Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: off-topic
Läst 12154 ggr
lindsibumsy
0

O.T Fina namn

Vad tycker ni om för namn?
Kille - tjej?

Själv tycker jag att namnen från Sagan om Isfolket är väldigt fina.
Gillar namnet Sol Angeliqa, Irmelin och Dominic.

-linda.

RuiXue
0

Jag tycker Elina är riktigt fintGlad Annars är jag väldigt inne på Kinesiska namnOskyldig Mina framtida barn kommer ha både Kinesiskt och västerländskt namnSkrattande

Pojknamn har jag aldrig riktigt tänkt på faktisktSkäms

Jennie

lindsibumsy
0

Elina är ett jättefint namn! Det tycker jag verkligen =)

RuiXue
0

Det är ju ett lite annorlunda namn. Det vanligaste är ju att någon heter Elin eller Lina.

Jennie

[Vargnatt-]
0

Jag är också lite svag för namn ur Sagan om Isfolket, favoriterna är nog Vinga och Dominic

elyse
0

Jag har jobbat inom skola och förskola i sju år nu och känner att jag så långt jag kan vill undvika att mitt barn ska behöva kallas för både förnamn och efternamn eller ha ett smeknamn för att det finns 1-2 till barn i samma grupp/klass som heter samma sak. Inget Topp-10-namn, med andra ord!

Jag tycker om feminina och europeiska namn för flickor; Dahlia, Novella, Justina, Edina. Till pojkar gillar jag mer gamla svenska namn som Edgar, Enok, Einar, men också bibliska namn som Isah och Yonah.

RuiXue
0

#5 Dahlia är väldigt fintGlad Råkar vara min favoritblomma också.

Jennie

elyse
0

#6 Ja, det är fint. Vanligt i arabvärlden också.

Cindy
0

Haha, jag som just håller på att leta namn till min jourkatts tre bebisar! Funderar på olika sci-fi namn, nördig som jag är Flört

Vänliga hälsningar
Cindy

Birke
0

Jag gillar mitt namn (Hanne) och gillar Kim också (syster, vart hon än är).

Gillar många namn. Jag tkr olika namn passar tillolikapersoner/utseenden:)

elyse
0

Måste tillägga att det är betydelsefullt vad man har för efternamn också. Jag kommer förmodligen att heta Stein i efternamn som gift (snart) och då går det ju att välja bland de flesta europeiska namn. Att heta t.ex. Destiny Andersson tycker jag ser rätt taffligt ut.

Birke
0

#10 På tal om giftemål, så vill jag aldrig byta ut mitt efternamn om det nu blir så att jag gifter mig :P Det är jag lixom, och det känns som om jag skulle kännas annorlunda utan mitt namn :P

RuiXue
0

Jag förblev en helt vanlig Svensson när jag gifte mig förra året. Både jag och min man behöll våra namn. Vad våra framtida barn kommer heta är svårt att veta, men det blir nog något relativt unikt för den här delen av Europa i alla fallGlad

Blomnamn är fina på tjejer tycker jag.

Rosalie skulle kunna vara något kanskeSkrattande

Jennie

Saga85
0

Nu måste jag ju säga att jag tycker om Saga, annars hade jag ju aldrig bytt till det Flört

Två favoritkillnamn är från öst - Dmitri och Petri. När det gäller tjejnamn tycker jag om nordiska, korta namn - Tova, Alva, Liv, osv. Fick nyss veta att min morfar hette Alexis i andranamn, och det har fastnat också. Tycker om namn med "i" tror jag bestämt.

Och jag skulle aldrig kunna tänka mig att byta efternamn. Trivs med mitt namn, det är rätt så ovanligt.

elyse
0

#11 Jag har redan bytt en gång - från Nilsson till Dahlberg. Det är nog enklare att ta beslutet att inte byta om man faktiskt gillar sitt namn. Nu gillar jag iofs Dahlberg väldigt mycket, men jag vill också markera att jag och min framtida man hör ihop. Om man har barn tycker jag att det är viktigt att alla heter samma sak i efternamn inom familjen.

Gerbilflicka
0

Jag blir en O'Brien som gift så jag funderar både över engelska och svenska namn när jag drömmer mig lite för långt bort. Flört

Jag gillar tjejnamn som är från blommor: Lily, Rose, Viola, Jasmin.

