Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: off-topic
Läst 7314 ggr
LitenPyssling
0

OT - Körtkort i Sverige/Amerika

Håller på med ett jämförelse arbete i engelska där vi ska välja ett ämne och jämföra detta mellan Sverige och Amerika.

Jag valde körkort!
Det enda jag vet är följande:
* 18år i Sverige och 16år i Amerika är åldersgränsen för att tidigast ta körkortet.
* Ett Amerikansk körkort är giltigt i Sverige 1år max sedan måste man skaffa ett svenskt, medans ett svenskt är giltigt 3 månader i amerika och sedan måste man skaffa ett internationellt körkort.
* Som 16åring med körkort ifrån Amerika får man inte köra i Sverige just pga. vår 18års lag.

Men vad mer finns?
Varför är det som det är?

Tacksam för svar!
//Mvh Evve

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Sara
0

Iaf i vissa delstater i USA får man köra mot rött om man ska svänga höger. Alltså inte om man ska korsa vägbanan utan bara om du ska svänga in i färdriktningen åt höger.

Sara

LitenPyssling
0

#1 Just det, de hade jag glömt!
I vissa delstater är det okej med högersväng mot rödljus, medans i sverige är det förbjudet att köra oasvett riktning så länge det är rött.

Saga85
0

Kanske ta upp något om övningskörning och liknande? Här i Sverige måste ju den man övningskör med ha haft körtkort i x antal år samt gått en kurs med en. Hur ser det ut i USA?

Sedan finns det ju diverse (konstiga) regler från delstat till delstat. Att man inte får ha blått lyse på bilen (för att inte förknippas med utryckningsfordon?) och i någon/några stater (Kalifornien?) får man inte ha öppnad alkohol i bilen - dvs passagerarna får ej dricka. Dock har de inte lika strikt alkoholpolicy som här. Man kan dricka ett par glas och sedan köra iaf. Fast dessa saker är ju inte direkt "körkortsfrågor".

Mona22
0

Men har inte vi något liknande? inte köra mot rött alltså men att det finns i vissa korsningar en liten rödljusstolpe med bara gul och grönt och då får man svänga höger.

Sara
0

# 4 Ja det har vi. Men det blir aldrig rött ljus där.

Sara

LitenPyssling
0

#3 Kursen har tagits bort gällande övningskörningen.
Har hört två versioner av denna kurs.
1. Den är helt borttagen
2. Inom familj så behöver man inte gå om kursen inom 3år. Så inom 3år kan målsman/vuxen köra med sina barn som är i "övningsåldern".

LitenPyssling
0

Hur mycket kostar det att ta körkort i Sverige resp. America och vad är det som ingår i priset då?

Mona22
0

#7 i sverige beror det helt på.

Uppkörning+riskutbildning 1+2 och teori går på ca 3000-3500. Kör man privat innan dess kommer man undan med det , men kör du på bilskola kostar det en hel massa till.

LitenPyssling
0

#8 Okej =/ så emellan 3500-10.000kr?

Hur mycket är det i USA?

Mona22
0

# 9 jag betalade 15000 för mitt. hade aldrig kört manuell visseligen så det blev ju hemskt dyrt.

LitenPyssling
0

#10 Shit! =O
Hehe, börjar gruva mig för att ta körkort =S

Mona22
0

#11 jo inte är det billigt inte men halkkörningen var jättekul!!Skrattande

LitenPyssling
0

#12 Haha =D. Ja som inte ens kan växla =S

Gudris
0

#13 Man lär sig snabbt :)

LitenPyssling
0

#14 Hehe, hoppas de =P

Karmatarerskanise
0

De av mina kompisar som tagit körkort har betalt mellan 20000 och 100000kr. Beroende på hur mycket de kört privat.

Mona22
0

#16 100000! hur lyckas man om man får fråga?.Jag hade knappt kört alls och det gick på 15000 ju.

Karmatarerskanise
0

#17 Beror helt på hur motiverad man är och vilken körskola man kör på. Just denne person körde en massa lektioner, sen tröttnade den, sen började den igen och s höll den på ett par år. Det blir mycket pengar.

Gudris
0

Jag körde nästan inget hemma, bara på körskola och mitt körkort hamnade på ca. 30.000kr. Men det var det värt, jag fick massor av bra hjälp!

Salladshataren
0

#17 Det beror också på hur snabbt man lär sig, det är inte alla som har lätt att lära sig :)

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

viktoria91
0

Tog mitt körkort igår och dte hela gick väl på 20000kr eventuellt lite mer. I issa delstater i USA så får man sitt körkort om amn klarar av att köra runt ett kvarter alltså ca 3-4 minuters körning.

Karmatarerskanise
0

#21 Även i Sverige kan du komma undan lätt och snabbt om tex kontrollanten (eller vad det heter) har bråttom.

viktoria91
0

#22 Det har jag aldrig hört om men jag tvivlar på att man bara kör 3-4 minuter på en uppkörning i Sverige. Fick själv köra i 40 minuter.

Karmatarerskanise
0

#23 Men jag har. Det finns inkompetenta människor i alla yrken.

Har ju varit hela program om utbildningarna i Sverige, om hur dåliga vissa av dem var/är.

Karmatarerskanise
0

Förresten behöver man ju inte ens köra upp för att få körkort, bara till att betala nuförtiden tydligen Flört Mm vad jag känner mig säker ute på vägarna.

viktoria91
0

#25 Kan man få körkort utan att köra upp? Hur går dte till?

Salladshataren
0

#26 Då får man pröjsa kontrollanten ;)

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Mona22
0

Med tanke på hur dåligt vissa kör så är det inte konstigt om det bara var 4min uppkörning.

Vissa kan ju inte ens backa en bil och vissa har jättesvårt att parkera.

Tycker inte det borde räcka med bara EN uppkörning. Varför kör man upp en gång och får köra hela livet hur som helst? tycker det borde vara regelbundna kontroller.

Karmatarerskanise
0

#26 Pengar talar!

Var ju inte länge sen alls det var i nyheterna att man kan beställa från nätet. Sen kan man ju alltid muta, om du träffar rätt person dvs.

viktoria91
0

#29 Tur att man är bra på att köra då, skulle aldrig få för mig att muta någon för något sådant. Det är ju för ens egen skull också som man får gödkänt.

Karmatarerskanise
0

#30 Tyvärr tänker inte alla så.
Men det är tur att majoriteten gör det :)

viktoria91
0

#31 Ja, fast dem som kör värst är dem äldre-noll koll på regler=P

JossanH
0

Jag vet inte om det har med saken att göra men kan man inte ta upp gränser för vad som gör att man blir av med körkortet här och vad som krävs för att bli av med körkortet i USA?

Hade nämligen en american som granne ett tag förra året och han körde rattfull (!) och blev av med körkortet här.. Promillen var precis under fängelsestraff här i Sverige och precis över olaglig gräns om han hade varit hemma i Californien..

När jag tog mitt körkort förresten hade jag kört extremt lite hemma innan. Jag tog ett litet år off.. Och fortsatte sedan vilket resulterade i att jag fick göra om en hel del grejer jag glömt. Mitt körkort kostade säkert runt 20 000:-…
Skulle man köra mycket mer än man gör på körskolan skulle det bli alldeles för dyrt för att ta, det var ju när man fick öva själv i lugn och ro som man lärde sig att parkera bra. Man kan tyvärr inte vara helt färdiglärd och ha vanan inne innan man tagit körkortet då det kräver lång övning.

Sajtvärd på Iller.ifokus