Tips för att komma ihåg minipiller?
Hej alla ni!
Är det någon som har tips på vad man kan göra för att komma ihåg att ta sina minipiller i tid?
Jag har ställt larmet på mobilen, men det räcker med att någon ringer, jag får ett sms, någon säger ngt eller på annat sätt stör mig direkt efter att larmet har gått och innan jag har hunnit peta i mig pillret för att jag skall glömma det. (Vilket säkerligen till stor del beror på min ADHD.) Jag har även försökt med andra p-medel av denna anledning, men får på tok för mkt biverkningar för att det skall vara värt det.
Egentligen hade jag väl varit i behov av en dosett med larm, men de är alldeles för dyra för att jag skall ha råd med en i nuläget. Funderar dock på om det kanske skulle kunna räknas som hjälpmedel vid funktionshinder, så att jag kan ansöka om en sådan på den vägen.
Men, till saken: Till dess att jag har utrett huruvida jag är berättigad till en sådan dosett, är jag i behov av alla tänkbara tips på hur man gör för att komma ihåg att ta sina piller i tid. Just nu går jag utan p-medel och det känns inte särskilt säkert.
Lägg till dem i någon av dina vanliga rutiner?
Jag tar mina på morgonen i samband med första toabesöket (mina ligger framme på tvättstället så jag ser dem när jag tvättar händerna).
Ta dom i samband med frukost funkar ju också, lägg dem någonstans där det är svårt att missa att se dem 
Men dom kanske inte ska ligga där du väldigt ofta ser dem, då glömmer man av sig igen 
#1 Problemet är att jag inte har några normala rutiner. Jag kliver sällan upp samma tid varje dag etc. Nu när jag har påbörjat min ADHD-medicinering, fungerar det visserligen bättre med detta, men jag tar inte medicinen varje dag eftersom jag vissa dagar vill vara utan effekten av medicinen - kaoset i huvudet gör att jag kan skriva bättre; det är mitt glitter i tillvaron. Dessutom finns en tillvänjningseffekt efter en tids behandling med centralstimulantia som jag vill motverka genom att ta medicinen sporadiskt.
Gah, svårt… 
jag har heller inga regelbunda vanor som så, men du har väl ett 12-timmars rum att spela på?
Ibland tar jag mina kl 8 på morgonen, ibland 16 på eftermiddan.. Har själv förmodligen ADHD :)
#3 Nej, jag äter tyvärr minipiller och inte vanliga p-piller. Dessa måste man vara väldigt noga med tiden på. :/

Knyt fast dom i tandborsten. Så att när du ska borsta tänderna så hänger dom med :)
En vanlig klockradio med larm, där de ligger? Mobillarmet är ju jätteenkelt att glömma vid samtal eller sms, I know! Men en klockradio piper ju som en blådåre och dit kan man knata med telefonen i hand även om man är i samtal för den måste ju stängas av för att sluta tjuta :) En billig sådan finns på de flesta ställen.
Paulina

#3 Vad har ADHD med saken att göra?
#7 För att man skall få diagnosen ADHD, krävs det bl a att ens arbetsminne skall vara rejält nedsatt, att man lätt distraheras av yttre stimuli och har svårt för att hålla fokus en längre stund. Rent praktiskt innebär det att man snabbt glömmer vad man håller på med eller är på väg att göra om det inträffar ngt som tar fokus från det man försöker hålla i huvudet just då - det kan räcka med en bil som tutar eller att någon pratar i bakgrunden. Obetydliga ljud som någon som fungerar normalt kan filtrera bort.
Jag är alltså fruktansvärt lättdistraherad och glömsk. Jag tror nog att man kan jämföra ADHD-problematiken med stressen hos en person som lever under ständig press, sover illa och är på väg att gå in i väggen. Med skillnaden att en person med ADHD alltid har upplevt det på det viset.

#8 Jag vet vad ADHD är och vad det innebär. Jag undrade bra vad det hade med trådens ämne att göra.
#9 Virrigheten och glömskheten är ju hela grejen med tråden, och ADHDn är orsaken till denna glömskhet 

