Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 12003 ggr
examynia
0

Ang: Cerazette

Är de någon mer än jag som har haft problem med ständiga blödningar med cerazette?

jag har ätit dom i..ja de är nog 7 månader nu.. å jag har ständigt blödningar.. jag har gått flera gånger till Gyn.men dom ger mig bara andra tabletter som ska "ordna" blödningarna.. men de har inte funkat. men nu blöder det mer än någonsin.så nu har jag tröttnat på att gå dit å hålla på att knapra massa andra piller samtidigt.. de borde väl finnas något annat som passar mig? jag är överviktig så jag kan väl itne ta vad som hellst sägs de.

men min fråga är då lite så att är de någon som haft liknande problem med dessa å kanske slutat å gjort ett uppehåll.. för att sen börja med samma igen å de har fungerat?

det är de jag funderar på att göra å testa om kroppen accepterar det nästa gång..men vill ha någon annan kvinnas synpunkter på det..

tack..!

Gudris
0

Jag har kompisar som haft samma problem med cerazette och p-stav. För mig funkade de så att min mens försvann helt, men har du hela tiden småblödningar kan det vara en bra idé att testa nån annan sort…

examynia
0

#1 jag vill ju försöka med nåt annat men när jag går tyll Gyn så verkar de inte som att han är villig att "ge" mig något annat:-S utan han prackar på mig massa andra piller som ska kompensera upp de m.m så jag är lite förvirrad:-S

så de jag funderade på då är om man kan sluta för att sen börja ogen å se om de funkar då.. läst lite på  andra sidor att de funkar för en del..

Mitralis
0

Jag tappade mensen helt när jag åt Cerazette så jag har inte koll på hur det är att få blödningar av dom.
Personligen skulle jag byta läkare till en som gav mej ett preventivmedel som jag inte regagerade så negativt på. Din kropp mår uppenbarligen inte bra på dom och då är det ju idioti av din läkare att ge dej mer läkemedel för att stoppa biverkningarna.
Finns det problem med blodproppar osv i din släkt och det är därför han vill ge dej minipiller istället för P-piller?

examynia
0

#3 grejen är åxå den att detta är typ den enda riktiga gynekologen som vi har i stan..(liten stad) annars är de barnmorskor å dom säger att dom inte direkt har något p-medel till mig..:-/ grejen är att jag är överviktig å då verkar de ju som att de inte finns nåt p-medel till oss:-S vilket för mig är helt sjukt.. för enligt barnmorskan så har jag mindre risk att bli gravid pga övervikt.. ja visst till viss del stämmer de ju å de vet jag men bara för de så finns de dom som är överviktiga som får barn lätt för jag har folk i min omgivning som är de.. men hallå jag vill väl inte använda min övervikt som p-medel. de är ju inte så smart.. så de verkar som att de inte finns något till mig.. kondom är inte heller så bra då jag får klåda:-S

annars så har de förekommit blodpropp i min släkt.. min mamma hade för några år sedan..

Mitralis
0

#4 Aaa, misstänkte att det låg någoting bakom läkarens beslut att sätta dej på minipiller.
Hur mycket tycker dom att du ska gå nerför att få prova ett annat minipiller eller p-piller? Har dom hjälpt dej med något program för viktminsking? Kanske du kan få träffa en dietist?
Har du provat alla olika kondomsorter, kanske finns nån som funkar?

examynia
0

#5 grejen är att han inte har sagt något om viktminskning..pga att enligt honom spelar de ingen roll..(jo om man väger alldeles på tok för mycket)men de ska tydligen hålla ändå..  men jag håller ju på själv på egen hand att gå ner i vikt å de går framåt gör de. för nä rjag väl vill ha barn så vill jag juha gått ner i vikt å jag kan allt om hur man äter å sånt har gått hos massa dietister osv när jag va yngre då jag alltid varit  överviktig…

nä har ju inte testat alla men de är en del som är uteslutna pga att killen får klåda så de är ett litet dilemma vi har här om man säger så hehe.. å visst sex är inte allt men de spelar ju in en del i förhållandet…:-P

så jag vet inte riktigt vad jag ska göra:S står å stampar på ett å samma ställe känns de som..

