Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: skönhet-och-mode
Läst 14859 ggr
[Evangeline90]
3

Varför måste kvinnor raka sig?

Ja, precis. Varför måste vi kvinnor raka oss på benen och under armarna, medan män gott kan ha sitt hår kvar???

Varför är det så? Är inte det ännu ett sätt att förtrycka kvinnan. Vi tror att vi män och kvinnor är så jämstälda i vårt samhälle. (Vilket vi till stor del är tack och lov.)
Men när det kommer till skönhet och utseende så fokuseras det nästan enbart på kvinnor? Vi ska vara smala, raka benen och under armarna, sminka oss och enbart se BRA ut för att vara attraktiva och behaga. Varför gäller det inte oxå mannen i lika stor utsträckning? Är inte detta grymt orättvist och ojämställt?

Mannen får se ut som han vill. Men kvinnan måste hela tiden tänka på att se bra ut. Och så plastikoperationer. Det skulle inte förvåna mig om det mest är kvinnor som lägger sig under kniven, vilket jag tror att det är.

Det är som om hela kvinnans liv enbart går ut på att se vacker, sexig och smal ut.

Varför är det så. Asså, kvinnor är vackra ändå. Precis som de är. Liksom männen.
Varför krångla till allting. Kasta rakhyveln/epilatorn och gå ut och va självsäker och fri och hylla din MÄNSKLIGHET!

[Cheete]
2

För att kvinnor i alla århundraden har blivit sedda på som objekt ägda av just män mon anser sej ha äganderätt till kvinnan. Även om det idag är jämställdhet som gäller så ligger ändå fokus på kvinnor och hur dom ska se ut. Jag för min del skiter fullständigt i hur jag ser ut. Har jag hår på benen och under armarna… Well, tough luck, bud! It's my body and I do as I want to do!

Sen finns det ju dom som anser att helt rakat är snyggt, vilket jag tycker är rent vansinne. Vi har kroppshår for a reason! Det är där för att skydda underlivet (men vissa rakar bort det helt och hållet), det är en kvarleva från när vi sprang omkring på savannen i Afrika. Hell, det finns blekmedel till blekning av anus! Vad fan?! Kan man inte acceptera hur man ser ut så tycker jag att man är löjlig.

Det är en annan sak med plastikoperationer för dom som behöver det. Dom som gör det för anledningar som "jag är ful", "mina lår är för tjocka" etc är i mina ögon löjliga. Tänk på alla människor som kanske behöver ett nytt ansikte, en hudtransplantation eller liknande. Det finns dom som har det värre än dom som "behöver opereras för jag ser förjävlig ut".

Nu låter jag väl jävligt hård, men det är så jag ser på saken. Can't take it? Tja, stå ut med det. I'm not changing my mind.

Endroppeihavet
2

Ja jag vet inte ja, jag är både tjock och hårig och känner mig ganska kvinnlig i alla fall ;)

Men jag förstår din frustration, för på sommaren rakar jag benen bara för att jag inte ORKAR med gloende folk…

Det fokuseras helt klart mer på kvinnligt utseende och kvinnan som objekt i förhållande till mannen än tvärtom. Men män har ju också vissa krav på sig, längd, muskler, hår, hud etc.

Män objektifieras mer och mer även om det kanske inte är åt det hållet man önskade att utvecklingen gick….

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Birke
0

Jag känner då inget tvång, jag rkar mig för att jag är snygg utan hår på genen och under armarna.

[Fiction]
1

Om jag skall vara ärlig, tycker jag inte att det är särskilt attraktivt med män som har hår under armarna… Och de får gärna sminka sig också. Tungan ute

StickyKitten
1

Jag ser det som biologiskt. Män attraheras av utseende till väldigt stor del, därför är skönhet så viktigt. Kvinnor attraheras av alfahannar med någon form av status (behöver inte vara pengar). Därför har män press på sig att vara starka och manliga, de får absolut inte vara veka.

Väldigt förenklat. Men det finns nackdelar för både män och kvinnor, men på olika sätt.

