Acne i vuxen ålder
Jag har tidigare haft en problemfri hy, men de senaste månaderna har jag fått acne på hakan, halsen och ryggen. Inga stora vita finnar, men däremot tilltäppta porer som gör huden ojämn.
Jag använder mig av bra produkter i ansiktet (Dermalogica) och får i mig bra med vitaminer + mineraler, så jag förmodar att problemen är hormonella. Misstänker starkt att de är stressrelaterade, då jag även har annan stressrelaterad problematik.
Därav min fråga: Hur blir man av med acne som orsakats av hormonell obalans? Tips?
Gör du nånting åt stressen?
#1 Jag försöker, men det är sådant som inte går att förändra i ett nafs. Det är inte vanlig "jobbstress" eller vad man nu skall kalla det, utan det gäller livet i sin helhet. :/
yoga o meditation kanske? (inte poweryoga förstås utan nån variant med mycket andningsövningar)
Kanske låter som en udda kur mot acne
men om du själv tror att stress är det underliggande problemet, så är det kanske där man ska sätta in ?
#3 Jag har försökt mig på att göra det hemma själv, men då blir det svårt att styra upp ngt. Skall försöka ta tag i det igen… (Har inte råd att gå på kurser för tillfället.)
Kosten kan göra stor skillnad. Äter man antiinflammatorisk mat (rik på omega 3, fattig på omega 6 och socker) brukar både hyn och kroppens förmåga att hantera stress bli bättre.
Vänliga hälsningar
Cindy
#5 Jag känner till det där, men det leder ju ingen vart så länge man inte gör ngt åt saken. ;)
Jag lyckades tyvärr stressa sönder mig totalt p g a smärta, oro och sömnproblem och har nu blivit sjukskriven fram till mitten på december, så nu har jag iaf tid till att laga ordentlig mat. Vet av erfarenhet att min kropp mår bättre av mindre socker och gluten, men under de senaste månaderna har jag stressat så mkt att jag inte haft ork att laga ordentlig mat utan bara ätit vad jag kommit över för att orka hålla mig på benen. Det skall bli ändring på det nu.
Vad sägs om att laga mat ihop nån dag, btw? Det är bara att hojta till.
Hmm har alltid acne…konstant i tonåren :/ hmm allt går ju inte på räls o en del saker e bara vad de är…