#10 Jag ber om ursäkt om jag verkade otrevlig på något sätt, men när du skrev "Har själv förmodligen ADHD :)" så reageradee jag på det. Mång skriver/säger att "Jag har damp idag" och liknade uttryck, vilket jag personligen tycker är fel, om så int är fallet och efterom jag inte känner dig så vet jag inte om du menade allvar eller om du "bara uttrycker" dig så.
I vilket fall som helteag om ursäkt om du tog illa upp på något sätt.
Mvh/Bunn
Absolut ingen fara, jag ville bara förklara 
Jo, jag står i kö för en neuropsykiatrisk utredning med förmodad ADHD och asperger syndrom. Men jag håller med att det är fel att använda sig av diagnoser som man känner för "att ha idag". Men i mitt fall är det läkares ord bakom 
Inget att be om ursäkt för, ursäkta själv om jag uttryckte mig på något konstigt vis.
#9 Förklaringarna kom av bara farten. Man kan ju inte utgå ifrån att alla känner till precis allting, så då är det bättra att ta det säkra före det osäkra. :) Anledningen till att jag öht nämnde ADHD i tråden, var att jag ville få fram att det inte handlar om vanlig glömska utan att det är ett funktionshinder som ligger till grund för att jag inte kommer ihåg mina piller.
Jag kan hålla med om att det viftas lite väl mkt med diagnoser i vissa fall och att folk har en tendens att sätta etiketter både på sig själva och andra alldeles för lättvindigt.
Att vara "dampig" är dock mer ett uttryck som numera är frånkopplat själva diagnosen damp (ADHD+DCD). Ungefär som när någon säger "jag är deppig i dag" - det betyder snarare att den är nedstämd just i dag och har ganska lite med den faktiska diagnosen deprimerad att göra. Så man får nog försöka se det för vad det är i dessa fall (språklig frihet och kreativitet) och inte haka upp sig för mkt på att ordet missbrukas och används felaktigt. (Nu talar jag dock inte om Tassy eller ngt som har sagts i denna tråd, utan i allmänhet.)

#13 Jag förstår. Skriven text är oft svår att tolka och missuppfattningar sker så lätt. Nu är saken utredd så jag hoppas vi kan gå vidare :)
#9 Kanske skall tillägga att jag tror att personer med bokstavsdiagnoser (och även andra diagnoser) är överrepresenterade här på iFokus. Det beror isf på att forumet Bokstavsfolk här på sidan är väldigt bra och finns man i ett forum letar man sig ofta även in på andra på samma sajt.
Så dyker det upp någon som säger att den har en diagnos på något av diskussionsforumen här, kan man nog räkna med att det är korrekt och inget som personen kastar ur sig utan att det finns grund för det.
Givetvis kan vi släppa detta, allt är ju utrett och alla är på det klara, tillbaka till trådens ämne 

Låter bra! :)
#4 Du har stort spelrum även med minipiller. Du kan ta dem inom 12 timmar "för sent" och fortfarande ha ett fullt skydd. Så att lägga det i samband med att du går upp, äter frukost, borstar tänderna, går och lägger dig, eller när det nu passar bäst är helt lugnt, även om du inte gör det exakt samma tid varje dag.
Själv tar jag också minipiller, och tar dem när jag går och lägger mig. Ska jag på fest eller liknande tar jag de ibland före jag drar iväg, så det kan alltså variera mellan sju på kvällen och tre på natten i stort sett. Och jag har då inte blivit gravid än i alla fall. 
Det är ju bra om man tar dem vid ungefär samma tidpunkt de flesta dagar (det behöver alltså inte vara på klockslaget, 2 timmar plus eller minus är inga som helst problem) men om det blir fem timmar tidigare eller senare någon dag in emellan gör inget alls.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#18 Fullgott skydd ja, men somliga är väldigt känsliga och kan få en mellanblödning av bara några timmars diff.
Vänliga hälsningar
Cindy
Kan du inte ha ett glas vatten och pillerkartan bredvid sängen så att du snabbt kan ta tabletten när mobillarmet går?
#19 Jo, det kan ju hända, absolut. Men eftersom hon skrev "Dessa måste man vara väldigt noga med tiden på." så tolkade jag det som att det handlade om skyddet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#21 Aha, jag tolkade samma text som att hon brukar få problem om hon missar med några timmar. Olika för alla, givtvis :)
Vänliga hälsningar
Cindy
#22 Jo, jag kan ju självklart ha fel, men det var just ordet "man" som gjorde att jag kopplade det till att det gäller alla. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#18 Min gynekolog hävdar dock att man måste vara väldigt noggrann med minipiller (Exlutena) och ta dem exakt samma tid varje dag för att ha ett fullgott skydd och att "glömskemariginalen" var på ca tre timmar.
Saxat från Fass:
"Om det gått mer än 27-30 timmar sedan man tog senaste tabletten, kan skyddseffekten ha upphört. Man bör då använda extra skydd, t.ex. kondom, under den närmaste veckan."
Mao: Man bör försöka ta tabletterna med 24 h mellanrum, men spelrummet är på upp till tre timmar.
Det kan ju vara skillnad även bland sorterna på mini-piller, vissa är det mer petigt med än andra 
#24 Oj, ja okej. Då skiljer det sig en del från piller till piller då. Du kan inte be att få testa Cerazette istället, eller nåt annat där du har lite mer tid att spela på?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag har exlutena (enda pillret som funkar pa mig), och ar jag bara 20 minuter sen sa far jag blodningar. Jag har alltid mina piller i planboken, och eftersom den alltid ar med sa riskerar jag inte att glomma dem. Har aven tva alarm pa mobilen med 10 minuters mellanrum ifall jag blir distraherad och glommer forsta alarmet :)
// Amanda
#27 Jag förvarar också mina p-piller i plånboken. Känns som det bästa stället förvara dem på, då man alltid har den med sig.
Det där med återkommande larm på mobilen lät som en bra idé, för även om man inte kommer ihåg att ta sina piller första gången det ringer kanske man kan komma ihåg det den andra eller den tredje. ;) Jag hoppas dock att det finns en sådan funktion på min mobil, har inte funnit den ännu. Skall kontrollera det igen.
Finns det inte p-ringar som innehåller samma sak som minipiller, de byter man bara en gång i månaden.
#29 Jo, och jag rekommenderar verkligen p-ring, men det fungerar inte för mig. Jag använde det under ett par år och tyckte att det var det optimala preventivmedlet, tills jag blev ombedd att byta eftersom jag hade urinvägsinfektioner ungefär varannan månad. När jag slutade med p-ringen, upphörde även de återkommande UVI som visade sig bero på ringen. Tydligen är det en ovanlig, men ändå förekommande, biverkning av den. :/ Jättesynd, för jag hade gärna fortsatt med ringen om jag kunde. Den var egentligen perfekt för mig som har svårt att komma ihåg piller.
ok :(

