Någon med erfarenhet av Synarela spray?
Finns det någon här på I Fokus som har använt Synarela anti hormonspray eller känner ni någon som har medicinerats med denna?
I så fall vad tyckte ni om den och vilken/vilka ev. biverkningar har ni fått av den??
Jag har blivit ordinerad att ta den i 6 månader för att det blivit kvar en äggstocksrest efter en operation och denna är fortfarande aktiv. Risken finns även att endometriosen som fanns på den innan op kan återkomma.
Tacksam för svar
.
Här har du en veteran! Jag tog Synarela i 3 månader, och därefter Zoladexspruta i ca ett år. Det är ett nödvändigt ont för somliga, men biverkningarna är inte kul.
Det som händer rent fysiskt är ju att du hamnar i klimakteriet, och detta med en krashlandning och inte den mjuka övergång som vid det normala klimakteriet.
Jag fick värmevallningar, svårt att sova, humörsvängningar och torr hud. Efter ett halvår på kuren började jag även få tunnare hår och väldigt sköra slemhinnor. Jag fick byta från sprayen till sprutan eftersom jag fick näsblod.
Har du några frågor svarar jag gärna. Antar att det är endometrios du har?
Vänliga hälsningar
Cindy
Kan varmt rekommendera dig att be om östrogenplåster och storpack av en hudkräm som Canoderm. Och investera i bra glidmedel om du har sex.
Undvik alla hälsokostpreparat som ska hjälpa mot klimakteriebesvär! De är ofta med fytoöstrogen, vilket ska undvikas vid endometrios eftersom det påverkar endon som kroppens egna östrogen. Även all soja ska undvikas, det är fullpackat med fytoöstrogen.
Vänliga hälsningar
Cindy
Tack för ditt svar Cindy!=)
Att det blir fritt fall rakt ner i klimakteriet det har jag förstått. Det hade jag nog trott att jag redan skulle ha hamnat i eftersom de vid operationen tog bort allt och då menar jag verkligen ALLT! Dock blev denna äggstocksrest kvar och eftersom den ena äggstocken var angripen av endometrios är läkaren rädd för att den ska återkomma på det som nu finns kvar. Dessutom har jag mens var tredje vecka med samma fruktansvärda mensvärk som tidigare. Allt detta sammantaget gör att denna behandling blev aktuell för min del. Har inte diskuterat andra alternativ om det ens finns några sådana? På apoteket har de inte hemma Synarela just nu och förmodligen kommer den inte att finnas tillgänglig förräns runt den 25/11. Började läsa om biverkningarna och då kände jag att nej fy sjutton inte vill jag få finnar, tappa håret, få huvudvärk och gå upp i vikt.m.m. Att slemhinnorna blir torrare känns lite mindre jobbigt det kan man ju lösa med glidmedel men det andra……nja jag känner mig inte helt övertygad. Om det gick skulle jag hellre lägga mig på operationsbordet igen, har inte frågat min läkare om det skulle vara möjligt. Tidigare har han sagt att de vid operationen (som var mycket besvärlig) skar så mycket de kunde utan att skada andra vitala organ så……känner mig otroligt villrådig men måste nog ta ett snack med honom igen. Måste tillägga att jag har världens finaste gynläkare, otroligt engagerad och lätt att prata med. Men jag tar tacksamt emot alla era åsikter om detta preparat då jag är rädd för att det är mitt bästa alternativ just nu.
Mvh/Izza.
Ge det en chans! Du kan sluta med sprayen om biverkningarna blir för tuffa, men för endovärkens skull tycker jag absolut att du ska börja med den.
Har du endometriosvävnad kvar så kan den göra eget östrogen som håller den vid liv. Och eftersom du har lite äggstock kvar tror jag inte att endon kommer svälta ut av sig själv i första laget.
Visst finns det alternativ; gulkroppshormon (Depo-Provera p-stav, Proveratabletter, Mirenasprial o.dyl.), men det är oftast inte lika effektivt som GNrH-analog som Synarela, och de ger också biverkningar.
Passa på att ta chansen att kväva den sista glöden av endon nu när du är nyopererad. Risken är stor att du ångrar dig längre fram annars, och då har mer endo att kämpa med.
Vänliga hälsningar
Cindy
Ska ta ett snack med min gynläkare för att diskutera eventuella alternativ. Efter det får jag ta ställning.
Det som gör mig en aning osäker på hur detta skall funka för mig är att jag är väldigt känslig för de flesta mediciner. Brukar tyvärr drabbas av de biverkningar som finns uppräknade på bipacksedeln. Många gånger har detta ställt till det rejält med illamående, utslag, yrsel m.m. Så var det även nu efter operationen, blev kvar tre dagar extra på lasarettet pga. att jag inte tålde antibiotikan.
Det är ju trots allt viktigt att man kan leva sitt vanliga liv även under en behandling. Kanske får min gynläkare presentera ¨plan B¨ för mig så man får ta ställning till vad som blir bäst. Tack Cindy för dina inlägg!!
Mvh/Izza.
Jag är också väldigt känslig för biverkningar. Har lyckats få 1 på 100000-biverkning av ett preparat… Men för mig är det ingen tvekan när det gäller endometriosen, jag mår så extremt dåligt av mensblödningar och menscykeln i stort att jag inte kan välja bort hormonbehandlingarna.
Något du kan göra själv som inte har med medicin att göra är att tänka på vad du äter och dricker. Viss mat ökar inflammationerna i kroppen, och även östrogenhalterna, och den bör man undvika vid endo. Viktigast är soja, vete, socker, koffein och för somliga även mejeriprodukter. Viktigt är att äta omega-3 tillskott, och undvika omega-6-rika livsmedel (spannmål, vegetabiliska oljor/fetter mm).
Bygg upp en stark mag-bäcken-rygg muskulatur och fimpa om du röker. Alkohol ska drickas sällan.
Men som sagt, jag anser att inget är viktigare för en kvinna med endometrios än att sluta menstruera! För varje mens matar man endovävnaden. Hoppas du hittar en behandling som hjälper dig!
Vänliga hälsningar
Cindy