Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 5401 ggr
[Fiction]
0

Minipiller - nytt försök

Jag har beslutat mig för att göra ett nytt försök med Exlutena (som jag har ätit tidigare) och hoppas på att jag helt enkelt kommer ihåg att ta dem denna gång. Skall outsourca uppgiften som påminnare till min pojkvän, så nu blir han tvungen att höra av sig kl 19 till mig varje dag. Flört

Ett litet problem dock: På bipacksedeln, står det att man skall börja med pillren på den första mensdagen. Men vad räknas som första mensdag? Jag kan ha bruna flytningar/"spottingblödningar" upp till tre dagar innan mensen sätter igång på riktigt. Bör jag då räkna flytningarna som första mensdagen, eller skall jag vänta till dess att den sätter igång ordentligt? Vet någon?

Elshira
0

Jag vet inte när det räknas som mens. Men jag tänkte på en annan sak, går det inte att börja när som helst med minipiller? Med P-piller kan man ju antingen börja mensens första dag och vara skyddad från och med första dagen, eller så börjar man när som helst annars, men väntar 7 (?) dagar med att ha sex. Men det kanske är annat med minipiller förståss :)

Hakuna matata!

[Fiction]
0

#1 Tydligen inte, för det står att man skall börja med dessa piller på mensen första dag. Även apotekaren var noga med att poängtera detta, då jag hämtade ut minipillren.

Elshira
0

Här hittade jag en länk…

…som säger att:

Om man börjar ta minipiller samma dag som mensen börjar, har man skydd från och med första dagen. Är mensen oregelbunden, eller om man är osäker på om blödningen verkligen är en menstruation, kan man räkna med att ha ett fullgott skydd från och med att man börjar på den andra kartan.

Jag tror att det är samma för de flesta minipillerna, men annars är det ju bara att ringa ungdomsmottagningen och fråga om detta. Jag är nästan helt säker om att man inte måste börja på första dagen om man inte vill/kan.

Hakuna matata!

duholm
0

Jag rekomenderar varmt att börja dagen EFTER mensen oavsett vad barnmorska säger. Använd kondom en vecka efter bara. Jag började med mina första dagen och stänkblödde sedan konstant i 3 månader då jag gav upp och slängde skiten… Andra gången började jag efter och det fungerade hur bra som helst!

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

[Fiction]
0

#4 Tackar för tipset! Jag skall överväga det noga.