Hjälp med mag/tarmbesvär...
Jag har alltid haft en konstig förbränning, spelar ingen roll vad jag äter eller hur mycket jag rör mig (hade en period på 3-4år då jag sprang som en idiot varje dag, för jag älskar att springa) och det var ingen skillnad då från nu.
Att göra nr.2 har alltid varit ett "besvär" för mig, jag går på toa 1-2ggr/vecka och kan göra nr.2.
Varken mer eller mindre.
Kollar jag på alla mina vänner samt familjen så går de på toaletten betydligt fler gånger med det ärendet.
Min pojkvän var det som gjorde att jag börjat fundera på allt, han går 3-4ggr/DAG med det ärendet, och det fick mig att tänka:
Varför går han 3-4/DAG och jag 1-2/vecka?
Mina funderingar är:
Dålig matsmältning?
Dålig tarmfunktion?
Jag går nämligen också upp i vikt för minsta lilla…
Jag har varit överviktig förut med ett x antal kilo (10 tror jag det var om inte mer) och har haft trassel sedan dess. Innan var det bra och då var jag bara 2-4år..
Var överviktig i 4-5år.
Jag kan inte hålla en vikt längre än 3 dagar om ens det..
Jag går inte ner, utan jag går upp och då inte med ett par hundra gram utan med 1-3kg.
Jag mår väldigt dåligt över det då viktuppgången ger mig flashbacks till då jag var överviktig vilket var ett rent helvete för mig på flera olika sätt.
Jag fick rådet om Physalisfrön av hon jag pratar på BUP med, men hittade inget sådant frö, istället blev det Physaliumfrön som jag antar hon menade egentligen.
Detta ska tydligen hjälpa tarmfunktionen att föra ut bättre, har jag fel?
Kan ni komma med råd och tips om vad jag kan göra?
Har pratat med läkare men får samma svar av alla:
Det är vanligt med ungdomar, speciellt tjejer, att de vill gå ner i vikt och därför söker hjälp.
Sen har jag inte fått hjälp utan snällt och lugnt fått gått därifrån med en väldigt sorgsen känsla - jag vill ju ha hjälp och hitta felet! Jag vill inte banta, jag vill kunna ha en normal förbränning och en fungerande tarmfunktion!
(lagt in på viktminskning också då det känns som om de borde kunna detta också)
Fråga vad ni vill så ska jag försöka svara så gott jag kan.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Detdär med att vikten svänger några kilon är ju helt normalt och om du dessuom är på toa så sällan är det inte konstigt alls. Det är ju då inte fett det handlar om utan vätska/salt balans och mag-tarminnehåll. Väga dig mer sällan.
Min mage funkar bäst om jag har regelbundna vanor (stiger upp samma tid varje morgon, äter regelbundna måltider ungefär vid samma tider varje dag, dricker vatten (inte för mycket te, mjölk eller annat än vatten), och om jag rör på mig dagligen (några kilometers promenad eller jogging).
Skulle det bli stopp (sällsynt) så knaprar jag några råa morötter, ett gäng torkade fikon och dricker rejält med vatten, då blir det fart.
Prova Omega-3 kapslar i hög dos! Det har hjälpt både mig och min far att få igång tarmarna på ett sätt som inga mediciner lyckats. Pappa har kronisk inflammation och har haft brusten tarm, och jag är kroniskt förstoppad pga mina smärtstillande.
Att gå flera gånger om dagen är inte heller bra, det tyder på antingen för snabb mage (om det kommer något varje gång) eller för trög (om han får prova flera gånger om dagen för att något ska komma). Idealt är att tömma tarmen en gång om dagen.
Vänliga hälsningar
Cindy

Jag går också ungefär 1 gång i veckan och har gjort så länge jag kan minnas.. Min kropp fungerar så verkar det som och det känns inte som om det spelar någon roll vad jag gör, varit såhär i alla år liksom..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Psylliumfrön skall det stå, skrivit fel! (Ska inte stå Physaliumfrön)
Kan även påpeka: Jag väger mig inte alls särskillt ofta, dock när jag väl gör det så syns skillnader som då handlar om 1-3kg men oftast 2-3kg vilket är ett larmklocka för mig att något är lite för segt eller "fel".
Vågen är inte problemet, det är tarmfunktionen/förbränningen - jag vill ju ha en hyffsat fungerande kropp. Inte en kropp som är "efter" om man kan säga så. =P
#1 Inte alls konstigt att det svänger mycket när man har en massa "skit" kvar i och med mina väldigt sällan hända toealettbesök.
Just därför vill jag också ha en fungerande tarmfunktion då jag tror det är de egentliga felet, vill ha en fungerande tarm!
#2 Omega 3 skall testas, det lät ju ganska bra, trodde inte att de skulle hjälpa mot tarmar! =S
Han har antagligen en alldeles för snabb, om jag får säga såhär:
Det kommer inte lite när han går enligt han själv.
Han har problem att gå upp och han har problem med att han går ner alldeles för mycket om han missar en måltid, han äter som ett monster!
Vad skulle han kunna göra? Han sa själv idag att han gärna hade min förbränning som är aningen segare än hans speedade.
#3 Plommon
. Jag äter gärna plommon och soltorkade fikon, och dessa ska ju ha en lite mer speedad effekt vad jag förstått.
#4 Jag har varit såhär enda sedan jag var överviktig.
Sen fick jag en ny medicin emot Epilepsi som hade en biverkning att man åt mindre och jag rasade, det gjorde också att jag fick upp ögonen ännu mer för att springa, har alltid älskat att springa men aldrig orkat pga. övervikten. Sen blev det fart och jag hade en toppkondition i 3år ungefär, men det var inte direkt någon skillnad då från nu.
Spelar med andra ord ingen roll hur mycket jag rör mig så är det desamma.
Det finns ett pulver på Apoteket som heter Movicol. Man blandar det med vatten eller juice och dricker. Själv står jag inte ut med att dricka någon som helst medicin, men om du inte har några problem med det, så testa Movicol. Movicol binder vätska så det inte kan absorberas av kroppen vilket i sin tur blir lite som lavemang ovanifrån. Annars finns de där små fikonkuberna i hälsokosthyllan i mataffären som sägs hjälpa många som har hård eller oregelbunden mage.
Jennie
#6: "#4 Jag har varit såhär enda sedan jag var överviktig. Sen fick jag en ny medicin emot Epilepsi som hade en biverkning att man åt mindre och jag rasade, det gjorde också att jag fick upp ögonen ännu mer för att springa, har alltid älskat att springa men aldrig orkat pga. övervikten. Sen blev det fart och jag hade en toppkondition i 3år ungefär, men det var inte direkt någon skillnad då från nu. Spelar med andra ord ingen roll hur mycket jag rör mig så är det desamma."
Okej, då är det nog inte samma vi har ändå. Jag har aldrig varit överviktig och varit väldigt aktiv. Jobbat som danslärare, gått dansgymnasium och rört på mig många timmar varje dag. Ändå rör sig inte min tarm snabbare än så och har aldrig gjort.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Movicol är bra i korta perioder, men en längre tids bruk gör tarmarna beroende. Det råkade jag ut för pga läkarslarv…
Vänliga hälsningar
Cindy
#7 Hmm, lät lite läskigt på något vis. Jag är ju en sådan där person som ska försöka fixa allt själv innan jag tar till sådana medel.
Fikon har jag hört ska fungera, dock är det dyrt (eller så är jag snål =P).
#8 Okej
#9 Oj, det lät inte kul!