Polisanmälde en kontrollant idag...
var med om en så fruktansvärt otäck sak imorse på väg till jobbet. tar alltid spårvagnen och hade varit och köpt ett nytt månadskort igår. tyvärr verkade tjejen på pressbyrån ha missat att aktivera mitt kort, och jag var stressad och lite försenad imorse, så jag går på som vanligt och låter bli att stämpla, precis som alla andra med månadskort.
på vägen kommer det på en kontrollant som ber om färdbevis som han självklart får av mig. ser att han inte får någon signal på det och kommer på att jag fullkomligt glömt att aktivera kortet. jag nämner det för honom och ber om ursäkt och säger att han gärna får titta på mitt kvitto där det står att jag köpte det igår och att det bara har skett ett litet missförstånd, men kontrolanten lyssnar inte alls på det örat. istället blåser han upp sig som sjutton och går igång, höjer rösten och och blir riktigt aggressiv. berättar att det är min skyldighet att veta vad som gäller när jag går på vagnen, att jag inte har något att be om ursäkt för, för jag har gjort fel, att jag ska vara glad att han är på bra hummör och inte tänker ge mig några böter men att jag kommer få betala nästa gång det händer. han går igång gång på gång om att jag ska veta exakt vad som gäller när jag går på vagn och buss och beter sig allmänt aggressivt. hänger över mig och jag blir bara mindre och mindre och ber om ursäkt. hela vagnen sitter och stirrar på mig som om jag tjuvåkt och jag känner mig fruktansvärt utblottad. lilla jag, som inte tjuvåkt buss eller spårvagn någosin eftersom jag är livrädd för att åka fast för det.
när han väl lämnar mig är jag livrädd. vad ska man göra när en karl i 40 årsåldern hänger över en och hotar med böter och beter sig som om jag misshandlat en medpassagerare, inte bara missat att aktivera mitt kort. mannen i sätet bredvid mig sitter och skakar på huvudet och säger att det inte är så lätt att veta allt som gäller när de bytt till ett så värdelöst biljettsystem.
väl uppe på kontoret bara släpper allt och jag börjar gråta. känner mig så utpekad och orättvist behandlad. ringer västtrafik och kommer i kontakt med en helt underbar tjej som blir helt mållös och lovar att hon genast ska göra en internutredning på detta, för jag har inte gjort något fel, och han får inte beté sig på det viset. efteråt blir jag övertalad att polisanmäla händelsen av en kollega som är helt vansinnig. han menar på att det aldrig hade hänt om jag varit en snubbe på 90 kg och inte en liten tjej med gummistövlar och en kepler-bok i högsta hugg.
kontrollanten är nu anmäld för ofredande och det har känts bra hela dagen, fram tills nu när jag kommer hem och sätter mig i soffan. det är inte det att jag ångrar mig, men jag har en otäck magkänsla. vet inte varför, men det känns inte helt bra. en liten del av mig undrar om det verkligen var så farligt, trotts att jag vet att jag ju inte satt och grät på mitt rum på kontoret utan anledning. usch! inget kul alls! framför allt undrar jag varför han blev så arg, vad det var hos mig som gjorde att han gick loss så totalt? någon annan som varit med om något liknande? någon som kännt samma tvekan efter en anmälan?
Stackare! Vet inte riktigt om jag har något vettigt att komma med mer än att så beter man sig inte och det ska uppmärksammas. Kram!
Paulina
Förstår inte riktigt vad ni anmälde?
Fattar att det var otrevligt och så, men han gjorde ju egentligen inget olagligt.
Jag har varit utsatt när de vanliga 100-korten fanns. Jag hade glömt att stämpla och visade glatt upp mitt kort.
Han sa -Du har inte stämplat. -Jo sa jag men insåg att han hade rätt när jag såg kortet.
Just då hade jag inget ID. Jag väntade på det från banken så jag försökte legitimera mig med alla kort jag hade där mitt namn stod på. Bibliotekskort, bankkort, apotekskort osv. Han var ganska påstridig och jag kände också att ALLA i vagnen tittade. Mycket obehagligt.
Men han hade ju rätt. Jag hade inte stämplat. Visserligen kunde han uppträtt lite vänligare men…
/Maria

#2 det var hela situationen egentligen… han gick igång och hotade om böter och var fruktansvärt otrevlig. jag hade egentligen inte gjort något fel och han går på mig och gastar om mina skyldigheter, att han ska bötfälla mig att mina ursäkter inte spelar någon roll eftersom jag tjuvåker och inte betalar förmig. hela situationen var obehaglig… riktigt obehaglig och det spelade liksom ingen roll att jag försökte förklara att det måst eskett ett missförstånd. han hängde över mig och skällde och skällde och hotade om vad jag skulle få betala nästa gång jag gjorde såhär… bara känslan av att ha en stor karl so mhänger över sig när man sitter där i ett hörn… det är hemskt obehagligt…
när jag pratade med trafiken vad tjejen helt ställd och sa att det var fruktansvärt, man får inte beté sig på det viset och att haninte har den minsta rätt att beté sig så. polisen tog mig också på allvar… vad jag anmälde honom för, ja som sagt ofredande…
Ja alla definierar ju sådant på olika sätt.
Hoppas det ordnar sig iaf och att du kommer över händelsen.

