Ingen mens pga vikten?
Jag fyllde 15 nu i slutet på sommarn och har fortfarande inte fått min mens än…
Undrar om det kan ha något med vikten att göra. SJälv ser jag mig som överviktig och trivs inte med min kropp. Jag är typ 156cm lång och väger ca 55-56kg, *suck*
Som pricken över I:et är jag ju förståss den ändå i klassen som inte fått heller. Det som fick sin mens senast fick den i början av 8an, alltså ett år sedan ungefär. Känner mig så jävla efterbliven och vill bara ha en fin, lagom smal kropp och känna mig normal. 10cm längre vore inte helt fel heller!!
Är less på alla som säger att man ska vara glad att man inte fått det. Skäms för att jag inte fått min mens…
Borde jag motionera mer, tror ni mensen kan komma då? Kan haft flytningar i typ 2-3år ;S
Du är inte överviktig! Jag är 158cm och ligger också runt 55kg. Du är fullkomligt normal i kroppen. Mensen är helt individuell. Vänta nåt år till, annars kan du alltid prata med en barnmorska om det, om hon vet något tips.
/Christine

Mensen kan bara avstanna om du är gravt underviktig eller riktigt överviktig. Men du är väl en av dem som är senare än andra, de är inte ovanligt att man är 16-17år innan mensen kommer.
Qui dormit, non peccat

Absolut inte överviktig. jag är 160cm och väger 60kg. Och jag är inte överviktig.
Och om vi ska tänka vikt så ska du hellre ha nått kilo mer än mindre, mer hälsosamt.
Mensen kommer du kroppen är redo för det. Stress och liknande kan resultera utebliven mens. Så ta det lugnt, lek och ha kul eller vad man ska säga. Tänk inte på det, den kommer!

Som alla andra sagt, du ar verkligen inte overviktig! Ar sjalv lika lang och vager lika mycket och jag ar inte det minsta tjock :)
Ar du orolig over mensen sa skulle jag ga till barnmorskan dock. En del far mensen sent, det ar helt klart, och en liten del av kvinnorna far en valdigt sporadisk mens som bara kommer ca 3 ganger per ar eller sa.
// Amanda

Jag vet tjejer som väger typ dubbelt så mycket som du och ändå har mens. Du är förmodligen bara en sån tjej som får det sent.
Dessutom ska du ha mens i ca 30 år sen så jag tycker inte du ska ha bråttom 

Nej, snälla längta inte efter din mens! Har haft massa ont i magen hela dagen tack vara den! Visst kan det kännas jobbigt att vara sist och så, men tänk så skönt det är att slippa den med. Tror inte att du kommer att tycka att det är så sjukt kul när du väl får den. Okej, vissa har juh aldrig ont av den, men man märker juh ändå att man har mens så att säga. :)
Och tycker inte att du är överviktig! Gå in på den här länken så kan du själv se att du inte är det minsta överviktig.
http://www.growingpeople.se/templates/BMICalc.aspx?id=15132
Men som sagt var glad så länge du slipper den! När jag gick i slutet av lågstadiet och vi skulle få information om mens och sånt så fick vi en bok där det stod mensen kommer för de flesta när de är mellan 9 och 16 år. Men att även tidigare och senare förekommer. Det är inget att oroa sig för om den inte kommit när man är mellan 16 och 18, har den dock inte kommit när man är 18 kan man kolla upp det. Men vet en som fick den när hon var 19 så.
Visst, det kan vara otroligt tufft att skilja sig från mängden, jag var en av de första i klassen och tyckte det var asjobbigt. Min bästa vän i samma klass var sist, nästan 17 och det var riktigt jobbigt för henne. Hon jublade när den kom, jag grät ;)
Och nej, du är inte överviktig på en endaste fläck! Tyvärr är det väldigt vanligt att i tonnåren vara missnöjd, och i princip alla är missnöjda, osäkra osv. men det spelar man lätt över med en självsäker attityd. Majoritetskomplex pratas det en del om inom socialt arbete (dvs de som jobbar med människor och teorier krng vårt beteende) och det innebär att man anser sig vara utanför, den enda osäkra grå musen bland tigrar. Grejen är bara att alla känner så och tror alla andra vara starka, självsäkra personer trots att det är långt ifrån sanningen. Och detta är extremt vanligt, nästan oifrånkomligt under tonnåren.
Vet hur mycket jag hatade detta råd när jag var yngre (gud, jag låter lastgammal
) men du kommer få ett annat perspektiv till detta senare. Du är helt normal och oroar du dig finns det kunniga, förstående barnmorskor man kan prata med som kan ge svar just utefter dig.
Paulina

