Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 6288 ggr
altrheio
0

Skor och kvinnor.

Varför måste kvinnor ha så svåra skor?  Jag trivs bäst i skor som mina fötter får plats i. Skor som jag kan springa och hoppa med. Skor som gör att inte mina fötter ömmar efter skoldagens slut, men mina vänner väljer skor med höga klackar på, skor som dom inte kan springa och hoppa i för då halkar de och vrickar fötterna.

Vad, vem? Är det som styr att kvinnor ska ha obekväma skor? Män behöver väl inte ha obekväma skor?

[Tassy]
0

Till vardags kör jag med vanliga gympadojor typ. Väldigt sällan jag sätter något mer avancerat på mina lättstukade fossingar. Komfort och rörlighet ska det vara.

hus-musen
0

Ja om man ser till historien så var det från början män som hade höga klackade skor och inte kvinnor. Sen var det mode för både män och kvinnor och sen var det oklackat som gällde under 1800-talet. Och nu i dagsläget så är det väl vanligast att kvinnor har högklackat.

Men det är valfritt, det finns sköna skor av alla sorters klackar för både män och kvinnor i dagsläget, att ha skor man får ont i fötterna av är bara dumt.

Qui dormit, non peccat

elyse
0

I vissa subkulturer, t.ex. svartrockare, har både män och kvinnor plattå och/eller skor med klack. Rent generellt vill jag mena att det finns skor med klack som ändå kan vara bekväma, men man får ju välja skor efter tillfälle. Jag går mycket, ofta flera kilometer per dag, och kan inte ha högklackade skor då.

LitenPyssling
0

Personligen ser jag mig som en pojkflicka.
Hatar klänningar och kjolar, dem mesta iaf, avskyr klackar. Och ogillar väldigt ofta tajta kläder. Kan titta i mode tidningar men slänger iväg den så snart jag nått 3e sidan då det är fullkomligt ointressant för mig, för mig finns bara ett "mode", om det nu ska finnas något, och det är: Det du själv gillar. Med andra ord, din egna stil.

Varför klä sig i det som visas i tidningar? Välj din egna stil istället.
Våga stå upp för dig själv och strunta i andra, varför ändra personlighet på andras begäran?

Jag klär mig i det jag tycker är skönt att ha!
Sen struntar jag fullkomligt i vad vännerna, andra tjejer eller killar säger, det är jag och jag tänker inte ändra på mig för att typ alla har ett idealmått på tjejens utseende och klädsel!

**Stå upp för er och var er själva!
**Vill ni ha klackar, tajta kläder osv, ha det =).
Vill ni ha pösiga mjukis byxor och pösig tröja, ha det =).
Så länge det är NI

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

RuiXue
0

Ser ni någon gång en 173cm lång kvinna med ullkappa, mysbyxor och ECCO skor springa runt i Malmö så är det troligtvis jag haha

Jag har på mig sånt jag tycker är bekvämt! Åt helsike med mode rent ut sagt. Jag går oftast runt i lågskor, gärna ECCO, eller skor med bara liiiiiiite klack. Bryr mig mer om komfort än utseende till vardags, men visst kan jag ha mindre bekväma skor på mig om jag ska på någon tillställning på jobbet eller familjeträff etc.

Sprang till och med runt i Malmö igår i all snön med mina Ecco gympadojjor som är lite nätaktiga. Gick alldeles utmärkt med ett par tjocka sockar iSkrattande

Jennie

Salladshataren
0

#5 Då håller jag utkik efter dig då när jag är i Malmö Flört

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

RuiXue
0

#6 Jag är inte inne i stan speciellt ofta, men åker till Mobilia rätt som det är. Är du i Malmö nån dag så PMa eller nåt så kanske vi kan ta en fikaGlad

Jennie

Salladshataren
0

#7 Okej Flört Jag som brukar hänga i Värnhem och sånt Tungan ute

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

RuiXue
0

Jag har inte mindre än 2 bussar som går ditFlört Bor borta i Lindeborg så har både 7an och 33an precis utanför sovrumsfönstret i stort sett, och ser till Svågertorp, så trots att jag bor utanför själva stan så kan jag vara i centrum nästan snabbare än folk som bor på MöllanSkrattande

Jennie

pyromanen
0

Ingen annan än en själv bestämmer vilka skor man ska ha.  Om man vill följa nåt vist mode eller klä sig likt vissa andra.. och detta innebär obekväma skor, ja då har man ju valet att prioritera utseendet före bekvämligheten -om man vill.