jag känner bara att han väl kunde ha skrivit en böteslapp och lämnat det där. det kan jag ta. jag tjatade inte emot, det enda jag gjorde var att be om ursäkt. men att stå och gasta om mina skyldigheter och bötrena jag kommer få. om att han inte bryr sig om kvitton och att det inte spelade någon roll när eller att jag betalat något… ne… den typen av överförmynderi för bagateller…

Men gud vad konstigt… Kontrollanter ska inte ens le eller skratta när de är bland passagerare, eftersom det kan uppfattas som hånfullt och då ringer folk och klagar. Och vad jag har hört så är de jättenoga med sånt, så att bete sig aggressivt är ju verkligen helsjukt 
Att han blev arg tror jag inte har med dig att göra… Vem blir så arg på en främande människa liksom? Han var nog på dåligt humör och ville ta ut det på någon.
Manlig PMS
Men helt allvarligt. Klart han ska anmälas om du känt dig hotad och kränkt. Nog för att kontrollanter ska vara strikta med tjuvåkare. Men är man inte tjuvåkare utan bara råkat ut för en slarvig kioskmedarbetare så ska han bara titta på kvittot, påminna om att aktivera kortet och lämna det där. Du hade ju betalat!
Kontrollanter som inte bemöter kunderna vänligt borde söka efter annat jobb!
Tågrevisorerna här i Köpenhamn är oftast riktigt trevliga när de kollar biljetter och kort. Däremot kan busskontrollanterna gå hårt på folk har jag hört.
Själv har jag aldrig åkt på böter eller tjuvåkt medvetet i stadsnätet. Däremot har jag kommit på mig själv med att glömma månadskortet hemma när jag kommit på tåget, men då har jag hoppat av på nästa station 2 minuter härifrån och köpt en enkelbiljett.
Jennie

som sagt, hade han bara gett mig böter och lämnat det där hade jag inte haft några problem med det. jag har även full respekt för att de är hårda med kontroller eftersom det är så många som tjuvåker. tycker det är kanon. både mina kollegor och min sambo tror ungefär samma sak. hade jag inte varit en tjej på 23 hade han aldrig gått igång så. det är lätt att utöva överförmynderi och makt på en person som jag, som är väldigt försynt, blyg och ganska liten i mig själv. min sambo brukar skratta åt mig på stan eftersom jag alltid ser så vilsen och liten ut.
jag har varit med om liknande situationer innan, och det har alltid varit en påminnelse eller en kommentar. biljettsystemet i Göteborg är ju för tillfället så krångligt att chaufförerna själva inte vet hur man gör när man stämplar. men jag har aldrig varit med om något liknande… känner mig fortfarande lite skakig…
Låter som jag hade tur att komma ifrån Göteborgsområdet innan de bytte system
Har inte bott uppe i de trakterna sedan de gamla hederliga magnetkorten fortfarande användes för regionen runt
Och 100 korten fanns de med!
Nu måste jag bara hålla koll på vad som förmodligen är Nordens mest komplicerade zon nät istället
Jag bor i zon 4. Mitt arbete ligger i zon 43. Gissa antalet zoner
De färgglada är StorKöpenhamn, de grå är övriga själland
Karta nedan hehe
Jennie
Jag tycker att du gjorde helt rätt som polisanmälde kontrollanten ifråga och hade önskat att fler hade modet att göra detsamma när de råkar ut för detsamma. Kontrollanter som överskrider sina befogenheter skall ha en knäpp på näsan.
Tyvärr tror jag det kommer att bli nedlagd. Men oavsätt så kommer det fram till personen i fråga och han får sig en näsbränna. Kanske han uppträder trevligare mot nästa person.
Bra gjort!
Sara