mandirose
0

det är ju väääääääldigt individuellt hur p-piller å minipiller funkar! jag tycker du ska gå till en annan gynekolog nån annanstans å googla massa, sen är det ju bara att testa dig fram (googla pga hur säkert de är) :) jag är inte direkt expert på området men det är iaf va ja tkr ;)

mandirose
0

jag ska börja med cerazette om några dagar faktiskt… barnmorskan sa att det var bra… men ja, man får ju se :P

examynia
0

#8,9 jo jag har kollat runt å de jag sett är att de är typ 50/50 till om de funkar eller inte så de är så typiskt att de inte ska funka för mig då jag tycker de är smidigt att ta piller som man kan sluta med när man vill utan att behöva plocka ur nåt ur kroppen.. hade p-stav innan men de va samma med den som jag har de nu:-S

hehe okej lycka till å hoppas att de funkar bättre för dig än för mig..;-) jag håller tummarna

Mia
0

jag har också cerazette och jag har ingen mens alls, helt underbart måste jag säga eftersom jag hade världens hemskaste mensvärk Tungan ute

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

examynia
0

#10 grattis;) för mig såg de ljust ut i början men de sket sig ganska snabbt:-/

examynia
0

men är de någon "fara" att sluta äta dom.. för att sen nån eller några månader börja igen på eget bevåg? eller måste man kontakta gyn så fort de är nåt?

(jag vet nämligen ingenting om detta då de är första gången jag har riktigt fast förhållande å första gången jag använder P-medel)

Mia
0

#11 Jo det är riktigt skönt! Trist dock att det inte fungerar för dig, men där borde finnas andra minipiller du kan få prova på?

Angående din andra fråga hade jag sökt upp gyn, det känns säkrast så Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

examynia
0

#13 de verkar inte som att han är villig att ge mig något annat.. jag har sprungit där som en idiot nu i några månader å han ger mig bara piller som ska "arbeta" med de jag har:S

okej fast sluta kan man ju iof gör när man vill ändå:P men kanske ska kontakta honom när jag är redo att börja igen å testa samma igen.. för de kanske kan funka nästa gång.. (har läst att de funkat att göra så för andra)

mandirose
0

när börjar eventuella biverkningar när man börjat knapra p-piller?

examynia
0

#15 jag vet inte riktigt när de börjar..,men enligt barnmorskan å gynekologen å dom jag gått hos så ska man iaf ge de 3 månader har dom sagt.. för de är tydligen den tiden de tar för kroppen att vänja sig vid ett nytt piller.. så mina första tre månader var inte så farliga..men de fortsatte ju långt efter å blev värre å värre å har som sagt gått 7 månader nu så då kan man nog konstatera att biverkningarna satt in:-P

SimsBrooke
0

Nää har inga blödningar med Cerazette =) Gå till din barnmorska eller liknande och fråga du kanske behöver en annan sorts av p-piller

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

examynia
0

#17 de är ju de jag har gjort.. barnmorskan skickar mig bara vidare till gyn så dom tar inte "emot" mig å gyn gör detta..:S har inga mer att gå till.. får väl se om jag får vända mig till en annan stad.. menblir dyrt om man ska fara å åka dit ofta åxå..:S man blir bara så irriterad

RuiXue
0

Kräv en annan sorts minipiller! Själv tog jag Mini-pe under nästan 3 års tid utan problem innan jag slutade med dem och nu inte tar några preventivmedel alls.

Cerazette har jag aldrig testat men börjar jag med preventivmedel igen så är det Cerazette jag tänker be att få testa.

Jag är också överviktig, men minipiller har INTE viktökning som biverkning. Däremot P-piller kan orsaka både viktuppgång och öka risken för blodpropp.