[pienkvlieendekoei]
0

Converse       <--- där har du svaret

Sara
0

Gick alltid i klackar förr. Men nu så tycker mina fötter det är skönast med sneakers.

Dock gillar jag fortfarande att ha klackar då och då när jag vill ha nått extra snyggt.

Jag tycker det är snyggare med klackar helt enkelt.

Sara

Birke
0

Skor me klack är inte obekväma om man köper bekväma, o jag kan hoppa och springa i klack. Dessutom är det snyggt.

Men av praktiska skäl går jag inte runt i klack vanliga dagar.

freddiie
0

Jag är 14 år och har storlek 43, så det finns inte så många klackskor som faktiskt passar. Så det blir att köpa bekväma skor på herravdelningen för mig! Hihi :-)

Endroppeihavet
0

Jag kan inte gå i klack, men jag vill ju ha fina skor ändå^^ Älskar mormorskängor och ballerinaskor. Men visst, jag borde investera i fler mer bekväma pjucks.. Men allvarligt talat, måste de vara så fula..

Passar inte alls till klänning och kjol vilket är 100% av min garderob

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Gudris
0

Det bästa med dagens Sverige är ju att man kan välja själv vad man vill gå i. Trivs man bäst i typ gympadojor så fine, vill man helre ha klackar så funkar det också. Jag älskar högklackade skor (typ 13-15cm), men har det sällan till vardags eftersom det är så opraktiskt, speciellt i en stad som Visby.

Om man VILL lära sig gå i klackar kan man köpa ett par stiletter och gå omkring i hemma t ex när man städar eller så. Då lär man sig hitta balansen och behöver inte vingla fram om man någon gång vill ha högklackat vid nått fint tillfälle.

Dessutom finns det snygga och bekväma lågskor även för kvinnor, det är en smaksak Flört

Aviendha
0

Just löööv my DC's!

Jag gillar klackar och skulle gärna bära men eftersom jag mäter 182 i original så känns det lite.. fel i de flesta fall.

Sara
0

Vilka klackskor är bekväma?

Har aldrig träffat på några sådana i hela mitt liv och tar gärna mot tips!

Sara

RuiXue
0

#18 Jag har ett par röda med öppen tå från Bianco som är förvånadsvärt bekväma! De har lite platå i tån så de är inte så höga som de ser utFlört

Jennie

oh-la
0

jag har också ett par bekväma klackskor med ganska hög klack, typ 10 cm och platt tå, så ingen platå :) själv mår jag och min rygg bra mycket bättre av klackskor än converse. converse är rena döden för min stackars rygg.

jag använder klackskor för att jag tycker det är snygg, för att jag känner mig bekväm i det och för att det är jag. jag trivs med det i min yrkesroll och det speglar mig. hade aldrig valt det bara för att.

att män skulle gå med bekvämare skor är nog dock en myt :P finns många lackskor eller finare skinnskor för killar som är riktigt riktigt otrevliga. att en sko är hög gör den heller inte dålig för fot eller rygg såtillvida att den är bra utformad och ger foten ett stöd. en platt ballerina, ett par converse eller för den delen ett par riktigt dåligt utformade gympadojjor däremot är rena döden för både knän och rygg. visste ni att de skor som orsakar mest skada och ställer till det mest för folk är långtifrån skor med klack utan just gympaskor. anledningen är att vi köper dem på stadium eller intersport utan att ha den minsta aning om hur vi rör oss, sedan går, joggar och tränar vi med dessa skor långt och länge varpå vi sliter på knän, förvärrar rotationer på fötter, felfördelar nedtrampet o.s.v.

