Tacksam för hårtips !
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är medveten om att det finns ett forum om hår men vill hellre
fråga medlemmarna här inne.
Jag är 55 år och har mycket tjockt här som jag nu har färgat
"brunrött":
Men jag känner hela tiden detta att "kärringar ska inte ha
långt hår". Längden på mitt hår är i axelhöjd men jag får
nästan "panik" om jag börjar känna håret på ryggen, då
måste jag gå och klippa mig.
Men jag vägrar att klippa bort mitt hår, det är väl det enda
som jag egentligen är riktigt nöjd med.
Som ung hade jag väldigt långt hår och det var även då
väldigt tjockt och naturligt ljust.
Jag har haft det kort en gång innan jag lät det växa ut
till riktigt långt. Som kort var det helt hopplöst då mina
hårstrån är så tunna men oerhört många.
Nu så ska jag gå och klippa mig och även lägga i så att
det diskret blir slingor som är några snäpp mörkare.
Nu undrar jag, när man är i min ålder, tycker ni att man
måste ha kort hår då ? När jag går på stan så märker
jag att flertalet av kvinnorna i min ålder har kort hårt och
vad jag kallar för "tantfrisyr". Men jag vill inte klippa
mig och går omkring så
Hur ser ni på detta, måste jag i min ålder klippa av mig
mitt hår och ha "tantfrisyr" ?
Anses jag göra ett misslyckat försök att se yngre ut -
men det är inte så jag tänker utan jag tycker så mycket
om mitt hår och får så mycket beröm för det -om jag
har det strax ovanför axlarna och färgar det i lite roliga
röda färger ? Går jag till överdrift med tanke på min
ålder ?
Det skulle vara skönt att få höra hur ni ser på detta.
Tack på förhand !

Jag tycker absolut att du ska fortsätta att ha ditt hår på det sätt som du känner dej bekväm med.
Att ha håret till axlarna i din ålder tycker jag inte är något fel. Tycker faktiskt att det är lite tråkigt med den korta frisyren som man ser på "alla" över 55. Om det bara hade varit några stycken som hade den så hade det varit okej, men nu så tycker jag att jag ser samma "tant" överallt när det egentligen är olika.
Jag var till frissan igår och klipte av mej mitt långa hår så att det nu är till axlarna bak och sedan lite längre fram. Det är även uppklippt så att jag kan busa till det lite. Jag är otroligt nöjd med den frisyren.
Jag är 33 men jag dansar med 48- en 53-åring med lite busigare frisyrer och det passar utmärkt på dom också.
En annan kvinna som jag dansar med är 58 och hon hade ganska grått hår till en dag när hon kom med brun, svart, rött hår, ej slingat, men skimmret är sådant. Först så blev jag lite paff men nu när vi dansat någon gång så kan jag inte tänka mej henne i något annat. När hon bytte hårfärg så blev hon säkert 7 år yngre och jag tycker att hon gjorde helt rätt.
Något som kan vara bra att tänka på när man färgar håret är att man färgar ögonbrynen också så att helheten blir bra.
Några tankar från mej och jag hoppas att det hjälp något i alla fall 
Nej men herrejösses! Klart du ska ha kvar ditt långa hår om du vill det! 
Tack tjejer, det gjorde mig glad ! 
Nu kan jag med gott samvete ha kvar mitt hår. Ska gå och klippa
mig i morgon och när hon klippte ur det sist så hittade hon
massor av lockar under det tunga håret så nu kan jag också
vara lite busig i håret och inte bara ha det långa raka.
Och tack även för tipset angående ögonbrynen, det har jag inte tänkt
på tidigare.

Ha precis vad du vill ha! Det finns inget man inte kan ha barar för att en siffra på körkortet är si och så hög ;)
Nä vad tråkigt om alla kvinnor klippte av sig håret bara för att man blivit äldre och/eller håret tunnare! Klart du ska ha kvar längden om det är vad du trivs med!
Själv har jag väldigt långt hår (ner till midjan), men pga mina tunga hormonbehandlingar så har det blivit tunnare och skörare. Genom att vara petnoga med hur jag behandlar mitt hår, har det blivit lite starkare och håravfallet har minskat.
Mina bästa tips för att vårda håret är:
* Ät fet fisk flera ggr i veckan, eller starka Omega-3 tillskott dagligen.
* Se över att kosten är rik på B-vitamin. Är den inte det så ta gärna tillskott, och välj helst ett med mycket Biotin som är rena rama dunderhonungen för hår och naglar.
* Tillskott med silika och MSM är också bra för hårets tillväxt.
* Borsta håret försiktigt, gärna med en borste med äkta svinhår. Trassla försiktigt ut tovor, och jobba nerifrån och upp tills håret är tovfritt innan du drar borsten genom hela håret.
* Borsta aldrig håret om det är vått/fuktigt!
* Föna inte om du inte absolut måste, utan låt håret självtorka.
* Använd inpackning så ofta du orkar, och gärna balsamspray dagligen.
* Tvätta inte håret oftare än du måste, och när du tvättar så ge skalpen en lång härlig massage.
* Fläta håret innan du lägger dig, och gärna dagtid om du ska göra något du vet trasslar till håret (typ promenera i blåsigt väder).
* Klipp regelbundet bort slitna toppar.
Vänliga hälsningar
Cindy
Tänkte faktiskt på det på praktikplatsen där jag är just nu. De flesta som är 50+ där har ganska så långt hår. Mest poppis är lite uppklippt i fram (alltså att det blir lite kortare i fram runt ansiktet så något hänger fram om man har uppsatt). Och sedan så är de duktiga på att klippa upp det lite ("tunna ur" håret lite), vilket gör att det ser lite mer fixat ut och dessutom inte blir så tjockt längst ner utan får ett snyggt avslut.
Lugg är något som flera har och som jag personligen tycker passar bra på många "äldre", men givetvis individuellt. Lugg är för övrigt snyggt med glasögon i min mening! ^^
Hakuna matata!