Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 12460 ggr
EmmaVarg
0

Vilken primer funkar bäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag ska köpa en primer men har ingen aning om vilken som är bra osv.

Har dåligt med pengar så vill ha den bästa billigaste :)

Har kollat lite på Lumene Beauty Base Primer och Oriflame Beauty Face Primer. Någon som testat dessa?

Min hy är väldigt torr och flagnar när jag tvättat ansiktet, men någon timma efter blir det otroligt oljigt , men fortfarande torrt på vissa ställen.  Vet inte vad jag ska använda då det finns för oljig/fet hy och en för blandhy och en för torr hy, om jag använder den för torr hy kommer det väl inte bli ännu oljigare efter ett tag, och om jag använder den för oljig/fet hy, så kommer det väl bli jätte torrt? Obestämd föriövrigt är min hy väldigt ojämn, porig och dålig

line84
0

Har inte testat någon av dom men vet av erfarenhet att lumene är ett väldigt bra märke! Har även läst recensioner i tidningen Kicks att den ska vara bra.

EmmaVarg
0

#1 vet du ungefär hur mycket den kostar?? :)

line84
0

Har för mig att det var 119 kr. Minns inte exakt men jag kommer ihåg att det var ett bra pris! :)

SaraC
0

Jag har testat Oriflames men tyckte inte den var på långa vägar så bra som den jag annars använt, Instant Smooth Perfecting Touch från Clarins. Den är dyrare, men jag tyckte även som fattig student att det var mer värt att betala lite mer för något som verkligen fungerade och som räckte länge än något som var billigare men sämre.

Jag har ungefär som dig. Min hy är superkänslig för kyla, blir supertorr överallt om vintern, men jag blir samtidigt på en gång ojlig när jag smörjer in mig med fuktighetskräm. Just nu smörjer jag mig med en hemmagjord ansiktskräm som verkligen återfuktar allt om kvällarna och eventuellt tar jag på mer sådant under dagen nu under vintern om jag bara är hemma. På morgonen tar jag oftast bara på primern men ibland även en lättare kräm som återfuktar. Då väntar jag alltid en stund så det får gå in i huden och sedan brukar jag ta lite hushållspapper och dutta bort om jag känner mig ojlig. Likaså under dagen tar jag papper och tar bort om det behövs, puder undviker jag helt då det gör torrheten sämre på ett smack.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

RuiXue
0

Jag använder en primer från Gosh som jag tycker är riktigt braGlad

Jennie

EmmaVarg
0

#4 skulle du kunna ge "receptet" på din hemmagjorda kräm?? ^^

#5 hur mycekt kostar den och vart finns de ? :D

Miowi
0

Egentligen är jag så pass "ung" att jag inte behöver någon primer men nu på vintern är min hy så himla torr att jag behöver något för att inte flagna direkt. Fick ett test av id foundation primer och oj, den är otroligt bra! Hyn blir otroligt len, nästan så att det är tillåtet att jämföra med en babyrumpa! Dock är priset rätt högt, om jag inte minns helt fel var det 400 kr. Men då får man en lite större tub och man behöver inte speciellt mycket av den.

SaraC
0

#6 Ska kolla upp det. Det är inte jag som gör den utan jag får den av en släkting.

#7 Vad har ålder med primer att göra?

cillisw
0

Lumenes primers är otroligt bra och riktigt prisvärda.

Miowi
0

#8 Vet inte om jag fattat det helt rätt men som jag förstod det när jag fick hjälp med smink på face så avtar fettproduktionen när man blir äldre så hyn blir torrare.

cillisw
0

#10 Primers används för att få en jämnare grund samt för att maken ska sitta bättre.

Miowi
0

#11 Yes men torr hy på lång sikt ger inte så jämna resultat i hyn. Men jag ska inte säga alltför mycket utan detta är vad jag hört från tjejen på face och vad jag snabbt googlade upp nu.

SaraC
0

#10 Så kan det säkert vara. Jag undrade bara eftersom jag tyckte det lät som att man måste vara "äldre" för att använda primer Glad

cillisw
0

#12 Nej precis så då är det ju väldigt bra att även använda primer när man blir äldre också. men primers är inte gjort för att användas endast för äldre, utan för att få ett jämnare underlag och för att maken ska hålla längre, som jag tidigare skrev. Dessutom finns primers anpassat för olika hudtyoer också. Tex Lumene har en som är matt och fungerar super om man lätt blir fet i t-zonen.