Öm knöl i bröstet
Hej! För ca 10 minuter sedan så låg jag bredvid mamma i hennes säng och tittade på Wife Swap på TV4+. Jag skulle resa mig upp och gå till datorn men först så skulle jag krama henne så jag böjde mig över henne med vänstra armen och kom emot övre delen av bysten och då skrek hon till och sa "AJ!! Vad gör du?! Jag har ont!"
Sen kände hon på det stället där hon hade ont och upptäckte en knöl.
Jag blev jätteorolig och tänkte direkt på tumörer eller bröstcancer eller något, vad ska jag säga åt henne att göra?
Mamma är iofs deprimerad inombords så hon har inga problem med om hon dör av cancer eller tumörer -.-'
Men nu vill jag inte höra massa snack om hennes depression jag vill veta vad jag ska säga åt henne att göra för att hon har som sagt en öm knöl i bröstet!! 

Googla på de, man kan ju göra sånna "tester" själv.
Annars be henne ringa till barnmorskan (tror ja de är) å boka tid, de behöver inte vara sån utan vi tjejer har ju en "knöl" inne i bröstet ju, kan hända hon har legat elr liknade på de så de ömar.
HJon kan gå utan BH så att bösten får vila lite, de kan hjälpa med.
Kan vara så att hon har blå märke "inne" i bröstet med som gör ont..
du får nog bättresvar av nån annan lycka te
Din mamma behöver bli undersökt av en läkare! Man kan naturligtvis ha ömma knölar i bröstet utan att det behöver vara cancer - ibland är det bara bröstkörteln som är svullen (ngt som kan kan vara relaterat till att hon är deprimerad och därav har ökade halter av stresshormonet kortisol i blodet) - men för att vara på den säkra sidan, bör hon ändå gå till en läkare.
Om hon är alltför deprimerad för att ringa till vårdcentralen för att boka in en läkartid, kanske du kan hjälpa henne med att lyfta luren, slå numret och ge henne telefonen?
Nu kanske jag är rätt krass och jag ber om ursäkt på förhand: om det nu (gud nåde) skulle vara en form av cancer så påverkar det inte bara henne. Visst, en deprimerad människa med dödslängtan reagerar kanske inte som "man ska" på det beskedet men det har ju konsekvenser för hennes barn då det finns ärftliga faktorer. I värsta fall kanske det är det kortet du får spela på.
Paulina
Jag ska prata med henne imorgon, just nu så sover hon.. tack för alla era svar 
Du ska inte behöva vara hennes mamma…kanske kan du få stöd någonstansifrån….hur som, så ska man ta det på allvar om det håller i sig en längre tid…, Man kan ju va svullen pga bh, mens el annat……så ingen panik! Lycka till!

Få henne att kolla upp det, bröstcancer kan komma väldigt snabbt och sprida sig ännu snabbare. Min moster var på mammografi i augusti för två år sedan. Då var hon helt ren. I november samma år hittade hon knölar som visade sig vara aggresiv bröstcancer. Det kan drabba vem som helst, bättre att veta vad det är!
Hej
Jag vet inte hur gammal Din mamma är och naturligtvis skall hon låta någon kolla hennes bröst.
JAg är 52 och kan imellan åt känna en ömhet. ungefär som när jag hade mens eller när jag ammade och mina barn hade varit ordentlugt hungriga.
Men det är absolut bättre att kolla en gång för mycket än för lite.
Ni kan ju gå gemensamt och kanske be att få lära er att känna över brösten. Då blir det ju som en gemensam grej.
Kram för din fina omtanke
Var rädda om varandra
#7 Min mamma är 56 år tror jag. Vi undersökte knölarna igår (alltså jag och mamma, hemma) och hon har två lika stora knölar i båda brösten men det är bara den vänstra som gör ont.
Knölarna ligger precis ovanför ett revben så det kan ju vara en svullnad i muskeln eller nåt?
Det känner jag igen. Jag var och kollade det en gång och då trodde de att det var en inflamation i ett muskelfäste till revbenen
Var rädda om varandra
#9 Vad var det då?
Det var inflamation som gick över efter ett tag
Var rädda om varandra
#11 Det har gått några dagar nu så jag ska se om hon fortfarande har ont 
…gick dit nyss och undersökte henne hon sa att det inte gör lika ont. Det gör mindre ont när hon sitter upp och trycker men nu säger hon att det knappt gör ont alls. Svårt att förklara men det verkar bli bättre…
Känns inte mer som en knöl längre heller. Men jag ska avvakta och se i några dagar till!