Jennie

examynia
0

#19 okej.. jag får se om de slutar blöda med de jag har nu.. ska stå ut ett par veckor till annars ska jag nog då gå upp å kräva ett annat mini-piller..  okej men då vet jag att mini-piller "går" att käka trots övervikt.. för vanliga p-piller får jag inte.. å de är annat dom inte germig heller å så.. men ska prata med honom om de i såfall.. tack

SimsBrooke
0

#18 hur länge har du ätit dina minipiller? Om dem säger att du ska vänta i tre månader så efter det ska dem banne mig hjälpa dig. Eller tja dem ska fan i mig hjälpa dig TIDIGARE än så. Sätt ner foten och säg till på skarpen att du vill ha ett annat preparat.

examynia
0

#21 nu har jag haft dom i 7 månader typ… å dom hjälper ju direkt tydligen men kroppen måste ju vänja sig å de skulle tydligen ta tre månader.. men ja jag får gå upp å prata med honom igen.. inte så kul att behöva köra kondom med sin partner när man har fast förhållande liksom:-/

SimsBrooke
0

#22 om inte han lyssnar tkr jag du ska KRÄVA att få en annan läkare.. Då ska han ge dig det PÅ en gång.

examynia
0

#23 då får jag åka till en annan stad i såfall..

RuiXue
0

Det är verkligen det största problemet med små städer och samhällen. Läkare kan göra precis vad de vill för det finns ingen annan att gå till! Du behöver helt klart en 2nd oppinion i alla fall.

Jennie

examynia
0

#25 ja jag får väl se.. tror ändå att jag ska sluta med piller ett tag snart å låta min kropp vila lite.. sen när jag är redo att börja igen så kommer jag be honom att hitta nåt annat till mig för uppenbarligen så gillar inte min kropp dessa

pyromanen
0

Japp. Blödde konstant med Cerazette och även med andra minipiller. Pluss diverse andra biverkningar jag skrivit om i andra trådar.  Biverkningar av p-piller kan dyka upp smygande efter flera år, i alla fall de som handlar om deppighet och försvunnen sexlust.

Äter alldrig hormonella p-medel igen!

examynia
0

#27 okej där ser man..vad rekomenderar du istället då?

kondom bara?

pyromanen
0

Jag ger mig nog inte på att rekommendera nåt för andra. Finns inget som är idealiskt tycker jag, nackdelar med allt. Funkar det med hormonella grejer (och det gör det ju för många)så är det jo enkelt och säkert. Jag steriliserade mig.

examynia
0

#29 aha okej där ser man.. ja sterilisering är ju inget för mig då jag ska ha barn i framtiden.. men jag får väl se.. de ända är väl att testa sig fram antar jag..

Imitra
0

har inte läst alla kommentarer. Men jag hade också problem med blödningar med många p-medel.

Sen prövade jag evra p-plåster, och de var min räddning!

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

examynia
0

#31 okej.. jag tror inte att jag "får" använda de dock.. men jag har hört att dom som har de å kanha de att de funkar jätte bra.. så hade jag kunnat välja å vraka så hade jag nog åxå valt de faktiskt..=)

Imitra
0

#32, varför får du inte välja det då?:o

Madamej.blogg.se

RuiXue
0

#33 P-plåster innehåller samma hormoner som vanliga P-piller. Får man av medicinska skäl inte ta P-piller så brukar det avrådas med P-plåster också eftersom riskerna är de samma.

