Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 10627 ggr
LitenPyssling
0

Nu blir jag tokig!

Inom ett år har jag haft 3 fall av svampinfektion!

1a gången - visste inte vad det var, det bara "kittelkliades" där nere något så otroligt. Rev även upp mig där så var alldeles blodig i trosorna ett par gånger. Kunde inte kissa pga såret - sved så det hette duga!
Sömnlös de 3-4 nätter jag hade det.
2a gången - Ringde mamma då jag kände igen symtomen ifrån försa gången - svampinfektion sa mamma och följde mig på apoteket för att köpa pevaryl paketet komplett med salva tub och salva kapslarna man förde in. De gick även då bort efter 3-4 nätter.
Sömnlösa nätter med gråt då jag hade en svår period också som + på allt.
I och med detta så hörde jag runt hur jag kunde förebygga detta och det jag fick veta började jag även med.
Rakade aldrig helt, bara klippte ner längden lite på håret, köpte intimtvål med lågt PH-värde och sov helt naken ner till och ej åtsittande kläder (vilket jag normalt aldrig har ändå).
3e gången -  Nu alltså - trots mina förebyggande försök.
Känns som om att detta är en "lättare" infektion då jag kan sitta/ligga/stå utan att det känns. Dock kan det kännas när jag går men inte så att jag promt måste klia utan jag kan utan problem avstå.
Dock kan jag inte kissa innan det börjar kittelklias, dock försvinner detta så fort jag gått 1-3 steg.
Började smörja med pevaryl salvan igår och är idag inne på 3e dagen och just nu 2a natten med hemskheten.

Blir tokig!
Vill inte ha den här förbaskade infektionen.
Typiskt att man skulle få en kvinnlig kropp men ha ett killbeteende rent av in princip, kunde ja inte fått en manlig kropp också!?
Har aldrig hört att en man fått svampinfektion.

Hur ska jag göra för att slippa denna förbannelse, även kallad svampinfektion?

* Har ACO Intimtvål med lågt PH-värde
* Rakar aldrig helt
* Sover näck ner till
* Bomulstrosor

Har Yasmin som p-piller - där biverkning är bland annat större risk för svampinfektion även därav mina förebyggande försök.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Cindy
0

Det absolut bästa du kan göra är att sluta äta socker helt och hållet, och undvika snabba kolhydrater. Det är vad svampen livnär sig på.

Jag märker direkt om jag slarvat, svampen kommer som ett brev på posten.

Får jag känningar dricker jag kollodialt silver ett par dagar. Får jag Svamp ber jag doktorn om Diflucan som dödar svampen.

Vänliga hälsningar
Cindy

LitenPyssling
0

#1 Hmm, äter inte alls mycket snabba kolhydrater och äter inprincip inge godis. =S

Vad är kollidalt silver och hur fungerar Diflucan?

Cindy
1

Kollodialt silver är en vätska man kan köpa på hälsokosten. Det fungerar bakterie- och svampdödande i kroppen.

Diflucan är receptbelagd medicin (en kapsel man sväljer) som förstör svampen. Ska inte användas i onödan eftersom svampen kan bli resistent, precis som receptfria medel.

Vänliga hälsningar
Cindy

[silkesnosen]
0

Hmm tvätta dig inte för nogrannt…använd kanske bara olja o skölj ytligt…och när du har avklarat utrotandet för den här gången….ta en kur med lactal…en PH-balanserande gel du för in…..för att förebygga…gör jag med jämna mellanrum…funkar!

Mosaik02
0

det kan vara så att du tvättar dig för mycket och då blir det en ond cirkel

prova att tvätta med barnolja och kanske var 3 dag eller nåt

sen finns det oxå en sak som många glömmer om man lever i ett förhållande med en man och man har sex utan kondom så kan man smitta honom men män får sällan besvär dock så smittar han dig varje gång ni har sex och du upplever en ond cirkel och blir aldrig av med besvären för att bli av med besvären krävs det att ni båda behandlar er med salva och inte har sex under behandlingen

jag fick Diflucan tabletter för ett tag sen och min läkare beskrev det som att bättre o ta till rejält så blir man av med svampen än att smådutta med kräm och riskera att svampen blir resistent

Rustibus
0

Håller med övriga.Tvätta med olja ist för tvål och använd Lactal emellanåt för att bibehålla balansen i underlivet, funkar iaf bra för mig Glad

Lycka till!

LitenPyssling
0

Tack alla för svar!

