Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 4764 ggr
shadow777
0

Kondom eller inte ?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om man träffar en ny kille, upplever ni att det är viktigt att
använda kondom eller tycker ni att man kan lita på honom
om han säger att allt är o.k. ??
Känner ni oro för detta med könssjukdomar ???

kittun1
0

Självklart ska man använda kondom! Man kan aldrig veta att man är okej och frisk om man inte nyligen varit och kollat sig och efter det inte haft oskyddat sex.

Många sjukdomar syns ju inte heller. Herpes tex smittar även innan det finns några utslag. Så var rädd om dig och kräv att killen använder kondom! Ska ni sen fortsätta relationen så är tipset att ni går och testar er tillsammans på ungdomsmottagningen (jag gissar att du är ganska ung). Då vet ni och kan vara trygga med varandra.

ettlitetalias
0

Av erfarenhet så skulle jag inte lita på honom. De jag har haft sex med utan kondom (pojkvänner) som sagt att allt är ok, har sagt så för att deras ligg har sagt att allt är ok. Med tanke på att jag fick klamydia, så går det inte att lita på folk. Saker kan ju ha skett av misstag också.

Aviendha
0

Aldrig att jag litar på det! Han kanske är ärlig, för han inte själv vet om något. Samma sak för honom, det är ju även för att skydda honom mot saker jag omedvetet kanske bär med mig. Jag tycker att det är att visa varandra respekt att använda skydd.

Aviendha
0

Förresten.. Hur många ställer sig och säger "nä, jag har klamydia så vi får nog använda kondom alltså.."? Jag har alrig hört talas om det iaf :P

viktoria91
0

Skulle aldrig köra utan kondom! Det är ju så lätt att bara ta på kondomen så dte finns ingen anledning att strunta i det. =)

[silkesnosen]
0

Tja..jag har visat mig vara allergisk, så kondom finns inte längre…..annars är det det bästa preventivmedlet

viktoria91
0

#6 Finns väl kondomer för dem är allergiska? Annars finns ju femidom. Flört

hus-musen
0

Ja kondom är ju inte särskilt jobbigt så det bör man ha. För sin egen skull och för partnerns, allt syns inte. Annars kan man alltid kräva att man testar sig innan sex.

Nu tål jag visserligen inte dem som det verkar, men å andra sidan är jag i ett förhållande sen 7 år oxåGlad så de tillkommer ju inga sjukdommar å sånt.

Qui dormit, non peccat

Mona22
0

Man vet aldrig vad han kan ha dragit på sig. inte säkert att man själv är den första han har varit med.Obestämd

jag har haft samma gubbe i 8 år men annars hade jag skyddat mig.Jag vill inte ha sjukdommar som kanske kommit från någon annan.

Ladydragon
0

6# det finns kondomer som inte innehåller latex säljs bland annat på Apoteket

Femidom innehåller inte heller Latex

träffar jag någon ny så är det självklart med kondom jag har ingen lust att få någon könssjukdom 
och som kvinna så kan man oxå ta ansvar o ta med sig kondom alternativt använda kvinnlig kondom Femidom

[Tassy]
0

Kör latexfria om jag mot förmodan skulle hamna i situationen med ny partner. Själv testar jag mig mellan varje partner. Jag är inte precis typen som släpar hem någon ifrån krogen om man säger så..

[silkesnosen]
0

Tror även att jag är alergisk mot glidmedlet…..så vet inte hur jag ska lösa det…men är i ett förhållande nu, så ska testa andra alternativ, men skulle föredra kondom, så att jag slipper massa hormoner.

Elshira
0

Jag har ätit p-piller (har nu p-stav) ända sedan jag började ha sex just för att slippa detta med kondom.

Vi har istället set ttill att båda testat sig (har bara haft fasta förhållanden och inget "engångsligg") så slipper man det. Killar uppskattar ju generellt inte kondom, och jag tycker inte heller att det blir i närheten av lika skönt (har dock ganska så kämpigt med att ha det riktigt skönt med bara in/ut så det är väll olika med).

Men vi har alltid haft kondom i början tills dess att man kunat "bevisa motsatsen" i.af. Har man ett seriöst förhållande och äter p-piller eller något annat p-medel så är det ju det absolut smidigaste!

Å andra sidan ska jag väll dock tillägga att jag haft otroligt hängivna killar, så jag kan nog säga till 99.9% att ingen varit otrogen. Var man itne tillsammans "irl" så var det msn som gällde till läggdags.

Just nu har jag min kille som jag förhoppningsvis har även långt in i framtiden! 2.5 år och still going strong!

Hakuna matata!