Sara
0

Jag rakar mig under armarna flera gånger i veckan, minst varannan dag. Benen brukar rakas en eller två gånger i veckan. Musen ansas varannan vecka på venusberget och jag använder hårborttagningsmedel där skåran börjar och bakåt minst en gång i veckan.

Jag gör det för att jag känner mig finare. Men att jag känner mig finare beror säkert på årtals inövning/hjärntvätt om att det ska vara så. Precis som att smalhet är inövat att det är fint och snyggast.

Sara

Sara
0

Sen måste jag tillägga att jag uppskattar om min kille rakar sig under armarna och ansar sitt skrev. Absolut inget tvång men jag tycker det är fräschare.

Sara

pyromanen
0

Eftersom det ett antal år nu passar i idealerna att vara rakat så tycker dom flesta det är finare att inte ha så mycket hår på olika ställen på kroppen. Och som en följd av det rakar dom flesta bort håret för att dom själva vill det för att dom tycker det blir finare så.  Man är ju en del av sin tid och självklart påverkt av rådande ideal. På 70-talet skulle man istället vara hårig och långhårig och en del män köpte löshår till bröstet om de tyckte de hade för lite där!

Killar har blivit klart mer utseendeifxerade senaste 30 åren!  När jag gick i skolan (är 42) var det helt otänkbart att en kille skulle färga håret t.ex.  Han skulle snarare protestera när mamma tvingade honom till frisören o klippa sig.  Min son (8 år) plågar om att få tuffa frisyrer och skulle vilja färga håret! (såklart för att han sett andra killa med tuffa frissar och är en del av sin tid).

Gudris
0

Jag personligen trivs med att ha epilerade ben, armhålor osv, antagligen för att jag vant mig vid det. MEN jag vill påstå att jag har en hel del krav på killar också, jag tänder inte på en kille som ser ut som skit och är ovårdad. Den normativa bilden av kvinnan är på ett sätt, mannen på ett annat sätt, sen gör vi som individer som vi vill med det.

En sak som du tar upp som norm är att sminka sig varje dag och det är något jag absolut inte gör, jag sminkar mig kanske om jag ska ut och då för att jag tycker det är kul.

oh-la
0

tycker man har liiiite tunnelseende om man anser att det bara är kvinnor som her press på sig att raka sig och fixa sig. visst, jag rakar benen, men inte hälften så ofta som min sambo står och rakar sig i ansiktet. och helt ärligt så gör han ju det av nästan mer utseendefixerade skäl än vad jag rakar mina ben (som ändå inte synd mer än några varma dagar på sommaren). han planerar sig rakning inför möten så han ska ha precis lagom med stubb, han har utan tvekan mer hårprodukter än jag, han rakar sig under armarna, gnäller över att han är tjock, springer på gym för att få snygg kropp, köper bara märkeskläder, får ångest om han äter för mycket godis och frågar i alla fall ett par gånger i veckan om inte hårfästet har börjat dra sig uppåt…

så nej, det är inte bara vi tjejer som lever under press, som ska se ut på ett visst sätt och ha en viss attetyd, och män ska bara luta sig tillbaks och inte lägga ner någon tid på sig själva. och helt ärligt. jag känner fler män som gjort skönhetsingrepp, så det är inte heller bara kvinnor. utseendefixeringen är inte bara för kvinnor.

pyromanen
0

Håller med 0# om att det är bra att ifrågasätta.  Och själv rakar jag mig inte.  Tycker det är onödigt och obehagligt.  och tycker det måste få vara ok vilket som, att idealen inte ska bestämma för mycket utan att det ska vara frivilligt på riktigt (och det är det ju inte om alla glor så som #2 beskriver det.)

Men jag kan inte se det som förtryck, för vem skulle förtryckaren vara då?  Inte är männen boven i alla fall, dom håller nog snarare på att drabbas av samma utseendefixering som längre har varit en börda för kvinnor.  Vore väl trevligare om alla fick göra som dom ville oavsett kön, och utan att andra tittar snett.

candycandye
1

Jadu…Dels är det väll så som det står ovan men jag har dejtat både killar och tjejer och när jag slickar en tjej föredrar jag att inte få hår i munnen så enkelt är det för mig..Benen och armarna har jag inte med att göra.

