Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 9784 ggr
Pilia
8

Yaz = ingen mens?

Hej, jag har efter tre års tid bytt p-piller från Neovletta till Yaz för jag var inte nöjd med neovletta.

Jag har ätit tre kartor och precis påbörjat min fjärde karta med Yaz och jag har fortfarande inte fått mens.

Första kartan kom den inte men det var normalt om man precis hade bytt. Andra kartan råkade jag glömma en tablett så jag var tvungen att hoppa över de vita tabletterna så då fick jag ingen mens heller.

Nu väntar jag på att mensen ska komma så jag slipper tänka på den bortglömda tabletten förra månaden. Jag känner av små sammandragningar, ni kanske vet hur det drar ihop sig när man har mensvärk, men det kommer inget blod.

Jag har tagit enligt tryckt föreskrift och jag bör inte vara gravid, men jag bara undrar följande - ni som äter/ätit Yaz, känne ni igen er med obefintlig mens? Nog för att p-piller orsakar mindre mens men nu kommer ju inget..

Tacksam för svar Glad

Cindy
0

Har du hoppat över sockerpillren så är det precis som det ska att du inte fick nån mens förra månaden.

Hur många dagar in i sockerpillren är du denna månad?

Vänliga hälsningar
Cindy

Pilia
1

#1 Ja, precis jag har hoppat över sockerpillren och börjat direkt på nästa karta, och då är jag "fortfarande skyddad mot graviditet".

Grejen med Yaz är att det är några extra hormonpiller (för att hålla hormonbalansen hyfsat jämn) och det är bara fyra sockerpiller (24 hormontabletter, fyra sockerpiller). Så jag har redan ätit de fyra och påbörjat med nästa karta. Det brukade vanligtvis ta några sockerpiller innan mensen kom igång så jag vet inte om den fortfarande är ovan med pillerbytet.

För, det känns som om min kropp vet att det är dags för mens men det kommer bara inget..Obestämd

Cindy
0

Kan ju vara omställningen, att din kropp bara ännu inte vant sig vid den nya regimen. Tycker att du ska ta det riktigt lugnt ett par dagar så kroppen får en chans att anpassa sig. Glad

Det är som sagt helt normalt att man inte får mens när man hoppar sockerpillren, precis som det ska vara. Även att den uteblir när man går från ett piller till ett annat. Så egentligen är detta första mensen som strular, vilket inte är något att oroa sig för än.

Vänliga hälsningar
Cindy

Pilia
0

Jo nu när jag väl lugnat ner mig så kom jag ju på att barnmorskan sa att det tar minst tre månader för kroppen att ställa om sig så jag får nog ge det tid. Tack så hemskt mycket för svaren Glad