RuiXue
0

Jag använder stålhätteskor på jobbet (eh, just nu dock tofflor!) och de är rena döden för fötterna för de är för platta! Hade hellre haft lite lite klack men men, stålhätteskor med klack lär vi nog få vänta påFlört En liten lutning av foten är väldigt behaglig tycker jag.

Jennie

HannaM
0

Måste? Jag har aldrig ens tittat på ett par skor med klackar i en skobutik. Har heller aldrig i hela mitt liv köpt ett par obekväma skor för att dom är "inne" "kvinnliga" eller "snygga". Fasen, man har väl en egen fri vilja att använda?

För tillfället går jag mest i mina nya löparskor (på grund av överansträngd fot) och mina tevasandaler med hipfaktor ehm.. noll? Sköna är dom i alla fall.

Hagasessan
0

Jag skulle gärna vilja ha högklackat, men mina fötter är så breda och så jag är kraftit byggt, så det finns inga som passar Obestämd

[Fiction]
0

Måste och måste… Man måste ingenting här i världen! Det är fritt fram att välja lågskor framför högklackat - eller vice versa, om man så vill.

Personligen använder jag både lågskor och högklackat och låter den övriga klädseln avgöra vad som passar bäst till. Jag gillar helt enkelt att variera mig. Vem som bestämmer? Jag själv, naturligtvis.

Och förresten finns det väl män som också bär högklackat, även om det inte är lika vanligt! Tungan ute

Musiken
0

Att vi bar hogklackat ar enligt vissa inom psykiatrin att klacken symboliserar en penis. Likasa varfor man tycker att det kan vara attraktivt med en kvinna som roker - de ser det som att hon simulerar att hon suger kuk.

Personligen sa anvander jag klackar for att det ar fint! Jag blir langre, benen ser battre ut och jag far battre hallning. Jag kanner mig mer kvinnlig! Och vill man se det som att jag stapplar runt med penisforlangare, sa far de val gora det da :P
Dessutom foredrar jag skor som ar sa lite sko som mojligt. Vanliga skor far jag jatteont i fotterna av. Gjorde misstaget att ha gympaskor pa mig pa jobbet igar och betalar idag i form av omma fotter och blasor.

Visst paverkar mode och vad andra manniskor vad man har pa sig, for man vill ju inte se fel ut, da det minskar chanserna for att traffa en partner och fa avkomma, men nufortiden ar ju allt sa individuellt! Mode och "attraktivitet" har gatt fran basala saker som att en kvinna ska ha stora hofter och tuttar, och man ska ha breda axlar och skagg; till i princip vad som helst! Vissa vill ha tjejer som symboliserar styrka sa att de har nagon att dela ansvaret med, andra vill ha valdigt smala tjejer da det symboliserar att hon har kontroll over maten och sin fysik - och darmed indirekt allt annat i livet ocksa, andra vill ha kurviga tjejer som skulle gora goda modrar, och vissa vill inte ha nagon tjej alls Flört

Sa det dar med att man "maste" ha klackskor koper jag inte. Mojligtvis att man "maste" ha det om man vill attrahera en speciellt typ av hane Tungan ute

JossanH
0

De skor jag använder är skor som jag tycker är snygga!… Och som jag tycker sitter snyggt på mig :)

Jag tycker det är jättesnyggt med klackskor om dom inte är för höga eller vid fel tillfällen! Har jobbat på Kolmårdens djurpark hela sommaren och det har hänt mer än en gång att det kommit tjejer dit i höga klackskor!? Man kan ju för tusan inte går där en hel dag i vanliga skor utan att få ont i fötterna.. Då tycker jag bara det ser dumt ut.
Jag använder dock inte klackskor och mina högsta klackar jag haft har varit 2,5 cm ;) Jag är 1,80 så behöver ingen mer längd känner jag..

Skor som jag tycker är snyggt är i regel converse och vans skor. Dom är sköna också men skulle jag använda det som är bäst för mina fötter skulle det väl vara någon form av gympaskor men det är skor jag bara inte tål då jag tycker det är så fult.. Det har jag när jag är ute i skogen, inte annars.

