P-stav och mens?
Jag skulle vilja höra lite från folk som har/har haft p-stav hur eran menstrationscykel såg ut i början. Hur lång tid tog det för er att få er första mens sen insättningen, hur regelbunden var den, hur länge höll den i sig och slutade den till slut helt?
Satte nämligen in Implanon nu den 5e juli och om man ska fortsätta räkna så borde min mens just ha kommit men inte mer än två droppar har kommit vilket inte brukar vara fallet. Så jag undrar mest om detta är en vanlig symptom och om någon annan varit med om liknande? Uppskattar alla möjliga erfarenheter av p-stav som kan berättas!
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Jag hade konstanta blödningar fr o m insättningen till dess att jag tog ut den cirka fyra månader senare. Blev tvungen att plocka ut den p g a att de konstanta blödningarna gjorde att jag fick dagliga svimattacker - detta trots att jag åt ett tillskott av järn.
Implanon var således ingenting för mig, men det är ju väldigt individuellt hur man reagerar så jag tycker gott och väl att du kan känna in din kropp och vara uppmärksam på eventuella förändringar. Upptäcker du att du drabbas av biverkningar du inte kan stå ut med, brukar man ge rådet att låta det gå ungefär 3-4 månader innan man beslutar sig för att helt ge upp hoppet och byta ut preventivmedlet (beroende på vad det är för biverkning, såklart!). Detta för att se om kroppen vänjer sig vid de nya hormonerna och stabiliseras efter ett tag.
Nu känner jag visserligen till tjejer som har gått omkring med besvärliga biverkningar under närmare ett års tid - och ibland mkt längre tid än så - utan att göra nånting åt det. - Inte bra. Det vill jag avråda ifrån; ge kroppen ett par månader för att stabilisera sig och funkar det inte efter denna tid - byt! Var lite tålmodig i början, men vänta inte för länge.
För att svara på din fråga mer konkret, är det ytterst individuellt hur vi reagerar på ett p-medel. Vad gäller just Implanon, har jag hört både om tjejer vars mens upphört helt, de som haft mens några enstaka ggr om året eller om de som haft konstanta blödningar (som i mitt fall). Allt förekommer.
Jag har haft implanon i snart fyra år och har under den tiden haft 2-3 pytteblödningar, eller som färgade flytningar. Har inte du blivt upplyst om att det kan bli ingenting likaväl sm hela tiden? Det blev jag iaf…
/Christine

Jag satte in implanon i november och första månaden hade jag ingen mens, i jan-feb nån gång fick jag lite blödning för första gången och sedan har jag haft ganska oregelbunden och "försiktig mens". Nu tror jag att det börjar stabiliseras till en kort mens varje månad med bara liten blödning.
Tråkigt att få tillbaka mensen efter två år utan när jag ätit cerazette, men skönt att inte ha normal mens.
#1 Tråkigt att det inte funkade för dig. Kom din mens bara dagen efter du satt in den och slutade sen aldrig, hur stort var flödet ungefär?
#2 När fick du den första blödningen efter du satt in staven och hur länge varade den och hur mycket var det då ungefär?
#3 Okej, så att den faktiskt uteblir är inte så omöjligt?
Anledningen till att jag frågar så ingående är väl för att min kropp aldrig "gjort" såhär förut, den har alltid varit duktig med just den perioden då det första dagen bara varit jättelite men sen 2-4 mer för att sedan ebba ut till 6-8 dagar, regelbundet. Nu har det bara varit någon droppe dag 1 och 2 vilket aldrig inträffat så jag är väl mest lite konfunderad över förändringen som nu skett men jag kanske ska vara glad att det kommit något alls så exakt som det faktiskt är och bara ska låta det ha sin gång och inte oroa mig?
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

#4 Det är nog ganska vanligt att mensen uteblir. Det är ju gulakroppshormon som är aktivt i p-staven om jag minns rätt och det kan ge reaktionen att mensen uteblir. Håll tummarna för att du är en sån lyckost som får den reaktionen :)
#4 Jag tror att den satte igång bara några dagar efter insättningen, men jag minns inte exakt. Det var ingen riklig blödning - skulle nog kalla flödet i underkanten av "normalt" - men eftersom det var konstant under så lång tid var det likväl påfrestande för kroppen.
Jag tycker inte att du behöver oroa dig alls (ännu), med tanke på det du berättar. Det är fullt normalt att mensen beter sig lite annorlunda i början, innan kroppen hunnit vänja sig vid de nya hormonerna. Det får man nästan alltid räkna med.
#4 - Fick första blödningen ca ett halvår efter isättning, den varade i tre dagar och var så lite så det räckte med trosskydd. Sen tog det några månader och samma sak upprepades och sedan typ ett år till.
/Christine