Extraminne.se skicka upp till två gratis sms till dig per dag för att påminna dig om det du behöver påminnas om…

Jag äter mini piller . och jag tar aldrig mina samma tid. Har aldrig blivit gravid heller. Har missat endel ggr men aldrig blivit gravid heller. så jag tar dom då jag vaknar eller kommer hem från skolan..
Jag har inte orkat eller haft tid att läsa igenom allas svar.
Men lägg dom bredvid tandborsten och välj själv om du tar pillret på morgonen eller kvällen.
Jag har alltid tagit mina piller olika tider och det gör nog inte så mycket som man tror, såvida man inte tar ett piller på morgonen en dag och sent på kvällen nästa..
#34 Vilken sort äter du? På mina (Exlutena) står det att man har en "glömskemariginal" på tre timmar. Håller man det inte, måste man använda kompletterande skydd en vecka framåt.
# 35
Oh shit. Jag äter Cerazette och är supernöjd. Jag vet inte hur stor marginal man får ha på dom, men det har fungerat bra i snart ett halvår. Sen har jag inte min mens heller längre, så jag njuter i fulla drag =)
#36 Jag kollade med Fass och dina minipiller kan man tydligen vänta upp till 12 timmar med utan att det påverkar ngt. Det verkar ju bra. :)
#36 De har jag med, och det är som sagt 12 timmar man har på sig innan man förlorar skyddet. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Har inte orkat läsa tråden, men vad jag vet så får man ingen hjälp till en pipande dosett, de får man köpa själv. Det fick jag. Den jag har kostar 700kr inkl. frakt. Den hittar man tyvärr inte längre på apoteket, utan man får själv beställa den på www.dosis.se och den har 4 larm man kan ställa på en dag. Dosisen piper tre gånger, en gång i minutet, innan den markerar att man missat med ett kryss bakom siffran för larmet som ställts av de fyra på den. När man tar pilllerna och den larmat så trycker man av larmet på en knapp.
Jag fick en liten dosa hos barnmorskan när jag frågade om att få en i saband med nytt recept på p-piller. När man aktiverade dosan så pep den på samma tid varje dag. Det var bara en liten knapp och batteriet höll i ca 1 år.
Tyckte den var bra! Visste man att man tex skulle vara på bio så kunde man hålla in knappen tidigare på dagen för att den inte skulle pipa den utsatta tiden.
Det här var iof några år sedan… :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Om du har en mobiltelefon så sätt på alarm och se till att alltid ha dem med dig bara, ha t.ex alltid en karta i handväskan eller liknande ifall du inte kommer hem som planerat och kan ta dem. :)
Hakuna matata!
Jag tar mini-pe och tar mitt piller innan jag lägger mig på kvällen
Det har blivit en del av min rutin för sänggåendet och på 2.5 år så har jag inte missat mitt piller många gånger alls. Mindre än 10 gånger i alla fall.
Jennie