#25 Skulle vara hysteriskt kul om det fanns skor där klcken faktiskt var formad som en penis, och kukcigaretter också haha :D

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aelsklinn
0

Jag tänker mer att det är sorgligt att så mycket av det som anses "snyggt" för kvinnor idag är kläder som begränsar kvinnor vad gäller t.ex. rörlighet. Modet är ju inte direkt jämlikt. Det är svårt att röra sig helt fritt i klackskor, snäva kjolar, strumpbyxor, riktigt tajta jeans, make up, välfriserade frisyrer, manikyrerade naglar m.m. Så som en man kan göra i lågskor, byxor och tröjor i mer oömma material, utan smink och i lättskötta frisyrer och anspråkslösa naglar.

Modet har ju alltid varit sådant att det som anses snyggt passar ihop med en viss "fin" livsstil. På 1800-talet var det inne att vara blek = man behövde inte vara utomhus och arbeta. Det var ocks fint att vara lite rund och mullig = hälsosamt, man hade gott om mat och näringsämnen.  Idag anses det tjusigt att vara solbränd = jag har råd och tid att spendera mycket tid på stranden. Det anses fint att vara slank = hälsosam, då vi har ett överskott av mat i vårt västerländska samhälle så till den grad att maten har blivit en fiende.

Så om man tittar på modet (och jag menar kanske inte just high fashion eller supertrendiga designers, utan mer mainstreammode, det man kan hitta i vanliga butiker och som vanligt folk köper) idag så kan man lära sig ett och annat av vad som förvantas av en kvinna resp. en man om hur vi "ska" vara och vilka livsstilar vi "ska" ha. För kvinnor är det finare att vara mer passiva, och för män är det mer passande att vara aktiva.

Självklart ska man ha det man tycker är snyggt och bekvämt! Men jag tycker det är uppfriskande att kunna se igenom vissa beteendemönster och måsten man bara tar för självklart.

JossanH
0

#27 Visst har du ju rätt i det du säger.. Men många killar idag har också ganska begränsade kläder och frisyrer.. Jag kan ju se till min pojkvän som har tighta jeans så fort han går utanför dörren. begränsande. Mina tights däremot gör att jag kan röra mig hur jag vill.
Men oftats är det nog så som du beskriver.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Fiction]
0

#17 Personligen tycker jag att det är coolt med långa tjejer som vågar bära klack. Min syster är lika lång som du och går i klackar lite då och då - skitsnyggt! Glad

JossanH
0

#29 Det är inte lika kul när pojkvännen redan är kortare >_<

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Fiction]
0

#30 Ge honom ett par klackar också. Flört

Elshira
0

Det finns höga skor som är bekväma men man får leta länge!

Jag har lite problem med att hitta skor över huvud taget då jag har för breda fötter och behöver lite stöd. Givetvis blir jag öm i fötterna av en hel dag med högklackat så av den anledningen använder jag dem bara när jag vill vara fin.

Men jag har faktiskt ett par miss sixty stövlar som jag skulle kunna göra en bergsvandring i! De är så otroligt sköna och välbalanserade att jag inte har något som helst problem att springa i dem t.ex. Och inte får jag ont heller.

Jag tror att problemen med skor och framför allt de billigare är att man inte tänkt på hela designen. Vart ska klacken sitta för att det ska vara balanserat? Jag ser alla tjejer i min klass i högklackat varje dag och ni skulle se hur de vinglar till i varje steg de tar.

Köpte precis ett par höga svarta stövlar, och jag har letat efter ett par vettiga sådana i snart 1.5 år.

Men köper man ett par stilrena och som sitter perfekt och av bättre märke så kommer dom hålla många år och fortfarande vara lika sköna!

Hakuna matata!

Cazzos
0

Man får helt enkelt hitta ett par klackskor som är bekväma att gå i :)

Jag har börjat intressera mig nu för klackisar men jag har aldrig tänkt på att använda det själv. Inte vid 14 års ålder.