Vad är kvinnlighet?
Pågående bildtävling fick mig verkligen att fundera, när känner jag mig egentligen som mest kvinnlig och vad är det med det som är så kvinnligt?
Sitter min kvinnlighet i mina kläder, i mitt smink, i mina smycken, i min kropp, kroppsdelar? Eller vart sitter den här kvinnligheten?
Är det en inre känsla av att jag är en kvinna…
Jag vet inte, jag kan inte svara, när jag känner mig som mest kvinnlig är i väldigt olika situationer, men oftast så är det konstruerade situationer med smink, fixat hår, fina kläder, fixade naglar.
Så är min definition av kvinnlighet något som samhället skapat åt mig?
Vart sitter ursprunget och hur kommer man tillbaka dit?
Bra fråga. Bildtävlingen väckte exakt samma tankegångar hos mig.
Jag kan faktiskt inte svara på vad "kvinnlighet" är för ngt och jag vet inte ens om jag vill dela upp det på det sättet eftersom jag anser att vi främst är individer och inte kön. Visst har jag koll på vad samhället anser vara kvinnligt resp manligt, men personligen tycker jag att det är irrelevant att göra dessa indelningar. (Därmed inte sagt att jag förespråkar könslöshet i form av likriktning i klädsel etc; jag klär mig själv gärna i både högklackat, urringat och kjol. Jag ogillar bara att själv sätta etiketten kvinnlig/manlig på andra människor och talar hellre om att en person "har en typiskt kvinnlig klädsel" än att den är kvinnlig.)
Det mest kvinnliga jag kan komma på är dock… äggstockar, livmoder, östrogen, det kvinnliga könsorganet… Ja, det var nog det. Och, ja, PMS möjligtvis.
Jag skulle kunna skriva utförligare och väldigt mkt längre, men just nu behöver jag sova så det får bli en annan gång. *gäspar lite och drar mig mot sängen*
Jag känner mig kvinnlig när jag är sugen på skaffa barn :o När jag vill känna någon innanför magen som växer .. fast det låter creepy också.
Är inne på fictions tänkebanor.. och att det är ett mkt stort ämne. Men om jag väljer det enkla svaret och inte går till bott, så har jag kännt mig mest kvinnlig som gravid och som ammande bäbismamma och ihop medmin man… och vist kan jag även känna mig mer kvinnlig i vissa kläder än i andra.
Hmm har just haft den här diskussionen med ngn…och för mig handlar kvinnlighet om att landa i sin person, att veta vad jag vill i mitt liv, att bli bekväm med min "femininitet"……att uppskatta sig själv…att känna att jag börjar bli mogen för familj, barn…sensualitet….! :)
För mig handlar nog kvinnlighet mkt om yttre saker typ smycken, smink, kläder.
Men naturligtvis också om hur man är, omtänksam, empatisk, omvårdande.
Sara
Kvinnlighet för mig är långt ifrån flärd och yttre utsmyckning.
Det kan finns en slags kvinnlighet i den mest maskulina man också. Svårt att förklara.
/Maria

Kvinnlighet för mig sitter i utstrålningen, och kommer inifrån. Det är svårt att förklara, men en del bara har det. Jag menar, det finns kvinnor som jag instinktivt känner inte har kvinnlighet. Och nån enstaka man som har det…