Annars så gillar jag Freja otroligt mycket. Och för en kille så blir det Sigfrid, även om jag gillar Dexter och Liam också.

Om vi i framtiden flyttar till England så vill jag att mina barn ska ha kvar lite av sin svenska identitet eller vad man ska säga… så ett namn med svenskt klang men som engelmännen kan uttala vore bra.

fotokrafs
0

Fina namn? Finns många.. fast får jag en tjej måste nog nästan Maria vara med som mellannamn iaf (det heter nämligen jag, mamma och mormor). 

Apropå efternamn: Mina föräldrar hade olika efternamn och de funderade faktiskt på att ge mig ett annat efternamn när jag föddes, fast det blev inte av.. kanske för många namn att sätta på brevlådan :P

När jag och gubben gifte oss tog han mitt efternamn, blev om inte annat rätt smidigt för nu kommer posten rätt (en granne hade visst liknande namn innan).

[YlvaP]
0

Ett namn som jag bara älskar är Joar. Skulle jag ha fått en son så skulle han ha hetat Joar även om det hade blivit konstigt med finskan. Tyvärr så kommer jag aldrig få en son då jag opererat bort livmodern.

Tjejnamn så är det Agnes och alla vi av det kvinnliga könet har Agnes i våra namn. Sen gillar jag Viola och vill gärna byta mitt namn till det men det kostar mig 90 euro eftersom jag redan bytt namn en gång.

Musiken
0

Jag har manga favoritnamn, och allra narmast hjartat ligger svenska namn som Helle, Alva, Annie, Erland, Agnar, Erik, Esbjorn. A och E ligger bra till nar jag ska valja namn kanner jag :P

Men blir det barn med nuvarande pojkvannen har i England sa kommer jag nog fa kompromissa med mina namn. Det blir nog lite svart for personal pa skolan osv att uttala Esbjorn t.ex. :P Pojkvannen tycker att Lars ar ett valdans fint svenskt namn som han kan uttala ocksa, sa vill jag ha svenska namn sa far jag val vara lite mer diplomatisk :)

regskylt
0

Jag älskar namnet Sören. Om jag får en pojke så vill jag at han ska heta det, men det vill inte min man.. Sen så tycker jag mycket om Beatix och Elva (Elva heter min dotter)

Sen så älksar jag namnet Lowe (på tjejer) Flört

Bunn
0

Jag gillar min farmors namn :) Hon hette Syster Engla Medora

Birke
0

#20 Det var jättefint :)

Bunn
0

#21 Ja, visst är det!? :)

Birke
0

#22 Har aldrig hörtnågot liknande faktiskt:)

Bunn
0

#23 Engla är väl rätt vanligt numera, men Syster och Medora har jag aldrig hört att någon annan heter.

Aviendha
0

Fantasynörd som jag är så älskar jag namnet Aviendha. Killen har tom. droppat det som förslag på flicknamn om inte illern finns med oss då men jag vet inte, har svårt för att återanvända namn på det sättet.

Naemi gillar jag med, svärmors mellannamn. Kan väl egentligen droppa en hel del namn men de flesta är inte sådana som jag skulle kunna tänka mig att döpa ett barn till.

freddiie
0

Killnamn tycker jag Aiden och Fabian är mycket fint, tjejnamn Freya, Tuva-Lii, Caiyo eller Gwen :)

Elshira
0

Jag själv heter Elína(med apostrof på i:et) *hehe* dvs inte Elin med ett a på slutet och inte heller ett E + Lina, utan Elina med betoning (utdraget) på i:et. ^^

Jag heter Elovsson i efternamn, inte träffat på någon med samma efternamn men är ju fortfarande ett "svensson namn" som finns lite var stans. Skulle jag gifta mig med min nuvarande pojkvän *peppar peppar* så blir det hans efternamn - Borg.

Vad det gäller barnnamn så finns det så mycket att jag inte ens orkat funderat på vad som skulle vara favoriten. Men helt klart ett namn som man inte hör var och varannan dag. Gillar dock inte namn på växter, saker eller beskrivande namn (på saker). Utan bara ett namn som man inte direkt kan förknippa med något annat än namn =)

Hakuna matata!