Funderingar kring bh-storlekar
För några årsedan gick jag och kollade min bh-storlek som var då 75D.
Nu har jag gått ner 10 kg i vikt och kollade inte upp min bh-storlek förrän nu. Jag fick reda att jag har 65D.
Men det jag inte förstår är att mina bröst är egentligen mycket mindre nu jämfört med då, men ändå har jag kupa D. om det var något som skulle minskas så var det kupan och inte omkretsen iome att brösten ser mindre ut.
Är det någon som förstår sig på detta bättre?
Jag har för övrigt köpt bh-ar i 75C eftersom jag trodde det var en strl jag hade efter viktnedgången och det var ju bara bra tänkte jag eftersom det finns många billiga man kan få tag i, så att man slipper den dyra kostnaden, men nu kommer jag inte undan kostnaden ändå. Jag måste ha rätt strl känner jag.
För varje 5 cm man går ner så brukar man säga att man går upp en storlek i kupan.
Jag har t.ex oftast 75C men också 70D, min mamma som pendlar en hel del i vikt har 75C eller 70B (hon har alltså B när hon är lite mulligare, men bara växer runt bröstkorgen och inte själva brösten).
Så skulle vi då räkna med att du endast gått ner i omkretsen och inte bröststorleken så skulle du ha 65 F. Men efter som du även gått ner i bröststorlek (2 storlekar) så blir det istället D.
Så tja, själva kupan är givetvis "mycket" mindre på en 65D än en 75D, även om kupan kallas för D.
Man kan tänka som så att kupan inte mäter själva storleken på bröstet, utan är mer en procentuell del av omkretsen på BH:n. Minskar omkretsen men själva bröstdelen är lika stor - då kommer den att täcka en större del av den totala omkretsen än vad samma kupa gör på en mycket större omkrets.
Förlåt om jag förklarade virrigt, gjorde mitt bästa 
Hakuna matata!
Jag mätte och fick 65/70 B, och när jag beställde en 70B från samma sida så var den för liten! Den täckte precis bröstvårtorna, önskade att midjemått inte hade någon inverkan på kupan… På en jag har hemma så har jag 75C och kupan är bra men ock lite stor i midjan 
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

#2 Hur mätte du? Med eller utan bh på?
Qui dormit, non peccat
#2 Man ska mäta med bh på :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 #4
Trodde det var självklart att man ska mäta utan bh?
Så utan ^^
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

#5 näe du ska mäta med vanlig bh på, annars får du fel mått =)
Qui dormit, non peccat
#1 okej då förstår jag. Nejdå det var inte alls virrigt:)
I slutet av månad har jag råd att köpa en bh i min storlek, jag provade ut en jag verkligen gillade. De är så dyra bara:/ men så ska de vara av bättre kvalitet vad som säg.
Är det någon som vet hur man sköter bh:n för att kvaliteten ska hållas längre? Jag såg på opera winfreys show att man inte bör använda en bh två dagar i rad eftersom den kan bli slapp.

#7 Handtvätt säger jag bara! Räddar livet på många bh. Och har du stålbygel så vrid inte ur bh, det kan skada den. Slapp blir den oavsett, men om du har den i 1 dag eller 3 har jag då aldrig märkt någon skillnad på mina bhs. Om den blir slapp snabbt är det en dålig bh i mina ögon.
Man bör även köpa ny bh iaf en gång i halvåret beroende på hur mycket man använt den, för passformen försämras och den blir uttöjd oavsett vad man gör.
Qui dormit, non peccat
Hmm tja jag har minskat i vikt, men får ha samma storlek ändå, men sätta bh:n på den inre hyskan. Hmm mina bröst e ju lika vida, men kan bara ha pushup nu ..inte balconette, då det inte finns så mkt framåt längre.
okej, det ska jag göra! det är så enkelt att bara slänga in dem i tvättmaskinen, men nu får det bli slut på det.
Jag köpte en chanelle bh på rea i åhlens för 250 kr. Det var jättebra pris för en chanelle! dessutom i min rätta storlek:) Jag har kollat omkring i butikerna även åhlens och det finns knappt något i 65D alls:( Inget stort urval i den storleken alls.