Jag förstår precis hur du känner dig! Det var likadant för mig, jag såg ut ungefär som du och fick mensen typ sist i klassen (vad jag visste då i alla fall). Men den kommer och det beror inte på din kroppsvikt.'
Livet är konstigt, när man är ung vill man fort bli vuxen och när man är vuxen-äldre vill de flesta krampaktivt vara unga igen
Så istället för att hela tiden önska sig något annat kan man försöka lite grann att njuta av den dagen man har just här och nu istället.
Ta hand om dig nu!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Det är väldigt individuellt när mensen kommer och jag tror inte att det beror på din vikt, som verkar ganska normal i mitt tycke.
Jag fick min mens när jag var 11 år, vilket var tidigt på min tid (jag är 30 nu). Min tre år yngre syster fick sin mens när hon var 15-16. Väldigt mga av mina jämnåriga fick mensen när de var 14-16. Jag har hört att tjejer får mens tidigare nu för tiden, men det är som sagt väldigt individuellt. Det som skulle kunna hålla mensen tillbaka, är om du känner dig väldigt uppstressad. Så… den kommer när den kommer. Vänta och se. :)
Tack för alla svar (även om jag själv nu skriver tillbaka väldigt sent!). Jag får väll bara ta det som det är, jag kan ju inte göra speciellt mycket åt saken och vara glad så länge jag inte har den!(:
#10 Det tycker jag att du gör rätt i. :)
Om du trots allt inte kan sluta oroa dig över detta, kan du alltid boka en tid hos närmaste ungdomsmottagning. De borde ha lite bättre koll på sånt här. Jag tror dock att de kommer säga ungefär samma sak som jag; att du skall se tiden an och återkomma om den inte har kommit om ett år eller så. Hoppas du känner dig lite lugnare med svaren här. :)
En sidospårskommentar: Jag har hört vid ngt tillfälle att en flicka växer i genomsnitt 5 cm på längden efter att hon fått sin första mens.
#12 Jag har läst samma sak, men stämmer det verkligen? I mitt fall gjorde det inte det.
Jag fick min mens vid 11 års ålder och när jag var 21-22 ökade jag två cm i längd. Min egen förklaring är visserligen att jag började äta bättre då, så att kroppen tog igen missade centimetrar. Jag har hört att det skall vara "omöjligt" att växa i denna ålder, men jag gjorde det som sagt. Likaså växte min mamma två centimeter mellan hon födde min syster och min bror - och då var hon ca 31 år gammal.
Hmmm jag tror skelettets tillväxt kan variera väldigt från person till person. I ditt fall kan det vara att det är ett familjedrag att den sista nybildningen av ben i skelettet sker väldigt sent. Sedan kanske det inte är omöjligt att graviditeter också kan påverka benbildning, dvs. skelettet, alltså att hormonutsöndringen påverkar tillväxthormonet.
Jag lade på mig min sista cm i längd när jag var 19,5 år.
Men kindbenen och ansiktsstrukturen var inte "färdig" förrän jag var ca 22.
De 5 cm stämde på mig däremot…
#12 Jag har då inte växt en hel cm ens sen den dagen
och det var många år sen nu. Hehe
Jag är ca 167 och väger 52 och är snart 15(30 december)jag är inte över viktig och tycker nästan att jag är under.Men inte ser jag smal ut jag har fetta höfter allt fett går dit.Jag fick min mens i 5an medan min kompis fick den nu.
Men jag tycker inte du är överviktig snarare normal.Du är bara den som får mens lite senare som sagt är allt individuelt.Du ska int längta till mens de är inte kul.Vare sig när den är ivegen och när de gör ont ocn hindrar en från att ha lika kul mm Så njut av livet så länge de varar.Även om de inte är så kul att va lite sen men jag skulle mycket helldre vilja ha min mens senare en i feman.Och när man får tidig mens så slutar den ju tidigt med.Så man har inte lika long tid på sig att tenka över deta om att skaffa brarn mm.Ägen minskar och både ikvalite och mengd.
Så njut och bru dig inte jag kan svära på att du kommer få den för eller senare =)
Man ska änna vara glad så länge man slipper eländet! Jag ÄR överviktig och har vart sen lågstadiet, men fick ändå min mens när jag var ca. 7 månader innan jag fyllde 14 och den har vart i stort sett helt regelbunden sedan dess.
Centimetrarna stämde då inte på mig
Fick min mens i mars, men växte inget extra förens runt julen. På kontroll hos skolsköterskan på senhösten i 8an var jag 167cm lång, i januari/februari sen så var jag 172
Växte i runda slängar 5cm på en eller ett par månader
Jennie
Mensen kommer olika för olika personer. Jag fick när jag var 12, men det finns många som får betydligt mycket senare, som typ när dom är 16-19 år. Låter lite konstigt, men så är det!
För de intresserade kan jag ju bara meddela att jag fått min mens nu, för ca. 2månader sedan.
Grattis :)
grattis:) Känns om att jag heller aldrig ska få den bara för att jag är så j*vla underviktig:(. 15 år, 159 cm, 38 kg:S. JAg är den enda i klassen som inte har någon mens och typ den enda tjejen i hela skolan som inte har några bröst eller former. Mår skit!!!!! jag kan inte äta mer, jag blir mätt på knappt ingenting och den där himla skolsköterskan tjatar på mig, men hjälper hon mig något för det? Nej!
Vet du vad, så länge du äter bara och regelbundet, så kommer det igång. Jag var sen, femton år och jag var fruktansvärt mager i den åldern….jag började få bröstkörtlar sent också. Sedan kom det millimeter för millimeter och när jag var nitton, så fick jag kvinnliga former mer på allvar. Fråga din mamma…det är ofta genetiskt!! Min syster som är tre år yngre fick när hon var tolv, vilket triggade igång mig, så jag fick samma sommar!! Vet du jag hade gärna väntat längre, mer krångel……när det ändå inte är "barntime" än.

#22 Jag är också supersmal, men fick mens, tuttar och hår ganska tidigt. Så din kropp är nog bara "sen" av sig 
Vet många tjejer som vägde mer än mig men som heller aldrig tycktes få bröst eller mens. Men nu när vi är över 20 så märks det inte någon skillnad direkt. Visst, de fick inga jättebröst, men tydliga former i alla fall.
Dels är du inte överviktig och är troligtvis bara sen, som sagt vänta tills du är 16 i.af och gå till ungdomsmottagningen om du vill prata lite mer om det.
För övrigt ska du vara glad att du inte har mens än! Det är bara ett himla arbete så njut medan du slipper det!
Sedan så kan ingen veta om du fått din mens eller inte, så du kan lika bra säga att du fått den till dina kompisar om den frågan skulle komma upp på tapeten. Ingen kommer kunna få reda på något i.af ^^
Hakuna matata!