Rustibus
0

Jag rakar mig för min egen skull,och inte för nån annan.Om jag mot förmodan skulle träffa en karl som tänder på orakat så skulle jag ändå inte göra det för hans skull. Jag har rakat mig sedan jag var sexton och kommer förmodligen att fortsätta med det livet ut.

Angående karlar, så tror jag att det är betydligt fler än man tror som också intimrakar sig, iaf är det min erfarenhet. Just nu lever jag med en man som helrakar både under armarna och pungen,och det gjorde han redan innan han träffade mig så jag har inte påverkat honom ;)

Tror och hoppas att dom flesta ändå väljer att raka eller inte baserat på vad dom själva föredrar och inte p.g.a vad nån annan tycker.

candycandye
0

Menar inte det som ett krav men alla relationer jag har varit i har kommunikation varit det viktigaste oavsett om det handlar om rent sex eller en stadig partner.Har aldrig stött på någon som inte velat ha  gjort någon ändring för att just VÅRT sexliv ska bli så bra som möjligt.

Mona22
0

Det enda jag rakar regelbundet är under armarna, känns fräschare. Resten kan ansas då och då.

chade
0

Under vinterhalvåret ser jag ut som rena rama hårmonstret. rakar benen kanske någon gång när det börjar bli lite väl långt(om ens då,haha). och under armarna lite då och då, när jag känner för det. Och där nere gör jag det också när det börjar bli lite för långt, och det är bara för att jag tycker att det känns bättre med rakat.

Under sommaren rakar jag benen kanske en gång i månaden, och under armarna när det börjar synas lite för mycket ifall jag skulle sträcka upp armen. och där nere precis som under vintern.

Så jag tycker inte att jag rakar mig speciellt mycket. Min pojkvän och resten av världen får leva med det. Jag skulle aldrig orka raka mig så mycket som vissa gör, haha.

19 år och ett hårmonster, det är jag det : )

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Fiction]
0

Jag instämmer för övrigt med #13.

Jag har alltid rakat mig för min egen skull och aldrig för någon annans. Började raka mig redan när jag fick hår och då var det ganska udda att slätraka sig överallt.

Har även haft pojkvänner som har tjatat på mig om att låta håret växa ut eftersom de inte har gillat slätrakat, men icke. Jag lät det som max växa i någon vecka, men längre tid än så kunde jag inte förmå mig att låta det växa (tycker att det är extremt obehagligt!).

Kan tillägga att det är ganska vanligt att även killar slätrakar sig numera. Jag har inte haft mga killar som inte har slätrakat sig och har de inte gjort det innan de träffade mig, brukar de ofta vara villiga att prova på - och de håller därefter kvar vid det.

Min nuvarande pojkvän är slätrakad (både på bröstkorg och intimare delar), sminkar sig till fest och är väldigt petig med sin kropp.

Jag vill nog påstå att skillnaderna mellan män och kvinnor har minskat avsevärt vad gäller detta. Min personliga erfarenhet, är att de män som är födda på 80-talet eller senare, är mindre benägna att hålla kvar vid sin "håriga manlighet" än de som är generationen äldre. Likaså är det även mer tydligt inom vissa kretsar än andra.

examynia
0

anledningen till att jag rakar mig mellan benen är egentligen enkel..:

blir mitt hår förlångt där så får jag en sådan hemsk outhärdlig klåda:S å de är inte så skoj de heller.. men så fort jag rakat mig så går klådan över.. yeeeeey:-P

benen rakar jag inte så ofta på vintern.. killen tycker de är bättre med lite längre så de inte sticks på honom när man sover nära varandra.. toppen:-D under armarna blir de bara lite då å då när jag känner ork å lust:-P

Tina-A
0

"Varför måste kvinnor raka sig?"

Kvinnor måste inte alls raka sig, det finns inga måsten. Alla får göra som dom vill och man måste faktiskt ingenting!

Sen finns det maaaassor med skönhetspress och skönhetsideal som killar följer, de är väldigt hårt pressade precis som tjejer. Att tro att bara kvinnor lider av medias skönhetshets är inte alls sant.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

elyse
0

Både jag och min man går på behandlingar där man tar bort hår med laser. Jag tror att det numera är en myt att män inte skulle bry sig om sitt kroppshår. Jag, personligen, tycker att det är äckligast med hår under armarna eftersom deodorant inte fungerar lika bra om man har massa hår där.

