Vaccinering livmoderhalscancer?
Har länge funderat på om jag ska vaccinera mig mot livmoderhalscancer. Hörde av en nära till mig som är insatt i hälsa att det bara är "skit" men ja.. sen lär man väl ångra sig om man får livmodershalscancer. Har ni vaccinerat er? Har ni någon aning hur bra detta är?
Hoppas jag får lägga in en fråga i tråden också (ta bort den annars)
Det vaccin man kan få gratis via skolan, ger det samma skydd som det man betalar för?
I början var det ju "jätte bra" men jag vet att % som skyddades snabbt sjönk.
Senaste "säkra" källan (var någon vårdtining eller liknande) var att de skyddade mot ca 70% av alla de olika virustyper som finns (det finns ju flera olika som kan ge cancer), och av dom som den ändå skyddar mot så är det ju ändå inte 100% skydd mot just det viruset.
Vad jag också hört (två kompisar som vaccinerat sig och har fått sagt av sjuksköterskan) så ska man helst göra det innan man börjar ha samlag efter som man redan kan drabbas av det innan då och då är det "för sent" (om man nu redan fått sådana). Hur mycket det var för att "skrämmas" vet jag dock inte…
Men jag personligen har inte vaccinerat mig, och kommer nog inte göra det heller.
Hakuna matata!
#1 Det beror på om det är samma märke. Det finns 2 sorter, och ja, det är stor skillnad på dem.
#3 Usch då är det? =/ Kul och tro man vaccinerat sig ordentligt så gör den knappt nån nytta sen i.af…
Hakuna matata!
Gardasil skyddar emot 4 typer av virus; HPV 6 och 11 som orsakar kondylom och HPV 16 och 18 som vanligen orsakar cancer.
Cervarix skyddar enbart mot HPV 16 och 18 som vanligen orsakar cancer.
Så bägge skyddar emot cancer, men ena skyddar mot kondylom också.
Googlar man på Gardasil och risker så kan man läsa massor av historier om unga friska tjejer som blivit svårt sjuka eller rent av dött efter vaccinationen… Själv skulle jag inte våga ta det!
Ja man ska vaccinera sig före första samlaget, eftersom man kan få viruset redan första gången. Är man smittad är vaccinet verkningslöst.
Sen tror jag att man lurar sig själv lite om man tror att vaccinering är ett stort skydd mot detta virus. Finns nog en risk att en vaccinerad tjej som tar p-piller struntar oftare i kondom… :-/
Vänliga hälsningar
Cindy
#6 Ja jag har inte tittat, men med tanke på hur influensavaccinet såg ut bara i innehållet så valde jag att inte ta det. Och det verkar som att jag gjorde rätt i.af med alla biverkningar från det :P
Hakuna matata!
#7 Samma här! Jag höll mig frisk med hjälp av D-vitamintillskott och bra mat istället.
Vänliga hälsningar
Cindy
#6 Jo det var så jag tänkte inför gardasil sprutan och även svininfluensan men så blev en vän och hennes pappa riktigt sjuka i influensan och låg på sjukhus. Så valde att ta det.
Men gardasil funderar jag än på om jag ska ta… vist den skyddar inte 100% men 70% kan ju vara avgörande ändå!
Jag vaccinerade mig mot livmoderhalscancer (Gardasil) för ca 3 år sedan, fick inga jobbiga biverkningar på något sätt av någon av de tre sprutorna. Det finns risker med alla vaccin och inget skyddar till 100%, men man får ta ställning och väga för och nackdelar. Jag rekommenderar definitivt Gardasil, helst ska det tas innan man haft samlag, men jag skulle ha tagit det ändå.
Nu har jag inte läst de tidigare svaren… Men jag vaccinerade mig med gardasil när det fortfarande var ganska nytt, jag var sjutton och skulle fylla arton (fick lite billigare pris när man var under arton så passade på då). Jag vaccinerade mig via/på Sophiahemmet i Stockholm och de var verkligen jättetrevliga och kunniga, kunde svara på alla frågor osv osv… Rekommenderas varmt!
Jag har en slätking till mig som har haft livmoderhalscanser, så det var ett ganska snabbt beslut som mina föräldrar fattade (eller ja, de betalade och det var aldrig någon snack om att jag inte skulle få det…).
Gardasil skyddar mot ett visst virus som gör att man annars kan utveckla kondylom eller att det utvecklas till livmoderhalscancer osv. Detta virus är överförbart via sexuell kontakt och det är därför som man vill vaccinera unga flickor då de förhoppningsvis inte har haft sin sexdebut ännu (och då troligen inte utsatts för någon risk att bli smittad).
Jag tror att det är samma vaccin man får oavsett om det är via skolan eller om man går och vaccinerar sig själv. Men staten tycker nog att man ska satsa på de som inte utsatts för smitta i första hand, och att de äldre kvinnorna får ombesörja detta själv…
Jag skulle i vilket fall rekommendera vaccinationen… Jag anser att det inte skadar och att om det gör skillnad (vilket forskningen visar) så kan du rädda ditt eget eller ditt barns liv … varför skulle man inte vilja det?
Just nu är jag nog ändå inne på att vaccinera mig, vill inte stå där om x antal år och ångra att jag inte tog sprutan.
Har än så länge bara kört med kondom, antar att man ska fortsätta med det under sprutan eftersom vad jag förstått är bäst om man inte haft oskyddat sex? Under hur lång period tar man dessa sprutor?
Kanske borde kollat gardasil.se innan jag frågade, hittade nu!!
Men någon som vet om det är ok att köra p-piller under tiden eller bör man köra kondom under de 6 månader vaccinationerna sker?
#13 P-piller skyddar ju inte mot något annat än just graviditet. Det enda som skyddar mot diverse sjukdommar/smottor är kondom "punkt". ^^
Hakuna matata!
#13 Du ska köra med kondom resten av livet om du har sex med en partner som inte är testad för könssjukdomar! Nu kan tyvärr inte allt upptäckas, så risken finns ju alltid där ändå, men jag tycker det är en självklarhet att man går och testar sig i början av ett seriöst förhållande innan kondomerna kan förpassas till papperskorgen. 
Själv anser jag att detta vaccin är onödigt med tanke på riskerna det medför. Alldeles för många tjejer har fått livslånga men. Man ska gå och testa sig regelbundet under sina vuxna levnadsår för att hålla koll på att inga cellförändringar skett i livmodershalsen. Kallelsen kommer automatiskt! Jag undrar hur många som vaccinerat sig som kommer att slarva med detta i tron att vaccinet är idiotsäkert skydd…
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag åt p-piller under tiden som jag tog mina sprutor, men då hade jag bara haft sex med en kille och vi båda var oskulder innan vi blev tillsammans så vi hade ingen risk att smitta varandra. Men byter man partner så ska man väl alltid ha kondom? Haha! …
Cindy:
Jag håller med att det är viktigt att man tänker sig för och inte ser detta som ett permanent skydd, men jag tror att man kan minska risken. Men man ska ändå vara lika försiktig som innan - använd kondom vid nya/tillfälliga parnters ändå tills båda testat sig och man vet att läget är "under kontroll". Det är SÅ onödigt att utsätta sig för att bli smittad!!
Jag har faktiskt inte hört om någon som har fått men av vaccinet? :O Vad är det för problem som tjejerna har fått då??
Visst är det kondylom som vaccinet skyddar mot (Gardasil)? Har testat mig mot det med negativt resultet i.af, så då kanske hoppet finns uppe ändå även om jag haft sex med fler än 1… xD
Så länge jag har min nuvarande (och redan långvariga) pojkvän så frå det nog vara, han har tackat nej flertalet gånger till annan sexparner så har svårt att tänka mig han skulle vara otrogen. Han sitter hellre framför datorn än är ute på krogen (var nog nått år sedan nu).
Men skulle det mot all förmodan inte bli vi två, så kanske man får vaccinera sig då!
Hakuna matata!
Kondylom kan ligga latent i kroppen i flera år utan att det syns… prover är ingen garanti
www.mammormorgardasil.nu skriver:
"Fakta om livmoderhalscancer:
Det finns åtminstone 14 högrisk HPV som kan orsaka livmoderhalscancer men Gardasil/Cervarix påstås förebygga endast 2 av dessa: HPV 16 och HPV 18.
Fakta från Socialstyrelsens databaser:
Av alla kvinnor som gör regelbundna cellprover - 80% - diagnostiseras 150 fall per år med cancer i livmoderhalsen, 30 dör.
Alla andra diagnoser med livmoderhalscancer återfinns bland resten av befolkningen - de 20 % - som inte deltager i de cellprov som erbjuds.
1.5 promille i åldrarna 20-44 år eller 181 kvinnor får diagnosen år 2007 enligt databaserna
Totalt diagnostiserades 466 kvinnor i hela Sverige med diagnosen livmoderhalscancer år 2007 enligt databaserna vilket gör sjukdomen till den 15:e vanligaste cancerformen hos kvinnor. Det kan ta lång tid innan livmoderhalscancer utvecklas - ibland mer än 20 år."
Vänliga hälsningar
Cindy
Här är en site som samlar berättelser från kvinnor och deras familjer som hävdar att Gardasil och liknande vaccin lett till svåra sjukdomstillstånd och dödsfall:
Vänliga hälsningar
Cindy
Och här är ett YouTube-klipp som täcker kritiken mot Gardasil:
http://www.youtube.com/watch?v=msoyRYSoSJk&feature=youtube_gdata_player
Vänliga hälsningar
Cindy

