Svaret på gåtan
Sen ett år tillbaka har jag haft problem med min mens. Endometrios har legat överst på listan över misstänkta länge men blev frikänt vid en laparoskopi i september.
Idag var jag på återbesök och VUL visade många små cystor på vänster äggstock samt fri vätska bakom livmodern.
Diagnosen blev PCOS efter konsult med en överläkare.
Såvida inte levervärdena fortfarande är höga så ska jag få börja med p-piller. Känns hum, knepigt - tror jag…
Dock cred till den underbara gynekologen som var otroligt lugn och samlad!
Med vänliga hälsningar
Chess
Vilken tur att besöket gick bra och att du fick svar iallafall!
Ledsen att jag inte kunde följa med, fick knappt någon sömn i natt på grund av den förbaskade cystan i knävecket. Hoppas att aset spricker snart 
#1 Ingen fara 
Med vänliga hälsningar
Chess
Har käkat Neovletta 28 några dagar, lyckades tajma det så att jag hämtade ut det på apoteket i samma veva som jag fick världens krampanfall och började att störtblöda. 
Har hittills inte märkt av någon effekt av dem, mer än att jag kräks varje morgon (vilket kan bero på mitt allmäntillstånd i övrigt) och är sjukt sugen på kryddstarka, salta saker (helst chips
). Gråter väldigt lätt med men även det kan ha andra orsaker…
Men det har inte blivit totalkaos av dem på samma sätt som det blev av p-ringen i alla fall!
Med vänliga hälsningar
Chess
Nu låter jag som en gnatig morsa, men försök hålla fingrarna från chipsen. Både endo och PCOS frodas av socker och snabba kolhydrater.
När jag har salt-munchies steker jag köttfärs med spiskummin, salt och paprika. Lägg på tallrik, ös på riven ost och in i micron en stund. Knaprigt, salt och kryddigt! Möjligtvis lite guacamole på också.
Hoppas verkligen att nevoletta funkar för dig!
Vänliga hälsningar
Cindy
Men ska inte EDS och Hypermobila personer undvika vanliga P-piller?
Eller gör läkarna ett undantag?
Jennie
Det finns inga restriktioner, utan det får man nog själv avgöra om det är värt att ta risken. Sen är det frågan också om det är östrogen eller gestagen vi ska undvika. Om det är det sistnämnda så blir det jobbigt 
#5 Jadu, dubbla budskap råder, vissa säger att kombinerade p-piller är bra, andra att det skadar, vissa att minipiller är det bästa osv… 
Jag försöker att helt enkelt vara uppmärksam på eventuella förändringar, både positiva och negativa. 
Med vänliga hälsningar
Chess