Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 8067 ggr
regskylt
0

Ta ur spiralen?

Jag har hormonspiral sedan 2 år tillbaka. Det har funkat jättebra på ett sätt, men nu funderar jag på att ta ur den..

- Jag har problem med acne som blivit värre sedan jag skaffade den.
- jag misstänker att spiralen är bov i dramat att jag titt som tätt får svampinfektion, vilket driver mig till vansinne. Kan inte ha ny sexpartner utan att få infektion, äta antibiotika och nu har jag slutat med cola sedan 4 dagar tillbaka. har druckit det dagligen sedan flera år tillbaka. Nu har jag svampinfektion from hell och misstänker att det har att göra med borttaget av min största sockerkälla.

Fördelarna är att jag inte har så mycket mens längre. har utan i 7-10 dagar med 31 dagar mellan ungefär. Nu så har jag 31 dagar mellan och små små blödningar så jag måste ha trosskydd bara. Men tack vare trosskydden så blir det lite svampbildn ing som oftast går över av sig själv på ett dygn. Men det är jobbigt.
Sedan så att jag inte ehöver använda kondom med min man är ju en given fördel (har öppet förhållande så jag träffar andra också, med kondom).

Jag har inte sex så ofta ett par ggr i månaden "bara" så jag känner att nackdelarna nog väger upp fördelarna om jag måste dras med den här svampen hela tiden.. Om det är spiralen som är boven (läste att det kan ha et samband och jag hade inte ens enda svampinfektion innan spiralen, fick första för ett år sedan).

Vad tycker ni? Om jag tar bort spiralen så blir det inget p-medel för min del förutom kondom hädanefter.

regskylt
0

Glömde säga att jag inte har sökt vård för svapinfektionerna än då det funkar med receptfritt, men jag funderar på att ringa gyn i veckan som kommer, samt prata om spiralen.

hus-musen
0

Det kan ju vara spiralen som ställer till det, prova och ta bort den, låt svampinfektionen läka ut helt och sätt in en ny senare?

Qui dormit, non peccat

regskylt
0

#2 förstår ite riktigt varför jag ska sätta i en ny om jag tar ut den jag har? lär ju få fortsatta problem tänker jag.. Men men. Den åker nog ut och då kommer jag inte att använda p.medel något mer än kondom.

hus-musen
0

Jag hade en kompis med spiral som hade upprepade svampinfektioner. På inrådan från sin gynekolog tog hon ut den, tog medecin men minns inte vilken för att få bukt med infektionerna och 3 månader senare satte hon in en ny spiral helt utan problem. Så det kan funka bättre en andra gång, men det är ju såklart ingen garanti.

Förresten är du säker på att du tål kondom/kondomens glidmedel då? Jag reagerar med klåda och sveda med de flesta kondomer sp det kanske är något sånt för dig med? Man kan ju bli känsligare av spiral och tillsammans med kondom så förvärras det ytterligare. Bara en tanke =)

Qui dormit, non peccat

regskylt
0

#4 Jag har aldrig reagerat negativt på kondom och glidmedel. Får vanligare problem när jag har "kört utan". Men imorgon ska jag ringa gyn ialla fall, om så bara för att få medel mot svampen. Men jag planerar att ta ut spiralen också :/

mongu
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Socker gör att man lättare får Svamp så du borde inte fått det av att ha tagit bort sockret i och med att du slutat med cola.

Sen ska man söka så man behandlar rätt, sen om det kommer tillbaka med likadana symptom kan man självmedicinera.

Det är nog bra att du söker gyn. och får reda ut dina besvär.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Cindy
0

#6 Man kan få en tillfälligt förvärrad candida när man tarbort sockret ur kosten, men den dör tillslut och fortsätter man utesluta socker så är chansen mycket stor att man slipper fortsatta svampinfektioner. Mitt råd är: gå till en gynekolog och få svampen konstaterad, om det är Svamp får du t.ex. Diflucan utskrivet (en kapsel som tar bort svampen). Fortsätt eliminera socker i din kost, och gärna mjöl också. Skulle svampen trots detta återkomma så ta ut spiralen.

Vänliga hälsningar
Cindy

regskylt
0

#7 jag har tänkt att ta bort kolhydrater nästan helt ur kosten nu. Svampen känns myckt bättre idag, kliar inte längre utan känns bara av vid toalättbesök eller när jag stöter mot "området". Ska se hur det känns imorgon men ringer troligtis gyn hur som.