Jag har vaccinerat mig och det känns jättebra.
Mvh Ellenfyrkant
En sak till som det pratas väldigt lite om är att läkemedelsföretaget inte vet hur länge Gardasil skyddar. Man tror att det skyddar i 5 år, men det återstår att forskas på.
Vänliga hälsningar
Cindy

#23 Ja konstigt att betala så mycket pengar för något som bör skydda 5 år men ingen kan säga säkert hur länge.
#24 gardasil är bara testat på pojkar 9-15 år, de kan vaccinera sig. För äldre pojkar och män är det inte klarlagt eventuella biverkningar osv.
Qui dormit, non peccat

Jag har också vaccinerat mig, men det var dyrt!
#2 Oj vad många som dog av de 150, det är det som får mig att fundera ändå. Tänk om jag får diagnosen när jag är äldre för just den typen som gardasil skyddar mot, då kommer jag ångra mitt val att inte ha tagit sprutan.
#27 Du kommer inte ha ett säkert skydd längre än 5 år, så såvida du inte tänkt bara ha sex under de åren och sen gå i celibat, eller vaccinera dig igen, så är det ett knasigt resonemang.
Sprutan skyddar dåligt och under en kort period, så sorgligt är det faktiskt. Du kan vaccinera dig och ändå få cancer. Jag tycker man ska ta valet utifrån noga beräknade risker, inte bara för att man är rädd att ångra sig i framtiden.
Vänliga hälsningar
Cindy
Glöm inte att man kan skydda sig (mer effektivt) med kondom. Ju färre man haft sex med utan kondom desto lägre risk.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är inte vaccinerad mot livmoderhalscancer, mina föräldrar tyckte inte att det var nödvändigt när det kom upp på frågan för ett antal år sedan, nu har jag hunnit bli 18 år och känner mig inte så taggad på att vaccinera mig, har dessutom extrem nålfobi så tror inte att det kommer bli av alls för mig.