Cindy
0

Under några tonår följde jag normen i mina kompiskretsar och slängde ut rakhyveln, sminket och BHn, trots att jag i smyg verkligen ville fortsätta med rubbet.

Jag får klåda på benen av hår, blir svettig under armarna trots deo, tycker att det är skönare med oralsex om jag är slät eller trimmad… Så varför i hela friden ska jag lyssna på vad ideal eller politiska ideal säger?

Vänliga hälsningar
Cindy

[Fiction]
0

#21 Ja, jag säger detsamma!

Var och en borde få avgöra vad den vill göra med sin kropp. Visst kan man bli hjärntvättad av skönhetsideal - liksom man kan bli hjärntvättad av politiska. Varken det ena eller det andra verkar dock ta hänsyn till individens valfrihet, vilket är det jag förespråkar.

viktoria91
0

Jag rakar armhålorna och benen elle jag har weets hårborttagningskräm också ansar jag baar dem privata delarna;)

Tid på smink och göra fina frisyerer gör jag inte, jag skulle aldrig få för mig att snygga till mig för någon annan än mig själv. Skulle min sambo inte gilla dte så får han bara lära sig att gilla läget. Som tur är gillar han precis som mig inte utseendefixerade människor så dte är utmärkt. ^^

Sara
0

# 23 Fast är man utseendesfixerad om man gillar att sminka sig?

Jag sminkar mig för att jag trivs bäst i det, inte för att någon annan tycker det.

Sara

viktoria91
0

#24 Inte alla, kan amn inte gå ut utan att sminka sig så tycker jag att man är utseendefixerad.

viktoria91
0

#24 Inte alla, kan amn inte gå ut utan att sminka sig så tycker jag att man är utseendefixerad.

JossanH
0

Jag rakar mig under armarna för att så fort det blir lite långt tycker jag svettet luktar, vilket det inte gör annars om man blir lite svettig.

Jag rakar benen under sommaren (långt ifrån slaviskt), jag älskar att vara nyrakad på benen då det ofta gör ont när håren ligger åt fel håll om man har tajta byxor, strumpbyxor eller vis strumpkanten. På vintern brukar det bli längre, men rakar lite då och då när det blir för långt att det lägger sig fel..

Jag latar till mit ordentligt ibland när det kommer till ansningen mellan benen ;) Men blir det för långt tycker jag det känns smutsigt när man har mens och det känns inte riktigt lika bra att ha sex då.

För mig är sminket lika viktigt som att inte gå runt i mysbyxor. Klart jag går och handlar osminkad eller i mysbyxor lite då och då men vill jag trivas i vad jag har på mig och hur jag ser ut tar jag på lite mascara, ögonbrynspenna och något annat än mysbyxor ;)
Önskar ibland att jag inte hade vita ögonbryn och ögonfransar, men jag orkar oftast inte färga dom, men gör jag det så går jag mer osminkad.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cindy
0

Jag vet personer som inte vågar gå utanför dörren utan smink, och det kallar jag utseendefixering. Man undrar ju lite hur självkänslan ser ut hos en sådan person…

Men att sminka sig är för mig inte synonymt med utseendefixering. Jag jobbar i butik och har helst lite concealer och mascara för att se piggare ut. Och emellanåt drar jag på fullt spackel, vilket faktiskt får mig att känna mig som en kalaspingla. Jag är snyggast i lite tyngre ögonmejk och ett rött läppstift!

Vänliga hälsningar
Cindy

chade
0

Jag sminkar mig i stort sätt aldrig. Händer när jag ska gå ut och ha kul, men det gör jag sällan. Och dom dagar jag känner för att vara lite finare än vanligt så kan jag kleta på lite. Men annars går jag alltid utan, jag känner mig mer bekväm utan :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

nagithas
0

Jag sminkar mig inte men tycker att det är både skönt och fräscht utan en massa hår överallt. Har jag hår på benen och i armhålorna kliar det och jag tycker hela tiden att jag luktar svett och känner mig inte alls fräsch. Men jag gör det inte för någon annan än för min egen del och för att jag skall känna mig fräsch. Vad gäller vaginan kan jag hålla med epicindy att det är skönare med oralsex utan hår, på något sett blir man känsligare och känner mer, med hår på kussimurran känner jag mig bara ofräsch och det kliar där också.