Jennie

Imitra
0

#34. Okej, men jag hade vanliga p-piller och fick plåster istället för att det skulle minska blödningarna

Madamej.blogg.se

examynia
0

#33,#35 jag är överviktig.. så därför så vill dom inte att jag ska ta hormon"medel" för att man ökar i vikt osv å jag försöker att gå ner å vill inte gå upp heller så=).. + att har nyligen fått propp i familjen åxå..

nagithas
0

Du kan be om spiral istället och då menar jag inte kopparspiral. Det finns en annan i plast. De kommer säga att de helst inte gör det då du inte fått barn. Men fungerar verkligen inte pillren så skulle jag verkligen göra något åt det. Jag käkar cerazette och jag har dock inga problem men jag funderade ett tag på att byta och googlade fram spiral och frågade en barnmorska angående detta. Hon sa att helst inte men det var inte omöjligt om man nu hade problem med pillren. Är själv överviktig och känner inte alls för att gå till barnmorskan för att be om nytt recept för att de alltid vill skicka mig till dietisten men har varit där 3 ggr och det har inte hjälpt.

Men hur som helst fråga om spiral.

Mitralis
0

Angående spiral så fick jag ta en sådan fast jag inte har fått barnGlad Tog en koppar för dom är gratis, men fick så ont av den så jag tog ut den efter några månader.

examynia
0

#37 #38 jo vi har pratat om spiral fast då om koppar spiral..men jag har hört från flera stycken runt omkring mig som inte klarat av att ha de för att de gör så jävla ont efteråt så att dom får ta ut den..

nu fick jag ju extra piller som jag skulle ta tillsammans med cerazette.. å jag slutade blöda för ett par dagar sedan,. å jag vet inte om de beror på de nya pillrerna elle rom de hade blivit ändå.. så jag tänkte att jag käkar dessa två piller i ett par veckor till som Gyn sa se hör jag av mig till honom.. men börjar jag blöda igen (icke vanliga mensperioden) så kommer jag att sluta käka dom å göra ett uppehåll å sen ta kontakt med honom igen å kräva något annat..

Ylva_87
0

#39 Jag har spiral och det funkar kanon så det kan vara värt att prova :)

nagithas
0

Jag tycker att du ska prova, fungerar det inte så fungerar det inte. Man är ju olika från person till person så det kanske passar dig som ett smäck.

examynia
0

#40 bara att jaghar hört att de gör så jävla ont?..men är de en kopparpiral du har?

#41 ja kanske vem vet.. men ska sluta med pillrerna nu tror jag då jag börjat blöda igen å sen låta kroppen vila lite.. sen ska jag gå upp å prata med honom för detta funkar ju uppenbarligen inte så.. så jobbigt att hålla på att springa bara..:S men de är väl bara att bita ihop å göra de..

Ylva_87
0

# 42 Japp det är koppar som jag har :) det gjorde ont till en början men nu känner jag inte av den alls.

examynia
0

#43 okej.. ja jag får väl se.. tror ändå att jag ska vila kroppen minst en månad eller så å sen se vad som sägs.. skulleju inte förvåna mig om de åxå strular.. jag med min otur.. men de är bara att testa..=)

mandirose
0

hm… ja har för lite över en vecka sedan börjat me cerazette… :/ jag har massor av biverkningar redan… men det kanske går över? Hoppas det :O Verkligen! Idag kunde jag inte gå till min praoplats för ja mådde så dåligt :O Och det är inte ofta jag är sjuk…men de kändes inte direkt som jag var sjuk.. elelr jo,… ja kände mig svag, huvudvärk, kraftigt illamående.. trodde ja sku spy :O trött…osv… men de e inte magsjuka för de känns lite annorlunda men jag kunde nästan inte dra mig upp ur sängen :O jag vet inte vad jag ska göra… lägga av redan nu? Typ skaffa koffeinpiller så jag ens kan ta mig upp… vill int att de ska hända igen :(

examynia
0

#45 de låter ju inte så bra de där.. men jag har blivit tillsagd att man ska ge de minst 3 månader då de tydligen tar ett tag för kroppen att vänja sig.. så jag skulle nog försöka hålla ut ett tag till iallafall.. men om du verkligen inte mår bra så är de ju inte värt att fortsätta alltså..

