Hormonspiralproblem, eller något
Jag satte in min hormonspiral för drygt en månad sedan…
Tycker det är svårt att veta hur jag ska göra, min pojkvän känner av trådarna hur vi än har sex, men så pass mycket att det gör ont om jag rider honom.
Ska se om det går att korta av dem lite på tisdag, men tvekar samtidigt lite om det faktiskt kommer fungera.
Några synpunkter?
Sedan verkar jag ha fått aningen sämre humör (men det är svårt att veta med tanke på att jag var lättretlig redan innan), sämre hy och har blödit rätt ofta sedan spiralen sattes in.
Kan det tänkas försvinna?
Känner mig liksom redan lite less på det här, men har inte så många andra alternativ kvar… :/
Mitt förslag är följande:
- Gå till gynekologen och se till att få trådarna avkortade och testa igen och se om din partner fortfarande känner av trådarna.
- Avvakta upp till tre månader och se om biverkningarna avtar med tiden. Det kan de göra, när hormonnivåerna väl stabiliserat sig. Gör de det inte, tycker jag att du skall väga fördelar mot nackdelar och ta ett beslut om du vill plocka bort spiralen eller ej.
Jag gjorde ett besök hos gyn, hon sa att jag skulle återkomma i januari för att se om trådarna fortfarande störde, annars skulle de kortas av.
Känner mig lite bättre till mods, även om det känns jobbigt att behöva småblöda.
Tack för ditt svar.
Varför kortade de inte dem på en gång nu när du var in? Om det är längden på dem som stör så lär det ju inte minska tills i januari..? Jag har alltid fått höra att det bara är att sladda in om det finns tid och knipsa av dem om det skulle vara problem.
Paulina
Har man för korta trådar så sticks dom, så det är ingen helsäker lösning.
Vänliga hälsningar
Cindy
Visst är det så, men om de sticks i nuläget så kan det ju vara värt ett försök :) Mina stacks tydligen en hel del men jag fick dem en aning kortade och efter det så klagades det inte alls lika mycket ;)
Paulina
Hon nämnde det där med att de kan stickas om de blir kortare, men hon sa att man tydligen kunde ta bort dem "helt". Tror inte man kan känna trådarna med fingrarna då, men att de som har instrumenten kan komma åt den.
Varför hon inte tog trådarna på en gång var för att hon hoppades att de kunde mjukna upp och lägga sig lite bättre. Tveksam på att det kommer hända, men vi lär överleva till januari iaf :P
Väcker en gammal tråd till liv.
Jag har nu varit iväg, och hon kunde inte klippa trådarna. Istället böjde hon upp dem (samma väg som spiralen ligger) vilket inte var helt optimalt bevisligen eftersom de är på väg ut.
Jag ska försöka träffa en ny barnmorska då jag är sjukt less på det här nu.
Känner att det verkligen påverkar mitt sexliv, och jag har mycket mindre lust pga av risken att han kan sticka sig (vilket händer lite då och då).
Finns det något man skulle kunna sätta fast på trådarna? Längst ut. Som när man sätter fast pärlor på en tråd typ :P
Jag har funderat på det jättelänge, men inte kommit på något som skulle kunna fungera…