Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 9829 ggr
examynia
0

en spruta i skinkan..

ja nu har vi kommit fram till att jag ska få p-medel via spruta i skinkan.. någon som har erfaranhet av det?

jag vet inte riktigt vad jag känner inför de..jag har ätit cerazette innan som inte funkade alls..blödde hela tiden.. å nu fick jag ett kompensationspiller typ som har gjort att blödningarna slutat helt å de har varit helt underbart efter ca 7 månaders ständigt blödande.. så nu blir de inget mer pillerknaprande..skönt..

så de kan va rätt skönt att få en spruta som sitter i i 3 månader för att sen ta en ny.. dock är väl de jobbiga att behöva gå till gyn för att ta den var 3e månad.. men de kan de va värt bara de funkar å jag slutar blöda.. men har fått en känsla av att de kommer göra j**ligt ont att ta den..

funderade åxå på om de går ur fortare ur kroppen om man är överviktig/kraftig

nån som har någon komentar på de?

nån som haft sprutor som kan tala om hur de varit osv?

chade
0

Min mamma tar p-sprutor. Så jag själv kan ju inte uttala mig om saken. Men hon verkar trivas med dom, ingen mens, ingen mensvärk, ingen pms osv.
Tror inte att det borde göra så himla ont, man är ju inte så jätte känslig på skinkan :p

Små stjärnor lyser också i mörkret.

examynia
0

#1 hehe okej jag är inte känslig i övrigt.. äger ett X antal tatueringar å piercingar men just skinkan har jag fått för mig att de gör ont:-P..

chade
0

haha sprova nyp dig lite och se efter om det verkligen gör så ont ^^

examynia
0

grejen är att den ska rätt djupt in tror jag:P

chade
0

jo det är nog sant. men jag tror dom sticker in den ganska snabbt så att man slipper ''lida'' så lite som möjligt :P Dom har nog gort det där flera flera gånger och vet nog hur man ska göra det så snabbt och smärtfritt som möjligt ^^

Cindy
0

Be om att få Emla-plåster utskrivna, eller köp receptfritt på apotek. Låt det sitta 2-3 timmar innan du ska få sprutan, så känns den inte alls.

Detta fick jag när jag fick injektion i magen en gång i månaden under ett år, hade inte varit kul utan.

Vänliga hälsningar
Cindy

examynia
0

#5 sant.. de b lir nog bra just med själva sprutan..:P

#6 okej jag hinner nog inte de för ska få den i morgon:-/ men de får gå ändå hehe.. + att dom plåstrerna har inte hjälpt på mig innan:-/

Cindy
0

#7 Köp en liten tub Xylocainsalva på Apoteket imorgon bitti då? Prova plåster fast låt det sitta maxtid (5-6 timmar)?

Vänliga hälsningar
Cindy

examynia
0

#8 kanske får se om jag får tag i nåt.. jag kan ju göra i morgon å känna hur de känns å blir de förjävligt så får jag ta de till nästa gång..

du vet inte hur de är med sånna där p-sprutor om dom går ur kroppen fortare när man är kraftig/överviktig så att man tex inte är skyddad om de skulle gå ut innan man ska ta en ny?

Karmatarerskanise
0

Äh, en sådan spruta ska inte göra ont enligt mina väninner. Så du behöver inte oroa dig. Någon gång kan dom råka träffa en nerv, då känns det, men ont borde det inte göra.

Angående övervikt har jag inte hört att det ska påverka längden av skyddet, men det är ju bara till att fråga.

Lycka till!

examynia
0

#10 okej ja de märks omde gör ont eller inte:P..

okej jag tror inte de kortar ner tiden heller men ville bara höra ifall nån visste.. jag kommer fråga i morgon innan hon sätter den så=)

Cindy
0

Ärligt talat har jag inte koll på vilken sorts spruta p-spruta är, men jag vågar gissa att det är en subkutan stav (dvs en liiiten mjuk plupp som injiceras in under huden). Och är det sådan är kanylen nog ganska grov.

Vänliga hälsningar
Cindy

Karmatarerskanise
0

#12 Va? Det är väl bara en vätska som sprutas in?

http://preventivmedel.nu/preventivmedel/p-spruta/

Cindy
0

#13 Som sagt har jag inte koll, men många långtidsverkande preparat är pytte-stavar som löses upp under en längre tid. Någon får gärna klarlägga.

Vänliga hälsningar
Cindy

examynia
0

#14 jag vet inte.. de står "injektions-vätska" på sprutan iallafall.. å tittar man på den så är de en rinnande vätska i..depo-provera heter de.. men kanylen ser rätt rov ut ändå.. men ja får väl se.. ska ju dit om några timmar så de lär märkas:P

examynia
0

jaha då tog man den där sprutan igår då.. fick ta den i låret å INTE i skinkan.. fö rmycket fläsk där :-P så hon var orolig att inte nå in till muskeln så de fick bli i låret.. kändes inte ett jävla dugg alls när nålen gick in å inte ens när vätskan sprutades in.. men nu har jag ont:P å de är ett fett blåmärke.. hehe så man får inte snudda blåmärket för då hugger de till.. haltade i går hehe:P men de kan jag stå ut med om de funkar å om jag slipper piller:-D helt kalrt värt de…:-P

Karmatarerskanise
0

#16 vad bra att det gick bra :)

Cindy
0

#16 Kanon! Skönt när det är en skicklig sköterska eller läkare! Ah, då fick jag svar på min undran också, det är alltså en intramuskulär spruta. Fantastiskt att de utvecklat medicin som ändå håller så länge :-)

Vänliga hälsningar
Cindy

examynia
0

#17 tack=)

#18 ja de är rätt otroligt att denna vätska ska hålla sig i 12 veckor:P..

så nu hoppas jag verkligen att detta är de som kommer att funka på mig så de inte blir en massa strul.. håll tummrna för mig:P