Värmevallningar i sommarvärmen
Vad gör du för att stå ut med värmevallningarna nu när sommarhettan vridits på?
Vänliga hälsningar
Cindy
Förutom att köpa en dyr fläkt som står på max när jag är hemma, så har jag inte hittat några bra sätt att tackla vallningarna. Duschar kallt ofta, och har heltäckande kläder på mig (svetten rinner annars!).
Nån som har bra knep?
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag vill dra mig till minnes att jag har läst någonstans att det skall hjälpa att äta kall mat, men jag kan tyvärr inte svara på om det bara är en myt eller om det faktiskt hjälper. Kanske kan vara värt att testa iaf?
Kylskåpskall gurka kanske kan vara ngt, med tanke på att det innehåller främst vatten?
Nu kom jag på ytterligare en sak: Ett kallt fotbad!
Jag har inga bra knep. Försökerr dricka en massa kallt vatten med is i, och röra mig så lite som möjligt ;)
Om man spolar kallt vatten på insidan av handleden så kyls kroppen ner, har använt detta sätt många gånger och då behöver man inte duscha stup i kvarten.
Då jag lyckades med bedriften att ha feber igår (37.8) så satte jag igång luftkonditioneringen
Desvärre har man ju inte den förmånen hemma i Norden
Gå in på Willy's mejeriavdelning kanske skulle kunna fungera, men det skulle nog se konstigt ut om man stod där inne utan att handla
Ett trick jag använder mig av på natten är att sova med bara påslakan utan täcke i, och spraya lite vatten på den sidan av påslakanet som jag har mot huden plus att ha en fläkt igång. Inte för att jag har värmevallningar men jag hatar att sova i ett för varmt rum
På dagtid kan det gå åt massor av glass varma dagar!
Jennie
att kyla ner fötterna med kallvatten, och nacken är två beprövade knep här hemma 
#6 Oj, är det feber för dig? Det har jag i normala fall på kvällarna.
Jag är en fryslort så jag störs sällan av värmen inomhus annat än om det är varmt i sovrummet när man ska sova. Fast sambon och hunden tycker det är mindre skönt så vi försöker se till att ha rullgardinerna nere för de fönster som solen ligger på och att vädra. Och i sovrummet har vi alltid fönstret öppet och dörren dit in stängd, så där är det alltid mycket svalare än i resten av hemmet. Så har vi en golvfläkt vi kan flytta runt, men den står oftast i sovrummet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Spola händer och handlederna i kallt vatten, det är bästa knepet för att kylas ner snabbt (om man inte duschar då). I sportvärlden används ibland denna metod vid kraftig ansträngning :)
Hakuna matata!
Vetevärmare kan man förresten lägga i frysen en halvtimme-timme och sedan gosa med när man är varm.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#8 Glömde att lägga till den halva graden (den typen av termometer) så jag hade egentligen över 38
38.2 för att vara mer precis. Normalt för mig är MAX 37.3 så till och med 37.5 är feber för min del.
Jennie