Personlighetsforandringar av p-piller?
Slutade med mina p-piller pa nyarsdagen. Hade glomt att hamta ut de nya kartorna, och med trassel i forhallandet sa kande jag att det inte var lont att gora det heller. Kande att det kan nog vara skont att vara hormonfri ett tag. Och nog ar det skont alltid!
Jag kanner mig helt personlighetsforandrad!
Jag kanner mig sa otroligt mycket mer positiv.
Jag kanner mig sa mycket mer tillgiven och karlekskrank.
Jag har en sexlust som jag knappt trodde var mojlig.
Jag maste aven saga att mitt sexuella sjalvfortroende har atervant i.o.m. att jag kanner mig mer "djurisk" och ger fullkomligt fan i om tuttarna hanger och laren dallrar.
Jag kanner mig klarare i skallen ocksa pa nagot skumt vis. Det har liksom varit luddigt i huvudet tidigare, men nu kanns allt klarare, och det ar lattare att ta till mig sakligt istallet for emotionellt. Jag blir inte ledsen for allt som sags, och jag blir inte arg i samma utstrackning.
Det har ju bara varit 18 dagar utan piller, men kan de verkligen paverka sa har mycket? Jag vet ju att mini-piller och andra marken av p-piller har haft otrolig paverkan pa mitt liv tidigare med non-stop blodningar, enorma humorsvangningar, djup depression och sjalvmordstankar, ingen sexlust osv. Men trodde att jag "kommit over det" i.o.m. att puberteten och kroppens naturliga hormon-krig avtagit och i samband med att jag hittat ett piller som inte haft dessa svara biverkningar pa mig.
Sa nu har jag borjat kolla pa alternativ. Har bestamt mig for att ga mens-cykeln ut, och se om de har positiva forandringarna haller i sig, men sen vill jag ha ett skydd igen.
Da jag uppenbarligen reagerar ratt starkt pa hormoner sa har jag funderat pa kopparspiral, men listan pa "biverkningar" ar ju inte sa tilltalande..
Hur vanligt ar det med mer och langre mens, smartsammare mensvark, att de vaxer fast/punkterar livmodern osv? Manga sidor pa internet sager att kopparspiral inte ar passande om man inte haft barn da man oftare dar ont och mellanblodningar.
Kanns som att den ar mitt enda hopp dock, om jag inte vill experimentera med spermiedodande medel osv - vilket jag inte vill..
// Amanda
det är P-pillerna som har orsakat att du har mått så dåligt och du är defentivt inte ensam om det
jag mådde likadant när jag slutade med hormonspiralen
och jag tycker du gör helt rätt i alla kolla på andra hormonfria alternativ
jag rådar dig till att själv läsa på vad det finns för alternativ du bor väl i England om jag har rätt och där är det kanske lite annorlunda vad som rekommenderas och så vidare
här i Sverige så är det totalt hopplöst att försöka föra en vettig diskussion med en barnmorska om hormonfria alternativ dom är helt och totalt insnöade på hormoner och speciellt P-piller
det finns ju pessar kanske det vore en idé Femcap har jag funderat på men kom aldrig till skott och nu är jag singel
spiral utan hormoner har jag ingen koll på men kanske någon annan har det
Var ju med om nåt liknande. Det var som att det legat ett "lock" på livsglädjen. Man vill inte gärna tänka på hur lång tid det locket varit där och försämrat livskvalitén, lust och glädje. Och inte gärna tänka på hur många andra som är med om samma sak.
Pessar som #1 nämnar funkade jättebra för mig, under ett par år fast sen blev jag gravid. Inte supersäkert altså. Spiral funkade inte för mig, blödde konstant. Min kompis däremot fick kopparspiral när hon var 19 och inte hade född barn. Den funkade helt som den skulle i många år utan problem.
En tjej på mitt jobb genomgick också en personlighetsförändring till det bättre när hon slutade med p-piller, och jag tycker att jag hört liknande historier tillräckligt ofta för att kunna konstatera att ja, somliga mår utan tvekan bättre utan p-piller!
P-ring är inget dumt alternativ, det är förvisso hormonellt men i lägre dos eftersom den verkar lokalt. Kan ju vara värt ett försök före spiral, med tanke på biverkningarna sprial brukar ge (framför allt kvinnor som inte fött barn).
Men nu är du ju singel, så njuuut av friheten och ditt nyvunna goda humör ett tag innan du börjar experimentera
(och då menar jag med p-medel, inte sex).
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag insåg efter många års prövande av olika p-piller också att jag inte tål att laborera med hormonerna i kroppen.Så till en början fick det bli kondom, och efter att jag fött mina två barn så satte jag in kopparspiral.Kan väl säga att det har varit mycket biverkningar för min del. mellanblödningar i ca sex månader efter isättning och kraftigare blödningar också.
Jag är nu inne på min andra spiral som jag satte in för ca ett halvår sedan och först nu börjar mellanblödningarna avta något…puh.Inte kul… men det känns inte som det finns så många alternativ heller :(
Har funderat på pessar men det känns som bökigt på nåt vis att måsta planera varje gång man vill ha sex, känns som om spontaniteten försvinner då. Väljer nog hellre kondom isåfall, men då är det ju oftast inte lika skönt för mannen i fråga, så ja…hur gör man? Känns svårt att hitta ett p-medel som fungerar klockrent utan några besvär alls.