Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 4359 ggr
Mitralis
0

Varför städar inte kroppen?

Funderar lite på det där med att mensen kan hoppa över om man är stressad. Får inte ihop det riktigt.

"När ägget inte blir befruktat under ägglossningen behövs inte den näringsrika slemhinnan som då stöts ut ur livmodern som menstruationsblödning." Länk vårdguiden.

Är det att man är stressad när ägglossningen sker som gör att ägglossningen blir förskjuten och därmed även mensen? För om man redan har haft ägglossning och det inte blev nått med det så är det ju ingen mening att spara slemhinnan. Vad händer med slemhinnan om den inte städas ut? Obestämd

Cindy
0

Förklaringen är ganska enkel. Om du är i stress så är du inte i skick att klara av en graviditet, varför kroppen håller inne på ägglossningen. Utan ett ägg att skydda byggs ingen tjock slemhinna upp inne i livmodern - den vi sedan blöder ut vid mens.

Vänliga hälsningar
Cindy

[LucyInTheSky]
0

Så då borde det vara så att har man sin mens så har man ägglossning?

Cindy
0

#2 Ja precis, såvida man inte lider av någon slags hormonell obalans eller sjukdom. Och inte alla ägg är befruktningsdugliga. Och även om man haft strulig mens så ska man inte lita på att man inte kan bli gravid, eftersom ägglossningen ju alltid inträffar före mensen.

Vänliga hälsningar
Cindy

Mitralis
0

#1 Så har jag uppfattat det också. Jag haft ägglossning (testat med stickor) men får inte mens. Har testat negativt med Clearblue 4 dagar efter beräknad mens (har även testat negativt med billigare stickor). Har inga som helst graviditetssymptom och vi missade ägglossningen med flera dagar på grund av omständigheter.
Så nu är jag lite fundersam varför kroppen håller inne med mensenObestämd

Cindy
0

Stickorna kan ha fel också. Ägglossningstestet mäter toppar i hormonerna, och du kan ha haft en sådan utan att ett ägg var moget. Men du bör nog göra om graviditetstestet om en vecka.

Vänliga hälsningar
Cindy

Mitralis
0

#5 Vore faktiskt fint om dom visade fel. Ska prova igen framöverGlad