Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 15250 ggr
Miowi
0

Ev spytt upp p-piller

Började i fredags med Neovletta 28 efter misfall. I lördags åkte jag dock på matförgiftning men tror dock att det hade gått lite mer än 4 timmer mellan att jag tog p-pillret och att jag spydde. Men pga att jag för två veckor sedan fick veta att jag var gravid, men fick missfall, vill jag verkligen inte slarva och hamna i samma sits igen. Nu tror jag i och för sig inte att jag spytt upp p-pillret, men vågar inte chansa.

Igår tog jag ett p-piller som vanligt, bör jag ändå använda kondom i en vecka eller bör jag vänta en helt karta? För att vara på den säkra sidan…

Mona22
0

har för mig att efter 3 timmar så är du skyddad. finns det ingen info någonstans?

Miowi
0

#1 Precis, det står 3-4 timmar. Det enda som stod var att om man spytt upp en tablett ska man kolla på samma text som om man glömt en, där det stod att man skulle ta en till. Men vågade inte riktigt i och med att jag inte visste om jag hade spytt upp den eller inte. Kanske lika bra att ringa barnmorskan och kolla.

[Tassy]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

normalt sett absorberar man p-piller på en timme, så 3-4 tim är en ordentligt tilltagen gräns. Men matsmältningen varierar ju kraftigt ifrån person till person, så känner du dig osäker så komplettera med kondom i en vecka. Ät pillren som vanligt.

Miowi
0

#3 Du sa det nästan exakt som barnmorskan, tack för all hjälp!

[Tassy]
0

Så lite så Glad

[swiss]
0

Du är förmodligen helt skyddad fortfarande, men för att inte känna dig orolig är det väl bra att använda kondom.

Cindy
0

Jag funderar mer på om du alls borde ha samlag så nära inpå ett missfall? Känns det bra så visst, men kanske vore det bättre att låta kroppen återhämta sig ett par veckor?

Vänliga hälsningar
Cindy

somjagvillvara
0

På med en kondom i en vecka ! :)

Miowi
0

#7 Läkaren sa att vänta med samlag tills blödningen slutat, p-piller kunde jag börja med direkt men valde att vänta en vecka. Ville dock börja med p-piller så snart som möjligt i och med att det var en sprucken kondom som ledde till missfallet.

Kaninisen
0

Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite, jag kan nämligen också ha spytt upp ett piller i mitten av vecka 2. Tar också Neovletta 28. Bipackssedeln säger att man ska ta den glömda tabletten och fullfölja kartan, jag tog inte ett nytt piller för tänkte att då tar jag för fel dag (säkert helt fel tänkt nu när jag tänker efter).

Har fortsatt med pillrena i 4 dagar nu, bör jag skydda vid samlag?

somjagvillvara
0

Skydda för säkerhetens skull. Det är alltid bra att vara på säkra sidan. Tro mig, kondom är dubbelt så lättare än ett plustecken på gradivitetssticka! :) Kram

Kaninisen
0

#11 Mycket sant! Använder kondom i några dagar nu, nu slog det mig dock att vi hade sex utan kondom 2,5 dagar innan.. om jag spydde upp tabletten ger det ju inget skydd och spermier kan väl leva kvar länge? Förstår inte riktigt skillnaderna på veckorna, första och sista veckan verkar ju mest riskfyllda men hur är det i andra veckan om man hoppat över ett piller?

Kaninisen
0

Är det bara att vänta till kartan är slut och se om blödning kommer och om inte ta grav test, innan finns det väl inte så mycket att göra?