jag har ju inte haft några sånna biverkningar utan jag har bara haft ständiga blödningar ibland mer å ibland mindre.. som jag fått tillbaka nu efter 4 dagars uppehåll ungefär så nu ska jag nog snart lägga av..

jobbigt för båda parter om de är såhär…

mandirose
0

okej, de e ju inge kul! :/ du hittar säkert ngt bättre preventivmedel om du byter!

mandirose
0

jag tänker däremot köpa koffeintabletter och hålla ut xD man måste ju lixom vavkna på morgonen ;P annars har man ju problem xD

pyromanen
0

Och varför ska man "stå ut" i månader, må illla, blöda mm  för att tvinga kroppen vänja sig vid främmande hormoner?? Skulle en man ställa upp på att gå igenom samma sak för att kunna ha "oskyddat sex"??

nagithas
0

Var det tvärtom att de skulle behöva bry sig så skulle detta forum heta man i fokus istället för kvinna i fokus. Men nu är det ju inte så. Vi kvinnor är tydligen lättare att manipulera. Tror dock att det nångång kommer något manligt hormon som gör att "de små" simmar dåligt.

mandirose
0

#49, jag skulle inte stå ut i flera månader och om det fanns ett p-medel för killar sku ja tvinga min kille att använda det :P Tror inte att kvinnor är lättare att manipulera men jag personligen använder p-piller för attt jag vill vara extra säker

nagithas
0

Jag menar inte att manipulera så utan lättare att manipulera hormonerna.

Skulle också tvinga min sambo till att använda det som fanns. Jag är rätt trött på piller att jag hellre skulle kunna bli gravid just nu än att käka dem. Kondom är heller inge alternativ så det är som sandpapper, finns ingen som är så avtändande som en kondom. Men måste väl poängtera att det är bra att det finns.

examynia
0

men så är de ju med de flesta mediciner.. kroppen tar ett tag på sig för att vänja sig vid mediciner å liknande åxå.. innan de börjar att fungera.. så de är klart de tar en stund.. jag hade åxå tvingat min kille om de fanns något till dom förutom kondom att använda så.. men nu finns de inte de å jag själv vill ju vara säker.. för skulle de hända en "olycka" så är de jag som får "stå ut" med de istället så ja.. de är lite delat om de där faktiskt..

pyromanen
0

#53 För mig är det en stor skillnad mot "andra mediciner" därför att dom tar man för att man är sjuk. Och blir botat eller lindrat av medicinen.  När det gäller p-medel så är det hundratusentals friska tjejer och kvinnor vars livskvalité påverkas.

examynia
0

#54 jo men man tar ju p-medel "frivilligt" åxå ju.. så man kan ju sluta om man vill..eller?

pyromanen
0

#55 jodå, frivilligt på samma sätt som att det är frivilligt omman vill banta för att följa idealen gällande midjemått eller frivilligt för en man om han vill raka sig eller inte.  Som tur är är det ingen som tvinger én äta p-piller, men om det är "allmänt vedertaget" i samhället att p-piller är ett bra preventivmedel som passar för dom flesta, då krävs det antingen rejäla biverkningar eller väldigt envist kritiskt tänkande för att säga nej tack. Då kanske det blir som för mig att man försöker och står ut med diverse biverkningar i åratal innan man ger sig fan på att nej, nu får det räcka!

examynia
0

#56 jo de är iof sant.. som sagt de borde komma på ett p-medel till karlarna snart förutom kondom så dom får känna på de  lite åxå:-P

mandirose
0

men om man väljer rätt p-medel så slipper man ju i princip alla biverkningar :)

examynia
0

#58 jo visst de.. men de kan ju ta ett tag innan man hittar de som passar å då får man stå ut med massa biverkningar under tiden man testar sig fram:-/

pyromanen
0

#58 Vad är rätt?

mandirose
0

#60 det som känns bra för en själv såklart, vad annars?

examynia
0

#61 ja så måste de väl vara?