neovletta 28, hjärtproblem??
Hej!
Nu har jag haft ett snart 10 månader långt uppehåll av neovletta 28 (p-piller) men funderar på att börja igen. Delvis för att jag fick acneproblem när jag slutade med p-pillerna och jag saknar min fina hy (som inte gör ont!). Jag har varit hos barnmorska, kollat blodtryck och fått recept på 6 kartor, om 3 månader ska vi träffas upp och prata om hur det fungerar med dem och så.
MEN! nu är det snart dags att börja med dem (vilken dag som helst) och i morse läste jag bipacksedeln och där stod en grej som jag reagerade på:
"Använd inte Neovletta 28:
- Om du har eller har haft besvär som kan vara ett tidigt tecken på hjärtinfarkt (t.ex. kärlkramp (angina pectoris) eller bröstsmärtor)."
och jag vet att jag ibland känner smärta i/omkring hjärtat men det varar inte så länge. Några sekunder och under tiden kan jag inte andas normalt utan måste antingen hyperventilera eller hålla andan, annars gör det ont! Det känns ungefär som att det sitter ett lager stål runt hjärtat och att när hjärtat ska pumpa/jag ska andas, så trycker det emot skalet och ska spricka.
Det händer inte ofta och jag minns inte om det här inte hände innan jag började med p-piller öht (åt dem ca 1,5 år innan uppehållet). Jag har aldrig kollat upp det.
Jag undrar vad ni tycker?
Många gånger är liknande besvär du beskriver beroende på stress och är inte alls ovanligt. Du är dessutom ung vilket minskar risken för hjärtproblem ännu mer men är du orolig så kan man enkelt kolla ditt hjärta med EKG på en vårdcentral.
/Maria

#1 Tack för svaret :) Det kan mycket väl vara stress för jag är jämt stressad. Tror inte det är hjärtproblem, men blev lite orolig när de nämnde ordet bröstsmärtor i bipacksedeln.