Kan nog säga att rakhyveln är min bästa vän annars skulle jag vara skinnflådd överallt med tanke på kliandet.

Endroppeihavet
0

Men kan någon förklara varför mina fötter luktar svett?? Va va.. Trots att de inte är håriga (förutom lite på stortån) ^^

Livsmysterierna är många!

nagithas
0

För att du inte har deo under fotsulorna? Och för att det inte sitter lika mycket svett körtlar under fötterna som under armhålorna?

[Fiction]
0

#31 Tja, kanske för att fötterna svettas närapå en halv dl per dygn och är den kroppsdel som svettas mest…? Om du dessutom går med dem instängda i skor som inte andas, är det nog inte så konstigt om de luktar.

Endroppeihavet
0

#32, 33 I was kidding people! Borde väl använt fler smileys.

pyromanen
0

Angående svettlukt och hår under armarna:

Min erfarenhet är att det är deon som är boven:

Använder alltså inte deo till vardags utan bara vid tillfällen och dagar där jag mistänker jag kan komma svettas mer än vanligt bland folk, t.ex. om jag ska hålla i en kurs/ föredrag, vara på fest eller dyl.  Duschar varje dag och tvättar mig under armarna med tvål.  Märkar tydligt att när jag använt deo så går det inte att tvätta riktigt rent. Deon sitter delvist kvar efter dusch/tvål och bildar nån sorts "sträv film" på hud och hårstrån. I detta "sträva lager" gammal deo sätter sig även ny svett och 1-2 dygn efter så luktar jag sämre. Först kanske 3 dagar (och 3 duschar med tvål) efter senaste deo så blir jag riktigt ren och fräsch.

JossanH
0

#35 Fast jag använder alltid samma deo och använder det varje dag, mend et är bara när håret börjar bli lite mer än lite stubb under armarna som jag kan känna svettlukt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mitralis
0

I detta fall är det inte männen som förtrycker kvinnorna, det är andra kvinnor. Kvinnor dömmer andra kvinnors utseende mycket hårdare än män.

Sedan kan det ju vara så att man själv trivs med att ansa och hålla efter sig. Jag tycker själv om att vara fin för det får mej att må braGlad

pyromanen
0

#36 Varje hårstrå har ju en yta också, så det finns ju mycket mer yta för svett (och gamla deolager) att sätta sig på när det är hår jämfört med när det är rakat, så jag tycker inte det är konstigt att man får mer svettlukt med samma deo med hår jämför t med rakat.  Tar man på ny antiperspirant-deo varje dag så täcks ju porerna vilket förhindrar ny svett och ny parfym döljer resten.

[Fiction]
0

#35 Deon? Nej, nej… Håret under armarna är till för att hålla kvar feromonerna och förstärker på så vis doften - även svettlukt.

pyromanen
0

#39 Den är jag med på, håret skapar större yta för svett att sitta på. Men tvättar man sig med tvål kan man bli ren, även på håret. Men deo gör att man inte kan tvätta sig ordentligt ren, på grund av dendär filmen som sitter kvar trots vatten + tvål.  Kombinationen deo och hår är altså den äckligaste…  stor yta som inte blir riktigt ren.  Men är man hårig och låter bli deo kan man tvätta sig ren.  Glad

nagithas
0

Sen går man och gör något ansträngande som att tex. jobba och luktar svett hela dagen som arbetskamraterna ska stå ut och lukta på. De som luktar svett känner det ju inte själva oftast, men arbetskamraterna gör det.

pyromanen
0

Jag tycker det är jobbigt med alla som luktar syntetisk parfym, hällre frisk svett i så fall. De parfymerade märkar nog oftast inte själva att de går runt i ett syntetmoln, för näsan har typ blivit döv.

