Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: ung-kvinna
Läst 12414 ggr
Anonymtjejen403
0

Har jag fått mens?

Vänder mig till er duktiga här på kvinna då jag själv inte kan hitta ett bra svar.

Jag är 12 år och känd på iFokus sen tidigare, det här är en ny användare för att jag vill vara anonym i detta inlägg. Igår när jag satt på toaletten och skulle torka mig så blev hela pappret dyngsurt av blod! Verkligen hela pappret. Det fanns nästan inget "annat" där heller. Det kom bara blod på pappret "där bak" och så. Jag har mått illa ett par dagar och varit på dåligt humör men jag tror inte det har med mens att göra? Jag hade inte blött innan häller. Tror ni det bara kan ha varit ett sår eller? Blir det så mycket blod då? Det syntes inget när jag kollade. Jag har inte ätit typ rödbetor häller, och om jag hade det hade det väl inte sett ut och luktat som blod…? Är det mens?

pyromanen
0

Troligen är det väl mens. Fast mens ska förstås komma ur slidan och inte därbak. Men lätt hänt att det kladdat runt och är svårt kanske att märka vart det kom ifrån. Om du tvättar dig ren och sen kollar vart det nästa kommer ifrån?

[Fiction]
0

Du skriver "där bak" och jag känner att vi måste klargöra detta lite - menar du där bak som från analen?

Om du inte riktigt vet, vill jag råda dig till att undersöka detta på egen hand. Det gör du nog enklast genom att duscha av dig ordentligt och därefter inspektera om det nya blodet kommer från underlivet eller från analöppningen. Oftast kan det se ut som om blodet kommer bakifrån, då det rinner i den riktningen, men i själva verket är det mens. Och i ditt fall, är det högst troligt att det är mensen som har kommit igång.

När det gäller rödbetor, kissar vi ofta ut detta i form av en rosa/röd färg. Du skulle med ganska stor säkerhet se skillnad på detta och blod.

Har du någon förälder eller äldre syster där hemma som du kan prata med om mensskydd?

[Tassy]
0

Det låter onekligen som mens, skulle det komma ifrån tarmarna så skulle du med största sannolikhet ha hemska besvär med magen. Det finns ju inflammatoriska sjukdomar som gör att avföringen kan bli väldigt blodig, men då har man problem med mycket smärtor, bullrig mage och får springa på toa med diarrér stup i ett.

OM det kommer ifrån tarmen kan det vara ulcerös colit eller kanske möjligen chrons.

Mitralis
0

Grattis till mensen! Skrattande

Det kommer antagligen ta ett tag innan du får regelbunden mens, men när du har det så kommer du lätt att kunna räkna ut nästa gång du kommer att få mens genom att räkna 28 dagar framåt från mensens första dag.
Det behöver inte vara 28 dagar emellan, men det är vanligast.
Skriv upp mensens första och sista dag så kommer du att ha bra koll framöver på hur många dagar du har mens och när nästa kommer.

Jag tycker att bindor med vingar är bäst för då får man sällan blod på trosorna. Du behöver inte vara orolig att någon kommer att se att du har binda för dom är så tunna nu för tiden.
Nattbindor som är lite längre är bra på natten eftersom blodet rinner bakåt när man ligger och sover på rygg.

Anonymtjejen403
1

Tack för alla svar! Mamma har haft bindor hemma sen jag var tio år gammal, utifall att. Så det är inga problem. :)

Jag tror att blödningen kom från slidan. Jag iallafall brukar börja att torka mig där bak. Det har säkert runnit dit!
Känner mig glad och rädd på samma gång. Duschade precis efter för att jag inte kände mig fräsch. Men kan det vara så att´mensen kom precis när jag satt på toa? Fanns ju inget blod i trosorna.

Jag ska skicka ett sms till mamma om att jag blivit kvinna :) Jag är väldigt blyg och pratar aldrig om sådant med mamma, så ska be att hon inte tar upp det.
Tack så jättemycket allihop!

pyromanen
0

#5 Det var ju på morgonen, så då kan det nog ha samlat sig lite i slidan under natten som inte runnit ut i trosorna för att du legat ner o sovit och sen på toan o "tryckt" lite då har det kommit.  Inget konstigt alls!

hannakb
0

Grattis :)

[silkesnosen]
0

Hmm vill bara säga att börja att torka dig där fram…mot baken…bakterier kan hamna fel! Hmm min mamma trodde att jag hade fått mens när jag nio år gammal, fick fullt med blod i trosorna, men inser idag att det kom från tarmen…inget farligt, bara hård i magen och så sprack jag. Hmm jo jag tror nog att du fått mens…har en tendens att hamna överallt! :) Du lär dig snart alla trick för att hantera det ! :)

JossanH
0

Grattis eller vad man säger.. Själv hatade jag mensen när den kom när jag var 12 :)

Mina första år med mens så kom det aldrig något medan jag låg ned och sov. När jag ställde mig upp brukade det aldrig komma något förrän jag satte mig på toaletten och "lät det komma ut". Så mycket möjligt att du fått det under natten men att det kom när du tog i lite precis som #6 säger.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Anonymtjejen403
0

Tack för alla svar!

#9 Så det är inte konstigt om mensen inte kommer förens man sitter på toa…? Fick en stor blödning idag igen, större än förra gången. Nästan skrämmande likt, hade typ samma kläder, klockan var nästan lika mycket och jag läste samma tidning. ^^'

Men eftersom jag bara märker av det när jag sitter på toaletten så vet jag ju inte om det kommer från slidan eller från analen. Men jag är ganska säker. :)
Smsade föresten mamma. Ibland är hon bara bäst! Skrev typ "jag har fått mens, vill inte prata om det. :)" och hon sa typ grattis och undrade om jag eller hon skulle köpa bindor, och hon har inte tagit upp det. Tack, gullemamma! ;)

Mitralis
0

#10 Mensen kan komma när som helst. Om du gör som någon föreslog att du duschar och sedan håller du lite papper mot vardera hål så märker du snart vart det kommer ifrån.

Förstår inte riktigt varför du tror att du blöder från analen? Obestämd
Det är i och för sig ganska vanligt med små blödningar från analöppningen om man har hemorojder eller är trög i magen så att man får sprickor i analöppningen. Men i och med att du är 12 år och allt stämmer in på att du har fått mens så tycker jag att du borde känna dej lugn med detGlad

chade
0

När man torkar sig och har mycket mens så blir det ju mer ''glidigt'' runt hålet där det blöder om man inte har tampong. så du kanske kan känna efter på det viset. men som alla andra säger, jag tror att du har fått mens, och inte att du blöder från rumpan :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

ella99bella
0

kul att höra att nån annan ung som inte pratar med sin mamma om det här jag är likadan och har inte fått mens och är väldikt närvös.TACK jag har fått isperation!Skrattande

Mvh/Ellen<3Glad

ella99bella
0

kul att höra att nån annan ung som inte pratar med sin mamma om det här jag är likadan och har inte fått mens och är väldikt närvös.TACK jag har fått isperation!Skrattande

Mvh/Ellen<3Glad