Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 10447 ggr
LCHF-tina
1

Ledsen på kvällen!?

Hej!

Jag vet inte om det här ämnet passar här, men jag testar :)

mitt problem är att jag ofta är hur harmonisk som helst hela dan, glad nöjd, trevlig osv - sen när kvällen kommer dalar humöret! Jag blir ledsen, orolig och inte alls så trevlig att ha att göra med… varför blir det alltid så? Det händer även när jag är utvilad, har ätit och tränat och mår bra i kroppen. Väldigt mystiskt… nån som vet vad man kan göra för att vända detta?

Cindy
0

Är du även mindre glad under vinterhalvåret? I så fall tänker jag genast att du kan bli hjälpt av D-vitamin.

Är du morgon eller natt-människa? Ser du några samband med vad du ätit eller när?

Vänliga hälsningar
Cindy

LCHF-tina
0

Jag är oftast mer lycklig under hösten och vintern, älskar mörkret och kylan! Jag är definitivt kvällsmänniska, är alltid trött som en zombie på morgonen därför är detta lite mystiskt. Kanske har jag gått och blivit en morgonmänniska med åren? Eftersom jag alltid tycker att jag är sur på kvällen så vet jag inget direkt samband mellan mat och sånt… får fundera på det här

[Fiction]
0

Jag är precis likadan! Har fått det förklarat för mig av en läkare, som sade att det berodde på att serotoninnivåerna i kroppen dalar under kvälls- och nattetid.

LCHF-tina
0

Men va dumt, hur ska man balansera de då?

[Fiction]
0

#4 Det vete tusan. Äter man antidepressiva, går det förmodligen att reglera det genom att ta dosen senare på dagen. Men annars? Tja, genom att gå och lägga sig?

När jag blir sådan, är det oftast ett tecken på att jag är övertrött men inte inser det själv (i mitt fall blir det oftast ett moment 22, eftersom mitt grubblande dessutom gör det svårt för mig att somna).

Tycker att det är ganska talande då min pojkvän fungerar precis likadant - och han har inte den minsta tillstymmelse till depressiv personlighet. Bara kvällstid, när han sitter uppe trots att han förmodligen borde ha gått och lagt sig för länge sedan. Tungan ute

Mitt förslag blir såldes: Försök sova bort det där humöret, för dagen därpå är det förmodligen bättre igen.

HannaM
0

Se till att ta hand om dig på kvällarna är väl mitt bästa tips. Minska din sårbarhet genom att ha ätit och druckit bra. Försök se till att du får ordentligt med sömn så du inte är pissetrött. Lite frisk luft och rörelse i en promenad kan göra att man känner sig lugnare. Kanske en lång dusch eller ett bad. Tänd ljus och koka en kopp te och läs en bra bok eller kanske sätt på en film du gillar. Se till att stressmoment är undanstökade så du slipper ha sånt gnagande i bakhuvudet. Massa småsaker som kan göra att det i alla fall känns bättre.

HannaM
1

Se till att ta hand om dig på kvällarna är väl mitt bästa tips. Minska din sårbarhet genom att ha ätit och druckit bra. Försök se till att du får ordentligt med sömn så du inte är pissetrött. Lite frisk luft och rörelse i en promenad kan göra att man känner sig lugnare. Kanske en lång dusch eller ett bad. Tänd ljus och koka en kopp te och läs en bra bok eller kanske sätt på en film du gillar. Se till att stressmoment är undanstökade så du slipper ha sånt gnagande i bakhuvudet. Massa småsaker som kan göra att det i alla fall känns bättre.

LCHF-tina
0

HannaM: tack!

Hemulen
0

kan man inte äta mat som ökar serotoninnivåerna? Det kanske skulle funka. Vad är det för mat? Kött? Har hört ngt om kokt kall potatis, kan det stämma?

[Fiction]
0

#9 Ngt serotonin finns inte i maten, men nervcellerna kan själva bilda serotonin genom att omvandla aminosyran tryptofan som tillförs via maten.

Tryptofan finns bl a i kött, mjölk, ägg, bananer, spannmålsprodukter, tomater och valnötter.

RuiXue
0

Jag sitter ofta och gråter på kvällen om jag gråter alls under dagen. En liten mängd choklad verkar hjälpa lite för min del.

Jennie

[Tassy]
0

Jo tryptofanrik mat kan jag rekommendera för att stabilisera upp litegrann, det får jag göra i perioder då jag stenvägrar allt vad antidepp heter.