Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 7644 ggr
[Eleya]
0

Innåtväxande hårstrån?

Hej!

Behöver lite råd om en sak, får nämnligen inget vettigt från övriga nätet..
Jag har sedan förra sommaren haft innåtväxande hårstrån pga epilering eller rakning (epilerar på våren/sommaren, rakar höst/vinter). Dessa är ju inte direkt charmiga nu när man vill ha kortare kläder på sig.

Min undran är hur man blir av med dessa?
Jag försöker själv få ut dem som är lättare, men jag vill bli av med besväret helt. Epilera vill jag också fortsätta med, det är rakningen jag kan skippa om det hjälper.

Jättetackam för råd!

pernillaa
0

En fråga, vad är epilera? =/

Ha en bra dag! // Pernilla

[Tassy]
0

Det är viktigt att epilera åt rätt håll, så att stråna rycks ut rätt. Annars kan man få innåtväxande strån. Jag har för mig att man alltid ska köra mothårs.

#1 Det innebär att en apparat rycker ut hårstråna ett och ett, flera i taget. Min epilator gör 1000 ryckningar i sekunden. Oh yes, det gör ONT Cool

RuiXue
0

Epilera året runt så kan problemet försvinna, och som Tassy säger, epilera åt rätt hållGlad

Jennie

Cindy
0

Jag har alltid på desinficeringsgel efter epileringen, och när det torkat smörjer jag in huden, så att hårsäckarna inte blir infekterade och huden över uttorkad.

Har jag fått ett inåtväxande hårstrå åker nålen fram. Jag klämmer till lätt för att se var hårstrået borde ha växt ut (syns som en liten prick) och där sticker jag försiktigt in nålen, rotar runt lite och lirkar ut hårstrået. Easy-peasy faktiskt.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Tassy]
0

#4 Haha, snacka om att ha vanan inne Skrattande

RuiXue
0

Nålar är verkligen toppen för att pilla ut hårstrået eller tömma ur lite var. I och med att jag tar B12 sprutor hemma så har jag tillgång till sterila nålar, och de används flitigt de gånger jag får inåtväxta hårstrånSkrattande Skulle nog däremot inte vilja använda en synål eller liknandeFoten i munnen

Jennie

Cindy
0

Synål man eldat lite på med tändare funkar finfint Glad

Vänliga hälsningar
Cindy

[Eleya]
0

Tack för alla svar! Epilerar alltid mothårs och i en 90 graders vinkel, annars funkar det inte optimalt. Å vem vill lida längre än nödvändigt. Jag lovar att armhålorna är en pina, om man då inte nämner bikinilinjen + övrigt..AJJJJJ, där går min gräns.

Desinficeringsgel?..det ska jag köpa vid nästa apoteksbesök.
Ja, nålen kör jag också med. Har man tur växer hårstråna bara alldeles under huden.
Får nog köra med epilator året runt..

Några fler tips?

Cindy
0

#8 Du har ingen kvar från svinflunsahysteri-tiden? Själv använder jag samma som jag gör rent sexleksakerna med (Invit Hygine), men vanlig handdesinficering funkar fint.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Eleya]
0

#9 Vi har en massa handdesinficeringsflaskor på jobb, men de kan man inte bara ta utan vidare. Fick man såna när hysterin var som värst? De missade Landskrona kommun..

De namnet ska jag skriva ner..tack så mycket!

Cindy
0

#10 Fick nej, men med tanke på att iaf Apoteken i min närhet hade slutsålt på det en längre tid så kan man ju gissa att många har en flaska eller två hemma.

Vänliga hälsningar
Cindy

RuiXue
0

Numera finns alkogel på apoteken igen, och även många mataffärer har börjat sälja i och med influensa hysterin förra året. Vi fick varsin liten flaska gel på jobbet förra året, men så har vi också bokstavligt talat flera ton desinficerings hallåjs på jobbetOskyldig

Vill man inte använda gel eller sprit så går det nog minst lika bra med våtservetter med alkohol som finns på apoteketGlad

Sprita av efter epilering är något jag ska prova nästa gång tror jag! Har inte testat det innan.

Jennie

Aviendha
0

Inget jag har erfarenhet av men något jag snappat upp i ämnet tidigare: peela ett tag efteråt för att få bort ev. hudrester som kan täppa till så håren böjer sig innåt. Det kanske kan vara värt att testa?

pernillaa
0

Ingen som ids svara på vad epilering är?

Cindy
0

#14 Du fick svar i #2 :-)

Vänliga hälsningar
Cindy

[Eleya]
0

Peeling? Det har jag hemma, det kan jag tänka mig hjälper en del.
Får ta en tur till apoteket ikväll och se vad jag kan hitta.
Efter vinterns slarv vill jag nog vaxa benen också innan jag kör med epilatorn, kanske man kan komma undan med kortvarigare smärta men dock än samma smärta..haha!

pernillaa
0

Oj sorry…jag missade det totalt. XD

[Tassy]
0

Tungan ute