Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 16498 ggr
miaa-80
0

Erfarenheter P-STAV?

Hej! Har sedan ett halvår tillbaka p-stav och har märkt av biverkningar så som vallningar i kroppen, humörsvängningar innan mens, spända och ömmande bröst samt torra slemhinnor. Överväger om det verkligen är idé att ha kvar den men har man väl satt in den vill man ju att de ska funka, helst..

Några andra som testat eller har P-stav? Erfarenheter?

[Fiction]
0

Jag testade p-stav under en period och det fungerade inte alls för mig, så jag plockade ut den. Det är väldigt individuellt hur man reagerar på hormoner och det som fungerar jättebra för den ena fungerar inte alls för den andra.

De biverkningar jag fick var: Konstant PMS (humörsvängningar som inte var av denna värld) samt konstanta blödningar (som trots att jag äter extra järntillskott gjorde att jag svimmade lite då och nu). Jag minns inte om jag hade fler biverkningar än så, men detta räckte för att jag skulle bestämma mig för att plocka bort staven.

Om du anser att dina biverkningar påverkar din livskvalitet, tycker jag att du skall byta p-medel omgående. Efter ett halvårs tid, borde nämligen dina biverkningar ha gett med sig.

sandra1977
0

jag har en kompis som provade p-stav..oo fyy f##n..det gick inte att umgås med henne..konstant ilsken!!

Strumpa
0

Jag hade min i ett år (var utomlands så jag tog inte ur den därför); konstanta blödningar, stora utslag (inte vanlig bieffekt dock), jättetorra slemhinnor, urinvägsinfektioner…listan är lång. Passade inte mig iaf! En bekant har inte haft mens eller besvär alls dock.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

miaa-80
0

Ja det där känner jag igen, just med torra slemhinnor. Har fått köpa på mig allt möjligt som ögondroppar, intimoljor & gud vet allt. Däremot är det ju svårare att köpa nåt mot sitt ilskna humör Flört 

Jag har bestämt mig för att plocka ut den, ska ringa nu på morgonen Glad

Quiila
0

Jag hade p-stav när jag var runt 17 och jag hade små miniblödningar nästan konstant i 7 månader tills jag gav upp och tog ut den…

~Quila Roze~

Jenahbella
0

tråkigt att de vart så dåligt för alla!

för mig har den vart jättebra ! :) om man bortser från en lång blödning i början, men ja tyckte inte den va jobbig!

nagini
0

jag har haft min i snart 3 år, och snart är det dags att byta

jag blödde i ca ett halvår i början, men jag stod ut och när det slutade så hade jag nästan aldrig mens.
min mens just nu är otroligt konstig. jag har ingen mens i ca ett halvår. sen har jag mens i ca 1-2 månader (japp, ganska länge, men jag står ut)
Sen är det paus i ett halvår igen osv..

biverkningar har jag oxå fått, ibörjan hade jag otroliga humörsförändringar, kunde gråta över småsaker, bli arg och irriterad utan anledning, det var oftast mina pojkvänner och vänner som fick ta emot min ilska, vilket gjorde att jag förlorat många kompisar. men det är bra nu :)

har även gått upp i vikt otroligt mycket, jag är inte säker på om det är pstaven men jag tror det.

Även om det är mycket biverkningar och mycket mensproblem så älskar jag den iaf ^^

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Elshira
0

Jag har haft min P-stav i 3 månader nu och hade innan det P-piller sedan 3 år tillbaka.

Jag har *peppar peppar* bara upplevt det possitivt, förvisso oregelbunden mens men ytterst liten istället (hade dock inte överdrivetmycket innan, men nu är det mest som i näst sista/sista dagen av min fd. mens). Har inte heller fått några övriga problem varken med P-pillerna innan eller med P-staven. Jag antar att jag är ganska så tursam!

Hakuna matata!

LinaN
0

Jag ska in på min 3e stav nu den 24e.

Så jag har haft stav i 6 år hitendags. Små brunaktiga flytningar kring mensen på sin höjd annars helt mensfri, liten viktuppgång (kan inte skylla allt på p-staven då jag mått dåligt i perioder och haft dåliga kostvanor) humöret mitt blev jämnare med P-stav än utan. Inga problem med slemhinnorna. Så jag är jättenöjd.

Har haft implanon och ska fortsätta med den.

Däremot min syster hade implanon också, hon blödde konstant i ett halvår och sen tröttnade hon och tog ut den.

Så jag kan bara säga som så att jag tycker synd om dem som det inte funkar för för mitt liv är helt suveränt enkelt utan alla äckliga bindor och tamponger o annat (inte för att jag använder det ändå, har menskopp istället)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

huldisen
0

Hade p-stav i 6 månader, sen tog jag ut den. Hade blödningar som kunde vara i 12 dagar, blöde vid sex,hade mycket humörsvägningar..plockade ut den då :). Var verkligen inte kul för andra när jag vart arg och ledsen för små grejer.

Gudris
0

Har en Implanon sen i november. Innan åt jag cerazette och med p-staven har jag mycket jämnare humör än med pillrena. Och så slipper jag paranoian som kom av att tro att jag missat piller…

På minussidan är att jag nu fått tillbaka lite mens (den var borta när jag åt cerazette), men den är galet oregelbunden. Det har gått två veckor mellan blödningarna och tre månader… Blödningarna är dock ganska små och över på några dagar. Brösten svullnar och ömmar ett tag innan mens.

På det stora hela så tycker jag mycket bra om min p-stav, den är inget man kan råka glömma och få panik över.

Mandusius
1

Jag har inga problem med min, förutom att jag är lite känslig kring p-staven.

Det enda negativa var bieffekterna i början fick gråtattacker hela tiden och kände inte alls igen mig själv:S

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

candycandye
0

Blandade upplevelser! jag satte in p stav när jag var 15 och tyckte då att den var superbra, Nu är jag 22 och tycker fortfarande att den är grymt bra!

Har ganska regelbunden mens, dock uteblir den vissa månader och det är inte helt fel:) Längst blödning jag har haft var på två veckor och det var så lite som kom att det spelade ingen roll.

När jag satte in den hade jag ingen mens på ett helt år.

Väldigt individuellt,  men jag kommer fortsätta tills det börjar bli dags att tänka på barn.. Hoppas du hittar något som passar dig, hade en vän som hade liknande bivärkningar som du beskriver men de försvann så det kanske är en ide med p stav för dig ändå?:)