Kommer brösten tillbaka?
Jag blev dumpad strax innan nyår, vilket resulterade i att jag tappade en hel del vikt. (Var riktigt smal redan innan, kanske bör tilläggas.) Ungefär i mitten på januari började jag dock styrketräna, med anledning av att jag behövde gå upp i vikt och bygga muskler. Jag har legat rätt stadigt på ungefär 3 ggr i veckan sedan dess och rent viktmässigt har jag ökat, men underhudsfettet är i princip väck.
Innan jag började träna, hade jag en stor byst (65 E), men nu har den minskat med hela tre(!) kupstorlekar och därtill blivit fastare (hm?). Jag har inte mätt min fettprocent, men jag misstänker att den ligger skrämmande lågt med tanke på att jag har definierade magrutor. Mensen är dock fortfarande regelbunden och fullständigt normal.
Jag har uppenbarligen genetiska anlag för att bli en fitnessbrud och jag misstänker starkt att jag kommer att se ut som Madonna i kroppen om jag bara fortsätter träna som jag gör i ett par månader till. Jag tycker dock inte att det är särskilt snyggt.
Jag älskar verkligen träningen och är övertygad om att den är bra för mig ur ett hälsomässigt perspektiv - känner mig mkt starkare rent fysiskt - men jag vill samtidigt ha tillbaka mina former. Har insett att jag behöver öka i fett för att detta skall vara möjligt och har därav inlett en "gödningsprocess". Jag förmodar dock att jag blir tvungen att ligga lågt med styrketräningen den närmaste tiden, i annat fall kommer jag förmodligen bara att öka på muskelmassan ytterligare och se ännu mer deffad ut.
Nu till min fråga: Kommer brösten att återgå till sin "normala" storlek om jag ökar i fettprocent? Det var brösten som försvann sist för mig, så det borde rimligtvis vara de som kommer tillbaka först. Någon som har erfarenhet av detta?

Ja om du har tur så blir de lika stora. Men nej, de kommer troligtvis inte att bli det. Allt beror på hur fettet på kroppen lägger sig. Mina kvinnliga vänner som har tränat mycket har inte fått tillbaka sin bröststorlek, däremot har de fått rundare rumpa och lår när de har slutat träna. Så fettet har omfördelat sig så att säga.
Qui dormit, non peccat
Jag tror de har bra chans att komma tillbaka. Vägde själv ca 10 kilo mindre än min "idealvikt" ett tag och fick snarare större fettprocent än innan när jag gått upp igen (hade gärna fått mer musklar istället, så jag tycker det låter som ett lyxproblemdu har
)
En massa pasta och vitt bröd är väl vad folk bruker bli feta av
. Fast när viktnergången varit pga känslostorm så kommer vikten väl troligen justera sig efterhand som du mår mer normalt igen och får tillbaka aptiten. Det var ju inte så länge sen nyår. Den gången jag rasade i vikt gick jag ner dom 10 kilona på ca 6-8 veckor och efteråt dröjde det minst ett halvår kanske snarare 8-9 månader innan jag var "återställd"
Jag har de sista åren rasat i vikt två omgångar om 15 kilo vardera. Då har jag varit smal innan och viktnedgången har varit under bara några veckor.
Brösten har hängt som taxöron.Jag har tidigare haft silicon (B-kupa) i 22 år så det är slappa bröst i sig själv när inläggen är borta men vid viktnedgången så fanns inget kvar mer än hud.
Det har precis som #2 skrev repat sig som innan men tagit mycket längre tid än själva viktnedgången.
Nu är jag ju lite äldre förstås, 49 år.
/Maria
En fundering Fiction: det låter lite motsägelsefullt när du dels skriver att du behövde bygga muskle, sen att du inte vill ha så mycket muskler… Kanske ändra inriktinign på din träning så det blir mindre muskelbyggande men fortfarande har effekten att du mår bra? Mer konditionsträning oc mindre styrke?
#4 Jag håller inte med om att det är motsägelsefullt. Jag behövde verkligen bygga muskler, för de var i stort sett förtvinade och jag behöver fortfarande lägga på mig ytterligare lite muskler eftersom jag ligger på ett på tok för lågt BMI. Däremot vill jag inte se deffad ut, vilket man gör om man har extremt lite underhudsfett. Varenda muskel syns ju då och det är inget jag eftersträvar eftersom jag inte vill se ut som en kvinnlig kroppsbyggare. (Det är inte ens hälsosamt, eftersom kvinnor inte skall ligga så pass lågt i fettprocent.)
Har dock lagt om styrketräningen ngt nu och inriktat mig på att köra mer kondition och lägre vikter. Behöver som sagt fortfarande lägga på mig, fast jag tror inte på att bara sitta hemma och frossa i skräpmat och sötsaker, vilket jag gjort de senaste två veckorna. Det känns inte hälsosamt nånstans och resulterar bara i att jag mår illa och får avsmak för sådant jag tidigare tyckte var gott.
Det låter rätt tänkt!
att äta nyttigt och röra på sig.