#12, jag tror inte heller att det kommer bli något av den här frågan. jag har avböjt att gå vidare med det, så egentligen kommer väl bara västtrafik få ett papper från polisen om att en av deras kontrollanter är misstänkt för ofredande. jag är inte intresserad av någon form av hämd, utan jag känner bara att man måste sätta ner foten. tyvärr tror jag ibland att de nhär typen av jobb lockar personer med ett maktbehov, även om alla kontrollanter jag har träffat fram till denna har varit kanontrevliga.
jag är bara glad om jag gjort något, men vet vem det är nästa gång liksom. imorse kände jag faktiskt av magkatarren när jag satte mig på vagnen och fick tryck över bröstet… är enormt sugen på att börja ta bilen till jobbet istället.
Tycker du reagerat helt vettigt! Säga ifrån om man blir orimligt behandlat är rätt. Om det inte blir mer är kanske inte så viktigt, men rätt att markera att det var fel beteende från hans sida. Bara att han kanske får reda på att du anmält är bra.
Själv skulle jag troligen har skällt ut honom som f… och haft dåligt samvete sedan. eller ringt hans chef och skällt som tusan…Har tyvärr lätt för att bli för arg.
hela det systemet är sjukt. De beter sig förskräckligt. Kan inte fatta att det är ok. Tänker till exempel på rassiorna de gör när det går på 50 st kontrollanter och de låser alla dörrarna och gapar och skriker. Det är riktigt hemskt. Precis som i många diktaturer, men då brukar det inte röra sig om biljetter utan om politik. Det är dessutom olaga frihetsberövande. Tänk på alla invandrare som varit med om fruktansvärda händelser i sina hemländer och blir utsatta för detta, det måste vara oerhört traumatiserande. Det är kränkande för alla tycker jag. Har inte hört talas om något annat land som har det så här. I andra länder om man åker fast får man betala dubbla biljetten, varför är det så dyrt här? och varför har de då inte som i andra länder en kontrollant/biljettförsäljare i dörren där man går på? visserligen kan man då bara gå på längst fram men det funkar ju i andra länder så varför skulle det inte fungera här? det sägs att västtrafik förlorar massor varje år på tjuvåkare men vad kostar det inte att ha alla dessa kontrollanter? I så fall tycker jag det är bättre att anställa en biljettförsäljare som sitter vid dörren. Och vad kostar det inte när folk slutar åka kollektivt för man blir så illa behandlad?
Har länge funderat att gå med i planka.se bara för att visa mitt missnöje…
Här i Danmark kan man köpa kontantbiljett på bussarna, detsamma gäller på bussarna i Skåne.
Blir man tagen utan biljett eller med fel antal zoner/fel zoner här i Köpenhamn så kostar det MINST 600 kronor i kontrollavgift, på pendeltågen 750. Helt sjukt! Mitt månadskort går på 845 och det i sig är hutlöst, men i alla fall bättre än riskera kontrollböterna!
Jennie

#15 Fast att ha en försäljare vid dörren känns mest opraktiskt. Det kommer ju att ta jättelång tid att komma på bussen/vagnen ifall alla måste betala i dörrn (som det är på vissa bussar). Och om du menar att han bara ska finnas till hands ifall folk vill köpa så tror jag nog inte att det gör så stor skillnad…
För övrigt har vässtrafik fått idén om razziorna från Norge.
#16 I helsingborg kan man bara betala kontant på bussen fram till årsskiftet.
#18 Är nog något sånt i Malmö också. Det är ju allt för mycket rån på bussarna!
Jennie
Jag blev utskälld av en tågvärd på Upptåget, en ung tjej, på väg hem från skolan en gång. Jag klev på tåget så snart det kom in på perrongen eftersom tåget vänder i Gävle, där jag gick i skolan. Stämplar på en gång. När jag sedan ska visa min biljett står där fel tid. Det var något med 10-tiden och då var jag ju på lektion! Det är tågvärdens jobb att hålla koll på automaterna och jag såg henne kolla efter att jag gått på och stämplat - hon var alltså försenad med sin uppgift. Hon ifrågasätter min tid och jag säger som det är, att jag stämplade min biljett då, men att den visade fel tid. Det värsta är att jag inte var ensam i vagnen då heller utan jag växlade t.o.m några ord med en tant som självklart inte säger ett ljud just då… Men en annan tjej har samma problem. Dock lyckats tågvärden ta mitt kort och hon stämplar det igen i automaten varpå jag blir flyförbannad och säger att hon inte har rätt att stjäla en resa på mitt kort och i såfall får hon väl göra det för det andra tjejen också, men det gör hon inte - bara för mig. Jag frågar då värden ( högt - det är knäpptyst i vagnen) vad hon heter och får till svar att det ska jag strunta i. Jag svarar då att det gör detsamma för när jag hör av mig till UL så ser de att det är hon som jobbat på det aktuella tåget. Det roliga är att det var kontroll på tåget i Tierp och jag förklarade för kontrollanterna hur det låg till och de tyckte inte att det var nåt konstigt! Framme i Uppsala är jag fortfarande arg, men på kontoret, när jag förberett en redogörelse, får jag bara ett nytt kort med så många resor kvar som jag hade haft om inte värden snott mitt kort. Det hade tydligen hänt förut. Idag skulle jag ha blivit ännu mer arg och förmodligen ringt UL redan på tåget och krävt ett nytt kort och en fet ursäkt.