För egen del så jobbar jag oftast ensam i min verkstad hemma i skogen, så det är ingen som lider av min eventuella svett i alla fall Glad och maken rynkar på näsan om jag lukter parfym.

Nu har vi bytt ämne från hår till doft.  Det tycker jag är en intressant frågeställning det med!  Varför måste kroppens dofter döljas med parfymer? (Ja nu utgår jag från att man tvättar sig och det inte handlar om ohygien utan om naturlig frisk kropsslukt)  varför är det så farligt?

elyse
0

#42 Det är nog individuellt vad man föredrar när det gäller både dofter och odörer. Personligen tycker jag att svett hör hemma på gymmet. Om någon luktar svett på t.ex. jobbet kan jag få kräkreflexer. Men visst är det också jobbigt med människor som har parfymmoln omkring sig. Fast jag tycker att det är lättare att säga "Oj, vad mycket parfym du har!" och prata om det än om någon luktar svett. :S

nagithas
0

Parfym moln är det värsta jag vet och jag använder alltid deo utan parfym för att inte gå omkring och lukta som en parfymbutik. Svett är heller inte trevligt.

Namiko
0

Nu har jag nog missat något, visste inte att det var ett måste att sminka, raka och klä sig sexigt :P

Jag sminkar mig sällan, lite vid utgång om jag orkar men det blir kanske 2-3 gånger per år nu. Jag rakar mig under armarna för att jag själv inte trivs med hår där, men har träffat flertalet kvinnor som inte gör det utan några problem alls. Benen rakar jag ibland med, för att jag gillar känslan av nyrakade ben. För tillfället handlar det om 1-2 gånger i månaden.

Jag kan även gå på stan i mjukisbyxor och otvättat hår om jag känner för det. Får inga konstiga blickar, har aldrig hört någon klaga och har inte fått mindre uppmärksamhet för det.. Killar har aldrig klagat på att jag inte rakar mig konstant, dom har helt enkelt inte brytt sig om ifall jag är hårig. Tjejer i min umgängeskrets verkar ännu mer obrydda.

Det måste som så många verkar känna av kommer ofta från dom själva, eller andra tjejer, särskilt i tonåren när man inte vill vara annorlunda.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

JossanH
0

Sen kan man ju undra varför inte alla killar har skägg, varför rakar dom sig egentligen?? ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cindy
0

#46 Min får inte ha skägg, såvida han inte vill hålla sig borta från kyssar och oralsex. Jag hatar skägg-riv helt enkelt.

Vänliga hälsningar
Cindy

JossanH
0

#47 Precis. utseende och praktiskt. precis som för många kvinnor som väljer att raka sig :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cindy
0

#48 Jag sa inget om utseende, för mig är det enbart av praktiska skäl. Faktum är att tredagars-stubb klär min karl utmärkt. Så jag får välja! Flört

Vänliga hälsningar
Cindy

Endroppeihavet
0

#49 Visst är det lite synd att det ska göra så ont om de har skägg när de är så snygga i stubb ;/ Men då får man ju hela ansiktet avskavt också..

JossanH
0

#49 Jag menar bara att utseendet nog är övervägande varför killar har eller inte har skägg, sedan ommer det praktiska :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
0

Jag rakar mig för att jag älskar när huden är len och det är snyggt. Föredrar också om killen rakar sig under armarna och i skrevet.

Det är också en fördel att vara rakad vid oralsex, vem vill ha hår i munnen?

JossanH
0

Själv vill jag inte ha en renrakad kille… Helst bara lite nedklippt hår under armarna. Vill inte att det ska vara långa tofsar men vill inte ha det renrakat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Elshira
0

Jag rakar mig under armarna för att det blir lättare att hålla sig fräch.

Där nere trimmar jag endast de på "framsidan" och rakar det andra så pojkvännen slipper snårskog och stubbåker på sina jaktmarker… Cool

Men själv blir jag lite smått äcklad av långt hår på såväl killar som tjejer. Trimmar är helt ok för min del, men långt som sticker ut och är lurrvigt faller inte mig i smaken. Killen håller jag också trimmar för den delen även om han hade "klarat" sig utan det Oskyldig

Hakuna matata!