Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 4431 ggr
[tililili]
0

Mens- och p-pillerproblem, ätstörning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag fick min mens när jag var 13, sen hade jag den ett och ett half år. Under denna tiden började jag utveckla bulimi, inte så farligt, men blev stressad över min vikt och började kräkas ngn gång i bland.

Så sedan försvann mensen. Hade nog knappt gått ner ngt i vikt, hade snarare gått upp sedan jag fick den första mensen. Men tränade mer, kräktes mer och hade sedan en period med träningsanorexi. Sedan dess har jag gått upp i vikt, men aldrig fått tillräckligt hjälp med det psykiska utan faller gång på gång tillbaka i bulimin.

Så antagligen är det den psykiska ohälsan som gör det, för vikten har jag, men jag får inte tillbaka mensen. Jag fyller 20 i sommar.

Så för ngt år sedan var jag hos en gynekolog, ingen undersökning dock, och fick p-piller. Mensen fungerade, konstgjord, men den fungerade. Efter drygt ett halvår så började jag få massa mellanblödningar. Så gynekologen sa åt mig att prova att sluta ta p-pillren för att se om  det kansek skulle funka utan, men det gjorde det inte.

SEdan dess har jag fått prova 3 olika p-piller sorter tror jag, men jag får mellanblödningar av alla, eller jag börjar blöda efter 2veckor och blöder 2-3 veckor. Har atit varje sort i 3 mån. Borde man ha provat längre tid?

Eller ngn som har ngt annat tips, erfarenhet?

Cindy
0

Min första tanke är hur din kropp mår? Hur äter och tränar du nu? (Vad för sorts mat, dryck och ev godis, samt hur regelbundet?) Känner du att ätstörningarna är kvar? För är det så att din kropp är stressad över dina matvanor, eller rent av saknar tillräckligt av vissa näringsämnen, så är det svårt att hitta balansen i menscykeln. Orsaken är enkel; kroppen vill inte bli gravid om den inte har rätt förutsättningar att klara av det, och då strilar mensen. Att prova en p-pillersort i tre månader ska räcka för att utvärdera om den fungerar, men samtidigt är det inte heller helt bra att byta ofta eftersom hormonbalansen inte får en chans att rätta till sig. Vet du om du fått prova starkare p-piller? Har ni diskuterat om du kanske ska prova gulkroppshormontabletter (t.ex Provera) ett par månader? Att ta bort östrogenet kan hjälpa till att "nollställa" menscykeln.

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

Glömde en viktig fråga; har du pendlat i vikt det senaste året? Och hur mycket väger du och hur lång är du nu? Orsaken till att jag frågar är att östrogen finns i vårat kroppsfett, och går man ner snabbt i vikt så frisätts det i kroppen och kan rubba mensen. Om man jojo-bantar kan man alltså hamna i en ond cirkel där mensen kommer och går.

Vänliga hälsningar
Cindy

[tililili]
0

Ätstörningarna finns kvar, mer och mindre i olika perioder. Men har inte varit under 55kg på flera år, har väl pendlat 56-59-60 ungefär. Jag är 165 cm lång.

Men visst är det stressen över maten som gör att den inte kommer tillbaka, det tror jag med. Ska få mer hjälp med det snart hoppas jag. Men är orolig för detta med benskörhet mm. Är ju därför jag fått p-piller. Så att jag inte har ngt mens är ju ännu ett stressmoment :(

[tililili]
0

dubbelpost

[tililili]
0

Dubbelpost

[tililili]
0

Dubbelpost

[tililili]
0

dubbelpost

[tililili]
0

dubbelpost, problem med internet anslutningen ;P