Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 5147 ggr
[Vargnatt-]
0

Fråga angående p-piller

Mina p-piller tog ut idag och jag hade helt glömt att hämta ut nya tidigare och idag hann jag inte. Nu är apoteket stängt över helgen så jag kommer missa de två första dagar på kartan. Det jag undrar är om jag kan fortsätta på dag nummer 3 på måndag när jag hämtar ut eller om jag måste vänta till nästa mens innan jag börjar igen?

Elenril
0

Det finns en bipackssedel där det står hur du ska göra om du missat ett eller flera piller.

Men jag tror inte att du måste vänta tills nästa mens innan du börjar ta pillrerna igen. Däremot ska du inte börja på dag tre utan från början på dag ett och det kommer ta en vecka innan du har fullt skydd igen så under den tiden måste du använda kondom.

Det finns även risk för att du kommer få mellanblödningar.

CharlieL
0

Varför skulle du inte börja på en gång? Kanske bara jag som är trög denna tid på dygnet Oskyldig men kroppen förstår väl inte vilken dag du börjar? Det som kan hända är väl att du får en blödning nu när du har uppehåll, men det kan ju hända oavsett när du börjar.

[Vargnatt-]
0

#2 Eller så är det min hjärna som krånglar till allt och kommer på underliga saker Skrattande

Men då vet jag, behöver jag inte oroa mig så mycket över att det blir två missade dagar i alla fall Glad

Tisdag
0

Börja på kartan som vanligt (tablett #1) när du får den. Ta tabletterna som vanligt men skydda dig extra (läs kondom) i 2 veckor.

[Vargnatt-]
0

#4 Tack :)

Karmatarerskanise
0

Oj är det upp till 2 vecor?

Vanligast är ju en vecka. Det tar ju bara en vecka när man börjar med dem från början också.

Tisdag
0

#7 Det beror på…

Börjar man med p-piller på första mensdagen så är man skyddad från den dagen och behöver därför inget extra skydd. Missar man en en tablett och man har passerat glömskemarginalen, tar man tabletten direkt och skyddar sig extra i en vecka. Har det gått flera dagar eller om man börjar med p-piller mitt i menscykeln bör man skydda sig extra i två veckor för att vara på den säkra sidan, ev. kan ägglossningen ha startat.

Elshira
0

Har man bara glömt en tablett så brukar man antingen kunna ta den så snart som möjligt utan risk eller ha skyddat sex i 7 dagar.

Men när du missat två tabletter borde det borde vara som när man börjar en karta helt på nytt. Dvs du börjar på första tabletten, och därefter brukar det vara 7 dagar som gäller innan man uppnått sitt skydd.

Det kan dock skilja på olika piller, kolla på bipackseeln eller ring ungdomsmottagningen~ =)

Hakuna matata!

[silkesnosen]
0

Hmmm om du har sockerpiller i början av kartan, så är det ju bara att hoppa fram…..olika typer!