Kombinerade p-piller
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad använder ni för sort av de kombinerade p-pillerna? Fungerar det bra? För- nackdelar/biverkningar?
Jag använder just nu ett mellandoserat gestagen, minipiller (cerazette) och det fungerar, som sagt i en annan tråd, inte. Har nu läst på lite om andra och tredjegenerationens kombinerade p-piller och det låter som om man ska välja andra generationens när man inte tidigare har använt p-piller. Frågan är ju vilken sort och vad som skiljer sig emellan dom? Ska självklart prata om det med barnmorskan/gynekologen, men det känns som en fördel att vara lite påläst innan.
Hej,
P-guiden.nu går igenom fördelar och nackdelar men nämner inte inga specifika p-piller. Du kan titta på euroclinix, de har en hel del p-piller, jag rekommenderar dig dock att först läsa p-guiden.
Lycka till!
Jag ser inga egentliga orsaker till att man ska börja med 2:a generationens. Tvärtom så är ju din kropp i och med minipillren van vid att menscykeln är "låst" i en fas, och både minipiller och 3:e generationens p-piller får man inte blödning av förrän man går på sockerpillren, och man kan med bägge skjuta upp mensen länge. 2:a generationens däremot har ju olika hormonblandningar i olika faser, och man kan bara skjuta på mensen ca en vecka genom att offra en till karta och ta tredje fasens piller några dagar till innan man går på sockerpillren för mensuppehåll. Dessutom finns det fler 3:e gen att välja emellan än 2:a, så du kan prova runt vilken styrka som passar din kropp bäst.
Vänliga hälsningar
Cindy
#1 Tack, har läst där. :)
#2 Okej, då kan jag ha missuppfattat en del. Menar du att 2:a generationens p-piller är de som har olika mängd hormon i pillrena för att efterlikna menscykeln? Jag har funderat en hel del på Neovletta 28, men egentligen vet jag inte riktigt.
Imorgon ska jag iaf till barnmorskan och få nya piller och jag tror att dom kommer ge mig Neovletta då jag fick en sådan broschyr sist, ifall inte cerazette skulle fungera tyckte hon att jag skulle läsa på lite om dom också. Men det blir till att läsa på lite mer tills imorgon.
#3 Precis, 2:a generationens p-piller har olika faser med olika hormonstyrkor för att likna menscykeln, medan 3:e är "en-fas" piller med samma dos i alla piller. Bra att du läser på, det är du som ska ta beslutet oavsett vad din barnmorska har för favoritmärke.
Vänliga hälsningar
Cindy
Så, nu har det blivit en ny sort, Yasmine 28. Ska ta första pillret ikväll tänkte jag, så får vi se hur det går.
En fråga bara: Måste vi använda kondom i 7 dagar nu om jag byter från cerazette som bara innehåller gestagen?
#5 Nej det borde inte vara någon förhöjd risk för graviditet om du tagit pillren som du ska. Däremot kan du få en mellanblödning vid bytet.
Vänliga hälsningar
Cindy
Okej, det låter ju bra. :P Jag har tagit alla cerazette pillren till punkt och pricka med det sista igår kväll och idag blir det byte.
Håller en tumme för att slippa humörsvägningar och en massa andra biverkningar.
#7 Jättebra att du varit noga, det underlättar. Se till att ta det lugnt den närmaste veckan, låt inget stressa upp dig och mys till det hemma, så blir övergången lättare. Jag håller också en tumme för att du slipper krångel!
Vänliga hälsningar
Cindy