända ingredienser.

hus-musen
0

#13 Billiga balsam behöver inte vara dåliga, men personligen gillar jag inte new spa, fructis är inte heller bra för mitt hår. Kerastase har förresten bra balsam, men dyra!

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

#16 Nej, jag har nog bara haft otur med mina hårprodukter… Ja, jag har också testat kerastase och jag har aldrig haft något bättre i mitt hår. Funkar det för BM?

Birke
0

#17 Kolla INCIn. www.lockig.se brukar ha koll på det mesta, så sök på balsamet där och se om det finns med i ngn tråd.

hus-musen
0

#17 Jag har använt bara kerastase balsam och hårinpackningar utan problem. Men det blev så dyrt i längden så jag fick leta billigare produkter. Köper någon gång ibland och tar alla prover jag kan hitta dockFlört Både den gröna och den oranga serien gillar jag!

Jag följer ju inte bm som sagt så vet inte om någon som följer det skulle rekommendera. Men om håret gillar det så varför inte?

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

#18 Men jag tror er, det är säkert bra om ni säger det. Vad jag menade var att jag inte har prövat något schampo+balsam som fungerat särskilt bra på mig. Som sagt, jag vet inte vad det är för något balsam eftersom jag inte har sett det någon gång.

Det är ju jättebra att det finns bra och billiga produkter. Lite synd att inte City Gross finns där jag bor bara.

Birke
0

#18 Men New Spa-balsamet vi rekomenderade rekomenderade vi för att tvätta med enligt balsammetoden just för att det är väldigt tunt och ickevårdande och därför gör rent mycket bra.

Exxozzie
0

#21 Går det att köpa någon annan stans än City Gross?

Birke
0

#22 Har inte sett det någon annanstans, men det finns många andra tvättbalsam att prova sig fram bland :) Se #3 så förstår du vad metoden går ut på :)

Exxozzie
1

Okej. Jag har läst länken, jag tror att jag har läst den någon gång för länge sedan också. Den är bra,

Exxozzie
0

I alla fall. Det börjar bli ganska mcyket sol ute, funkar ett balsam som solskydd också?

hus-musen
0

Näe men det finns balsam som har solskydd i sig har jag hört

Qui dormit, non peccat

Birke
0

Cad är egentligen solskydd för håret? Håret kan ju lixom knappast skadas av strålningen, utan mer av sol, vind och vatten. Därför skulle ska jag hellre satsa på återfuktning och återfettning ofta istället för att slösa pengar på dyra produkter och tomma ord.

Exxozzie
0

#27 Håret slits av UV-strålning. Precis som vår(a) hy och ögon gör.

Gudris
0

(Nu har jag varit lat och inte läst det som skrivits innan mig)

Om du helst vill fortsätta med schampo så välj ett milt schampo utan SLS och tvätta håret högst tre gånger i veckan då även ett milt torkar ut. Annars är Balsammetoden bra om du får den att funka och då torkas håret inte ut på samma sätt vid tvätt.

Ungvik värmestyling, sov i fläta och undvik metallspännen som kan skava på håret. Ha gärna håret uppsatt så det inte trasslas.

Jag har två balsam som jag alltid har hemma och som i varje fall funkar bra i mitt hår, de är Änglamark sensibel balsam och Neutral balsam. Det första hittar du på coop och det andra på ica.

Jag testade själv balsammetoden en period men mitt hår trivdes bättre med äggtvättar och milda schampon. Mitt balsamtvättande gav dock resultatet att hårbottnen slutade överproducera fett och jag tvättar numera hårbottnen en gång i veckan. Själva håret, längderna, har jag så lite schampo i som möjligt, där har jag istället i balsam för att återfukta.

Lycka till!

Exxozzie
0

#28 Jättebra tips. Tack =) Ja, jag läste igår på lockigt.se att de som har rakt hår kanske får tvätta håret ibland. Finns det andra spännen än metall? Min lugg är i en jobbig längd just nu, så jag måste ha spännen i mitt hår nämligen.

Jag var nyss och köpte ett balsam (tog skitlång tid att hitta) från Barnängen - volym, som jag tänkte ha som tvätt. Jag har bara Hemköp här och de har ett smalt utbud. Det verkar i alla fall som de dyra (som ej finns i dagvaruhandel) och de billiga balsamen är bäst. De mittemellan; elvital, swarzkopf mm, är de sämsta. Hade inte en aning om det. Förvånad

Nu ska jag hitta ett bra schampo och ett balsam för återfukt.

Gudris
0

#30 Hmm.. Små hårspännen är jag inte så bra på, jag brukar använda hårnålar (bobby pins) om jag nån gång ska ha sånt och de är ju i metall… Tänkte mer på snoddar och sånt, de får inte ha vassa kanter som skaver på håret. Själv knyter jag hårsnoddar av resårband och använder hårpinnar av trä eller ben.

Exxozzie
0

#31 Aha okej. Smart att knyta snoddar själv. *Suck* Jag älskar mina metallspännen. Jag får kolla runt efter sånna i trä som du har. =)

Zadeira
0

Jag har inte läst alla inläggen, men du tvättar håret på tok för ofta med schampoo! Tvättar du håret så ofta så tar du död på de naturliga fetterna i hårbotten och hårbotten producerar alltså mer och mer fett för att kunna hålla uppe balansen! Tvätta inte med schampoo/balsam mer än 3-4 gånger i veckan. En övergångsperdiod kommer du tycka håret är fett hela tiden, men efter ett tag har hårbotten återfått sin naturliga återfettning och håret blir mindre fett.

Exxozzie
0

#33 Ja, jag ska sluta tvätta så mycket. Jag förstod inte vad det berodde på innan men nu vet jag. Jag tvättade håret i förrgår och ska tvätta det imorrn.

Jag vill knappt gå ut nu för mitt hår är jättefett. Haha XD

Cazzos
0

#34 Borsta håret och sätt upp det i en hästsvans och sen så kan du ha en keps på dig om du ska ut och t.ex. handla eller nåt. {#emotions_dlg.smile}

Exxozzie
0

#35 Ja, jag får göra det. Jag har det i en inbakad fläta och det hjälper lite i alla fall. =)

Hur lång tid kommer det att ta innan håret vänjer sig?

Cazzos
0

#36 Det vet jag inte. Ett tag kanske..