Dock har det hänt något som jag aldrig tidigare upplevt - knölar och svullna blygläppar. =O

Märkte detta igår morse, blygläpparna var svullna till det dubbla, dock var vänster mycket värre!
Den är svullen till dubbel storlek, men längst ut på blygläppen (kanten) så är det nästan 3-4 gånger så tjock + att det är knölar längs kanten!
På höger finns det inga knölar och den är i normal storlek medans den vänstra är dubbelt så tjock som normalt och kanten är 3-4 gånger så stor + med knölar.
Drar man fingret längs kanten så känns det som om att det är skorpor även fast det inte är det, detta då blygläppen är torr annars känner man bara att den är tjock och man ser knölar.

Till saken så gör det ont just längs kanten!
Igår under 3-4 timmar kunde jag varken sitta/gå/stå/ligga - jag kunde inte göra någonting där blygläppen riskerade att klämmas - då gjorde det otroligt ont.
Jag fick gå som en cowboy hela dagen nästan.
Nu, lika som igår, så känns det som om att man går med en boll där nere, man känner exakt var och på vilken blygläpp som detta är på.

Vad kan det vara för något?

Känner igen sedan tidigare (för 3år sedan) då gjorde det jätte ont när jag satt så gick in på toa och kollade - en liiiiten knöl som ömmade något så fruktansvärt men det kändes dock ingenting när man tryckte och av någon anledning klippte jag bort den - det kändes absolut ingenting och efter att den klippts bort ifrån blygläppen så försvann allt vad smärta hette.
Fråga mig inte hur jag kom på tanken att klippa då jag än idag inte fattar hur idén kom upp.
Till denna sak hör att det är på samma blygläpp - samband?

[silkesnosen]
0

em gå till gyn..låter som ngn typ av irritation i körtlar el ngt…..vänta inte…låter ju fruktansvärt…inte allergisk mot ngt…….el så? Kan det vara reaktion mot för mkt användnig av svampdödande medel…gå till gyn!!!!!

LitenPyssling
0

#8 Ska dit på måndag.
Har ingen aning om det kan vara någon reaktion av något, använde pevaryl salvan 2a gången som svampen kom också och då utan några sådana här problem.
Men sak dit på måndag - ingen aning om var de finns här i stan så måste vänta tills på måndag.
Ska dit oavsett om de är kvar eller inte.

[Tassy]
0

bort med parfymerade tvättmedel ur underkläderna!

Sådär blir jag när jag får en allergisk reaktion i underlivet. Jag använder neutrals tvätt och sköljmedel numer.

LitenPyssling
0

#10 Men vi har alltid haft samma tvättmedel, då borde det väl kommit tidigare? =S
Har aldrig reagerat mot tvättmedel eller parfymerade saker överhuvudtaget, så varför ska det komma nu helt plötsligt =S

Salladshataren
0

#11 Alleriger eller överkänslighet brukar slå till helt plötsligt. Men det är en bra idé och sluta använda parfymerade tvättmedel som Tassy skrev Glad

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Tassy]
0

#11 För mig kom det i princip över en natt, pang bom bara. Tog en evighet att lista ut vart felet låg. Upptäckte det av en slump när jag en kväll inte hann torka all tvätt i tumlaren och hängde upp resten på tork i lägenheten. Vaknade på natten med världens andnöd och tog en atarax då jag trodde att jag hade panikångest. Dagen efter kommenterade min väldigt allergiska kusin detta och påpekade att atarax egentligen är en allergimedicin men en del får den mot ångest. Då började man tänka efter lite och joo, när jag sniffade i sköljmedelsflaskan så kom besvären direkt. Därav byttes tvätt och sköljmedel raskt bort och vips så var underlivsbesvären borta!

Sen har de återkommit vid minsta lilla slarv med tvättmedel.

Man kan alltså även bara få hudreaktioner av tvätt och sköljmedel, det finns inget som säger att du måste få en såpass stark reaktion som jag fick med andnöd.

LitenPyssling
0

#12 Okej =)

#13 Men fy, tur du lista ut vad det var då!
Ja, det är absolut värt att testa i alla fall, även om jag vill ha gottluktande kläder (A) ^^,.
Men gör absolut allt för att slippa det här besväret!

[Tassy]
0

Du kan kanske ha parfym på tröjan i stället? Tungan ute

LitenPyssling
0

#15 Haha, ja, de spela ju inte precis någon roll om man ha de i kläderna eller inte, de är väl ändå inte där nere de ska lukta? Flört